522
Directia Generală Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană din cadrul A.N.P.C., vă supune atenției propunerea de emitere a unui ordin cu caracter normativ privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror volum sau greutate au scăzut și a rezultat o creștere a prețului pe unitatea de măsură.
ANPC consideră că, prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării din interiorul magazinelor a produselor prembalate având prezentarea, ambalajul, forma, fără a ne limita, identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț, dar care, au modificată cantitatea de produs.
Pentru aceste bunuri este necesară introducerea unei obligații specifice pentru operatorii economici care le comercializează de a informa consumatorii prin indicarea scăderii volumului sau greutății produselor vândute chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare.
Pe lângă indicarea reducerii de volum sau greutate, aceste informații vor include și modificarea prețului pe unitatea de măsură, astfel încât consumatorii să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.
Textul mesajului care urmează să fie afișat este specificat în cuprisul proiectului de actul normativ. Această măsură se aplică într-o manieră nediscriminatorie tuturor produselor, alimentare și nealimentare.
În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiroul căreia înțeleg să comercilizeze produsele cu cantitate scăzută, dar nu mai puțin de 30 de zile de la această dată.
Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță. În ceea ce privește cantitatea, operatorii economici trebuie să se asigure că informațiile oferite consumatorilor sunt corecte. Pe de o parte, cantitatea trebuie să fie clar vizibilă și lizibilă pe ambalaj și, pe de altă parte, greutatea sau volumul indicat pe ambalaj trebuie să corespundă cantității reale a produsului.
Acest fenomen al reducerii cantității ori volumului de produs în timp ce ambalajul inițial este păstrat iar prețul rămâne neschimbat este criticat pe scară largă în măsura în care reducerea cantității nu este anunțată de operatorii economici și nu este întotdeauna vizibilă pentru consumatori în momentul achiziției. Ca urmare, această situație este percepută ca fiind nedreaptă.
Având în vedere atribuțiile A.N.P.C., de supraveghere și control, precum și de asigurare a informării corecte a consumatoilor, considerăm că este necesar acest act normativ pentru protejarea consumatorilor.
Proiectul de Ordin trebuie să fie supus procedurii de notificare prevăzută de Directiva (UE) 2015/1535 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale.
În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, vă rugăm să dispuneţi inserarea respectivului proiect pe pagina de WEB a A.N.P.C., afişarea la sediul instituţiei şi comunicarea către societatea civilă/mass-media a acestei iniţiative.
Ordin privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror volum sau greutate au scăzut
Având în vedere prevederile art. 18 - 20 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, Referatul întocmit de Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană nr. 4460/14.05.2024 Vicepreședintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu atribuții de președinte, emite următorul ordin:
Art.1. În scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a unei bune funcționări a pieței interne, prin prezentul ordin sunt reglementate aspecte referitoare la protejarea directă și indirectă a consumatorilor împotriva unor disfuncţionalități ale pieţei cu repercusiuni asupra acestora, prin informarea cu privire la anumite practici comerciale care presupun reducerea volumului sau greutății unui produs în condițiile menținerii aceluiași preț.
Art.2. Prezentul ordin stabileşte obligația operatorilor economici care comercializează la raft produse destinate consumului în spații de vânzare, de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs prin reducerea volumului sau greutății acestora, având prezentarea, ambalajul, forma, fără a ne limita, identice, în condițiile menținerii aceluiași preț. Prezentul ordin nu se aplică vânzărilor la distanță.
Art.3. Operatorii economici se asigură de existența prețului pe unitatea de referință la locul de comercializare la care aplică modificarea volumului sau a greutății produsului.
Art.4. (1) Atunci când operatorul economic oferă spre vânzare un produs preambalat a cărui volum sau greutate a fost redusă, acesta are obligația informării consumatorilor cu privire la faptul că produsul a fost modificat sub aspectul volumului sau greutății chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare.
(2) Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă, lizibilă prin folosirea, de către operatorii economici a mesajului din placheta prevăzută în anexa la prezentul ordin.
(3) Obligația de informare prevăzută la art. 2 se aplică pe o perioadă de cel puțin 30 de zile, de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă.