365
Unul dintre liderii de necontestat din sectorul de procesare al cărnii și nu numai, Agricola Bacău, a sărbătorit de curând 30 de ani de activitate în această formă de organizare.
Redacția revistei Meat.Milk și agenția infoGROUP felicită cu toată căldura pe toți cei care activează în companiile grupului, le urează La Mulți Ani și zeci de ani de acum încolo plini de succes și performanțe la cel mai înalt etalon de calitate dovedit în fața tuturor și, mai ales, al consumatorilor. La Mulți Ani, Agricola Bacău, La Mulți Ani, prieteni!
Iată cum definește pe site-ul companiei domnul Grigore Horoi-Președintele grupului, activitatea de la Agricola Bacău:
”Povestea de creștere
Pe piața agribusiness-ului din România, AGRICOLA Bacău este una dintre companiile de vârf, a cărei poveste începe undeva la mijlocul anilor ’50.
”Cu alte cuvinte, eu și AGRICOLA avem cam aceeași vârstă și ne-am intersectat pe la mijlocul vieții, iar respectul și voința de a duce mai departe munca, dedicarea și viziunea predecesorilor ne-au adus astăzi împreună, în locul pe care îl ocupăm în peisajul economic românesc”, își amintește zâmbind, Grigore Horoi, Președinte AGRICOLA International SA.
1992 este anul care marchează un moment important: prin preluarea în locație de gestiune a cinci întreprinderi cu capital de stat, se constituie Agricola Internațional, companie mixtă româno-germană, prima investiție străină importantă în România în acest domeniu.
”S-a constituit, astfel, un flux integrat de producţie, de la furaje la livrarea produselor din carne, care a făcut ca societăţile preluate să se poată sprijini unele pe altele, în dificila perioadă de tranziţie la economia de piaţă. Lucrul cel mai important a fost privatizarea managementul acestor exploataţii. Faptul că această organizaţie a rezistat și s-a dezvoltat 30 de ani și că a depăşit foarte multe crize denotă că a fost o idee inspirată.”, povestește Președintele AGRICOLA.
Încă de la fondarea AGRICOLA INTERNATIONAL și ulterior, Grupul de firme a derulat programe de investiţii în capacităţile sale de producţie, în proiecte de dezvoltare şi strategii de marketing care au totalizat 170 milioane de euro până în prezent.
Această iniţiativă a permis companiilor să se integreze pe orizontală şi verticală și să se alinieze la standardele europene de siguranţă alimentară şi igienă.
”O companie cu o istorie de aproape 65 de ani nu ar putea exista pe piață dacă nu s-ar fi reinventat. De mai multe ori. Agricola a trecut prin situații critice în perioada anilor ’90 și începutul anului 2000. Stimulată de entuziasmul postrevoluționar, compania s-a angajat în proiecte ambițioase de investiții finanțate prin credit bancar care au șubrezit echilibrul financiar, greu de gestionat în perioada crizelor ce au urmat. Dacă ar fi să încep afacerea astăzi, aș avea mai mare grijă de cash-ul companiei”, mărturisește Grigore Horoi.
Identitatea companiei
”Reputația, curajul de a inova, spiritul de familie și pasiunea pentru lucrul bine făcut sunt valori care ne călăuzesc în tot ceea ce facem.” |
Grupul AGRICOLA înglobează în prezent un număr de 5 companii, respectiv Agricola Internațional (creșterea păsărilor și comercializarea cărnii de pasăre) și celelalte 4 firme în care aceasta este acționar principal, respectiv SALBAC S.A. (speciaizată în piața mezelurilor, lider în categoria salamurilor crud-uscate), EUROPROD S.A. (specializată în produse de tip convenience – ready to eat ori semipreparate din carne și vegetale), AVICOLA LUMINA S.A. (producție de ouă proaspete) și AICBAC S.A. (culturi de câmp, ferme de vaci și o fabrică de lapte și produse lactate). Printr-un management eficient, companiile Grupului AGRICOLA au reuşit să crească de la an la an.
”În 2009, când am ocupat poziția de președinte, Grupul de firme AGRICOLA a demarat un program de remodelare a afacerii: activităţile au fost structurate pe linii de business care au în prezent propria lor forţă de vânzări şi gestionează individual relaţiile în piață. Rezultatul s-a resimțit în forţa pe care Grupul AGRICOLA a demonstrat-o încă de la debutul crizei economice în România și până astăzi”, adaugă Președintele AGRICOLA.
Misiunea, viziunea și valorile lor au rămas neschimbate. Își doresc ca AGRICOLA să fie cel mai puternic brand local din industria cărnii: să rămână în top 2 producători de carne de pui, și să-și consolideze poziția de lider în categoria de mezeluri crud-uscate, unde compania performează la cel mai înalt nivel în ultimii doisprezece ani.
”Ne-am concentrat pe dezvoltarea pieței interne în raport cu posibilitățile facilităților de producție disponibile. Prin investiții care la nivelul Grupului de firme Agricola se ridică la o medie anuală de peste 8 milioane euro, cu vârfuri de sume investite de peste 25 milioane euro/an, cum este cazul proiectului de creștere capacitate și modernizare
Abator păsări, am reușit să «ridicăm» producțiile spre nivelul maxim al potențialului oferit de facilitățile de care ne folosim. Astfel, în anul 2021 am realizat și comercializat volume mai mari cu 135% la carnea de pasăre (mai mult decât dublare), cu 65% mai mari la salamuri crud-uscate și mezeluri fiert-afumate și, respectiv, cu 169% mai mari la produsele ready meals și semipreparate – în comparație cu volumele realizate în anul de referință 2009”, mai povestește Grigore Horoi.
Secretele succesului
”Curajul de a inova este una dintre valorile după care ne ghidăm business-ul, iar procesul de inovație în sine este binevenit oricând, indiferent de context” |
Succesul afacerii a fost consolidat de-a lungul timpului de reputația și profesionalismul echipelor de conducere care s-au succedat. În 2009, în plină criză financiară, AGRICOLA a demarat o strategie de creștere a afacerii bazată pe inovaţie şi diferenţiere, care oferă consumatorilor posibilitatea unei alegeri juste, bazată pe calitate la un preţ corect, în concordanţă cu aşteptările şi stilul lor de viată.
A oferit în continuare clienţilor produsele tradiţionale, dar a și lansat constant noi oferte cu beneficii practice, cum ar fi:
Puiul Familist, Puiul Antistres, Puiul Fericit, Cocoșelul de Pădure, Salamurile de Sibiu – Ediții de Colecție, Salamul Levant, produsele ready-meals fără E-uri, Ouăle Ochioase si Ouăle Inimoase, multe și multe alte produse noi care au avut succes la consumatori și care au fost premiate în diverse competiții naționale și internaționale.
”Am mizat, practic, pe diferențiere, iar ca să parafrazez o colegă, «acum ca niciodată, pe vreme rea, inovația este primordială. Curajul de a inova este una dintre valorile după care ne ghidăm business-ul, iar procesul de inovație în sine este binevenit oricând, indiferent de context»”, spune Grigore Horoi, Președintele AGRICOLA.
Planuri de Viitor
”Companiile noastre au rădăcini în peisajul economic național de peste 65 de ani. Respectăm tot ce au făcut oamenii talentați și muncitori pe care i-am succedat și ne străduim să facem lucrurile mai bine și responsabil în raport cu realitățile noilor vremuri” |
Strategia de dezvoltare a Grupului AGRICOLA abordează sustenabilitatea prin implementarea de acțiuni specifice direcționate în patru domenii cheie: Oamenii, Produsele, Mediul și Profitul.
”Suntem riguroși în ce privește siguranța alimentară, siguranța și sănătatea angajaților, conservarea apei, a energiei și bunăstarea animalelor. Menținem profitul la un nivel care să susțină eforturile noastre sociale, de mediu și de dezvoltare.
Iar pregătirea echipei de mâine care să ducă afacerile mai departe este o altă preocupare continuă. Lucrăm de mulți ani după sisteme care delimitează în mod pragmatic palierele de reponsabilități, încurajăm asumarea și performanța și le împărtășim în mod constant”, ne mai povestește Președintele AGRICOLA.
Evoluția business-urilor din Grupul AGRICOLA este caracterizată de o stabilitate relativă, deoarece impactul crizei sanitare s-a manifestat diferențiat în piața specifică fiecărei categorii de produse în parte.
Astfel, core-business-ul lor – carnea de pasăre – a fost mai puternic afectat deoarece consumul a înregistrat un regres cauzat, pe de o parte, de scăderea veniturilor populației, incertitudinii legate de locurile de muncă, salarii și alte venituri și, pe de altă parte, de situația din HoReCa atât în România cât și în UE. Celelalte business-uri din Grupul AGRICOLA se află într-un echilibru mai stabil.
”Având în vedere specificul activității noastre, care permite «telemunca» într-o măsură extrem de mică, am acordat prioritate siguranței angajaților noștri și am luat încă de la declanșarea crizei măsuri costisitoare dar absolut necesare pentru diminuarea riscurilor de contaminare.
Suntem o companie care produce hrană, din categoria produselor de bază, astfel încât ne-am asumat rolul pe care-l avem în structura critică națională de securitate alimentară fără să întrerupem nicio zi livrările de produse către clienții noștri.
Așadar, pot îndrăzni să afirm că manifestarea ÎNCREDERII sub toate aspectele ei – a masei mari de salariați în echipa de conducere și invers – pentru Agricola s-a dovedit a fi ingredientul absolut necesar sustenabilității business-ului în această perioadă dificilă”, remarcă Președintele AGRICOLA, Grigore Horoi.
Ce înseamnă să fii un brand Made in Romania?
Agricola este Made in România încă de la începuturile sale și face acest lucru cu onoare, cu pricepere, cu smerenie, dar și cu dârzenia cu care a depășit, în timp, toate crizele și momentele dificile pe care le-a traversat. |
Afacerile din România se desfășoară în mare parte pe o infrastructură moștenită din trecut, cu o arhitectură, de asemenea, ancorată în trecut.
Ce diferențiază Grupul AGRICOLA de industriile similare din vest sunt concentrarea/consolidarea foarte accentuată a verigilor din lanțul valoric reprezentate de abatorizare, procesare, distribuție (inclusiv activități de marketing) și integrarea activităților din amonte: ferme de creștere reproducție, incubație ș.a.m.d. prin contracte comerciale.
”Eu cred că poveștile de succes sunt acelea pe care le validează timpul și care își cuceresc prin responsabilitate, temeritate și inedit un loc în memoria colectivă. E adevărat că poveștile se nasc și își croiesc drum inclusiv într-un anume context, însă știința, voința, pasiunea și creativitatea nu au decât granițele pe care oamenii și le fixează și asumă.
Cred că AGRICOLA va rămâne un jucător important în agribusiness-ul românesc pentru încă mulți ani de aici înainte. Am primit din partea AGA în urmă cu un an un nou mandat în Consiliul de Administrație al Agricola Internațional S.A. și angajamentul echipei de management este să creștem valoarea companiilor și să sporim satisfacția părților interesate: acționari, angajați, parteneri de afaceri, comunitate”, concluzionează Președintele AGRICOLA, Grigore Horoi.
Un sfat pentru antreprenorii care vor să înceapă o afacere similară ”Să aibă încredere, să aibă răbdare, să se conecteze la nou (pentru că industria este una foarte dinamică) și să nu confunde bugetul companiei cu cel personal.” Grigore Horoi, Președinte Agricola Internațional SA” |