Bilanţul la 30 de
educaţie în România arată astfel: avem aproape 30 de miniştri în 30 de ani de
educaţie, peste 330.000 de elevi care învață în școli dotate inadecvat, 32%
dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar care nu au
acces individual la un dispozitiv dedicat funcțional pentru a putea
învăţa online.
Acestea sunt doar o parte dintre concluziile unui amplu studiu
realizat de World Vision România „Cursa celor 30 de ani de educație în
România”, lansat într-o amplă conferinţă online despre educaţie.
La conferința pentru lansarea studiului realizat de World Vision
România au participat actori-cheie din mediul politic și academic, printre care
vicepremierul Raluca Turcan, Monica Anisie, ministrul Educaţiei şi
Cercetării, Ligia Deca, consilier
prezidențial pe probleme de educație și cercetare, senatorul USR Vlad Alexandrescu, deputatul PSD Florin Manole, Şerban Iosifescu, cercetător în științele educației, președintele
Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, Gelu Duminică, director executiv Agenţia
"Împreună", Antonia Pup,
preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor, Roxana Asavei, reprezentantă a Consiliului Consultativ al Copiilor,
World Vision România, Mihaela Nabăr,
director executiv, World Vision România, Gabriela
Paleru, director advocacy, World Vision România.
Înregistrarea întregului eveniment poate fi vizionată aici:
https://www.youtube.com/watch?v=rEErh675gxg&fbclid=IwAR1eDGOgkyuWlOduEFd-4KBi3UUilmbTH9UoQlSA1qVRyaL6cfMOZ7sGZ6I
Principalele
concluzii ale dezbaterii:
-
Primul pas spre digitalizarea de masă a învățământului
din România va începe din 10 septembrie, termenul-limită pentru ca 250.000 de
tablete inteligente să ajungă în școli, pentru elevi, conform declarațiilor
ministrului Educației și Cercetării, Monica Anisie.
-
Anul școlar ar putea începe pe 14 septembrie, în funcție
de condițiile epidemiologice, a mai declarat ministrul.Anul școlar ar putea începe pe 14 septembrie, în funcție de
condițiile epidemiologice, a mai declarat ministrul.„Se ia în calcul și varianta să descentralizăm decizia, chiar până
la nivelul instituțiilor de învățământ”,
a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării Monicăi Anisie.
-
Primul și cel mai important proiect legislativ anunțat de
ministrul Educației în cadrul dezbaterii este o Hotărâre de Guvern referitoare
la înființarea din septembrie 2020 a unor școli-pilot pentru testarea de noi
metode de predare și noi arhitecturi curriculare. Proiectul ar putea fi supus
aprobării în ședința Guvernului chiar în această săptămână.
-
A doua noutate legislativă anunţată de ministrul
Educaţiei este un proiect de Ordonanță de Urgență pentru a reglementa
situațiile semnalate de presă, elevi și părinți, în care unii profesori nu au
ținut deloc ore pe durata suspendării cursurilor de la clasă. Cu privire la
formarea profesorilor pentru a preda în sistem online, „obiectivul e ca toate
cadrele didactice să fie formate pentru a preda în sistem online”, a explicat
ministrul.
-
Vicepremierul Raluca Turcan a anunțat, la rândul
său, constituirea unui grup de lucru
interministerial care pe lângă Administraţia Prezidenţială, ministerele
Educaţiei, Sănătăţii, Finanţelor, Fondurilor Europene şi Justiţiei include
reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării şi Administraţiei Publice şi ai
autorităţilor locale şi asociative, pentru a contribui cu toţii la deschiderea
şcolii în condiţii de siguranţă şi calitate.
-
La rândul său, Consiliul Național al Elevilor a anunțat,
prin președintele organizației, Antonia Pup, lansarea unui model de cerere
pentru laptop sau tabletă pe care elevii îl pot completa și trimite
Ministerului Educației. Legea nr. 109/2020, intrată în vigoare săptămâna
trecută, prevede că Ministerul Educației este obligat să asigure la cerere,
fiecărui elev sau profesor, un laptop sau o tabletă pentru educația online.
Modelul de cerere poate fi descărcată de aici și poate fi
trimisă la adresa [email protected].
-
Georgiana Roxana Asavei, reprezentanta Consiliului
Consultativ al Copiilor World Vision România, a vorbit despre problemele
copiilor din mediul rural: “Ne lăsăm păcăliți de mirajul notelor mari în timpul şcolii, dar 38% din
elevii din rural nu au luat 5 la Evaluarea Națională. Ce facem cu egalitatea de
șanse?”, a zis Georgiana.
Școala românească la
bilanțul a 30 de ani: Principalele rezultate ale studiului realizat de World
Vision România
Studiul „Cursa celor 30 de ani de educație în România” este o analiză
globală, la nivel de sistem, a învățământului preuniversitar din țara noastră,
cu precădere din mediul rural.
Școlile de la țară,
în cifre
-
330.000 de elevi învață în școli dotate inadecvat pentru
asigurarea unui mediu de învățare propice
-
20% dintre școli nu aveau autorizație sanitară de
funcționare sau erau în curs de autorizare în 2018
-
Peste 4.000 de clădiri în care se desfăşoară activităţi
didactice funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendii (2019)
-
25% din școlile din România, mai ales în rural,
utilizează sobele ca principală sursă de încălzire
-
În Moldova 72% dintre școli se încălzesc cu sobe
-
1.176 de şcoli aveau, în 2019, toaleta afară, majoritatea
fiind în mediul rural
-
1 din 6 școli din România nu aveau acces la o sursă
autorizată de alimentare cu apă
-
47% din școli nu au rampă de acces pentru copii cu
dizabilităţi
Cum digitalizăm o
țară rurală?
-
Peste 30% dintre toți copiii din învățământul
preuniversitar din România nu au acces individual la un echipament de tip
laptop, tabletă sau desktop pentru școală; un sfert dintre aceste familii
declară că nu își permit să cumpere un astfel de echipament, chiar dacă le este
necesar copiilor.
-
La țară, aproape două gospodării din trei nu au conexiune
la internet, iar în școli există circa 7,5 computere la 100 de copii.
-
Doar 52 % dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și
19 ani au competențe digitale de bază sau peste acest nivel, conform datelor
centralizate de Comisia Europeană.
Infrastructura educațională este precară, în special în mediul rural,
unde se înregistrează mari decalaje față de școlile din orașe. “În acest moment, avem un sistem de
învățământ care este, din punct de vedere practic, segregat între urban și
rural: cu școli «bune», practic toate de la oraș, și școli «slabe», aproape
toate aflate la țară. Primele beneficiază de infrastructură şi dotări adecvate,
atrag profesori buni și bine pregătiți,
iar lipsa acestor elemente în mediul rural adânceşte diferențele de la an la an. Este și motivul
pentru care educația în mediul rural este principalul nostru domeniu de
activitate și rămâne o prioritate şi pe termen lung.
Milioane de copii, în acești 30 de ani, au fost uitaţi şi privați de dreptul la
o educație de calitate, ca efect al neglijării învățământului rural.”, afirmă
Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.
Studiul integral
poate fi găsit aici:
https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2020/07/WV_EDU30_15June2020_GMP.pdf
Prezentarea
directorului executiv al World Vision România, Mihaela Nabăr:
https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2020/07/Prezentare-WVR-Mihaela-Nabar-Final.pdf
La aniversarea a 30 de ani de existență, World Vision România face un
apel la sprijinirea învățământului rural. Fundaţia a demarat o campanie de
strângere de fonduri pentru a pregăti şcolile, elevii şi profesorii din mediul
rural pentru redeschiderea şcolilor în toamnă. Aproximativ 6.000 de copiii şi
100 de profesori din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate ar putea primi
infrastructură digitală şi 27 de şcoli şi grădiniţe ar putea fi modernizate.
Donațiile se pot face fie prin SMS la numărul 8864, cu mesajul
SPERANŢĂ (cost 4 euro), fie direct pe site-ul campaniei, https://worldvision.ro/implica-te/proiecte-fundraising/daruieste-educatie/, unde se poate dona orice sumă.