211
ANSVSA a publicat pe site-ul său, spre consultare publică, Proiectul de modificare a Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii Coronavirusului SARS- CoV -2 pe perioada stării de alertă în unitățile de alimentație publică.
Ținând cont de impotranța documentului, vi-l prezentăm integral:
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabilește măsurile specifice care trebuie aplicate pe durata stării de alertă în unitățile de alimentație publică în legatură cu activitățile de manipulare, preparare, comercializare, livrare și consum a produselor alimentare.
Art. 2. - În ințelesul prezentei norme se aplică definițiile prevăzute la art. 17 din Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Pe durata stării de alertă, sunt permise atât activitățile de preparare a hranei, cât activitățile şi de comercializare a produselor alimentare şi a băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea consumatorilor în spaţiile destinate acestui scop, precum cele de tip "drive-in", "room-service", livrare la consumator, "take-away".
Art. 4. Cerințele igienico-sanitare ce trebuie respectate la producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor de către unitățile de alimentație publică:
a) utilizarea ambalajelor, recipientelor, ustensilelor şi utilajelor în perfectă stare de curăţenie şi igienizare și interzicerea utilizării acestora în cazul în care au fost folosite în alte scopuri decât contactul direct cu alimentele;
b) personalul de întreţinere a curăţeniei din anexele sanitare şi gospodăreşti nu va fi implicat în manipularea, prelucrarea, depozitarea, transportul sau livrarea alimentelor;
c) efectuarea corespunzătoare a operaţiunilor de curăţenie şi/sau dezinfecţie cu produse biocide avizate, a locurilor de muncă, utilajelor, ustensilelor, suprafeţelor de lucru şi a ambalajelor, după caz;
d) depozitarea, chiar şi provizorie, în condiții corespunzătoare a ambalajelor de transport ale produselor alimentare astfel încât să nu determine contaminarea sau impurificarea acestora;
e) asigurarea dotării cu ustensile şi utilaje a unităţilor de alimentaţie colectivă permanente în funcţie de natura şi volumul unităţii de alimentaţie;
f) asigurarea și/sau utilizarea echipamentului de protecţie curat şi complet pentru personalul care lucrează în sectoarele de producţie, prelucrare, depozitare, transport şi desfacere a alimentelor;
g) verificarea zilnică de către angajator a stării de igienă individuală şi de sănătate a angajaţilor; consemnarea acestei verificări, precum şi interzicerea în unitate a angajaţilor bolnavi sau convalescenţi de boli transmisibile;
h) respectarea regulilor de igienă individuală pe toată durata programului de lucru de către personalul din sectorul alimentar;
i) organizarea procesului de producţie alimentară, realizându-se orientarea fluxului tehnologic într-un singur sens pentru evitarea încrucişărilor între fazele salubre şi cele insalubre;
j) asigurarea în unităţile de alimentaţie publică a spaţiilor şi circuitelor funcţionale stabilite prin normele de igienă în vigoare, adaptate pentru prevenirea și limitarea râspândirii virusului SARS CoV2.
CAPITOLUL II
Măsuri specifice în unitățile de alimentație publică Secțiunea 1 - Cerințe speciale privind circuitul funcțional de producție și livrare în unitățile de alimentație publică
Art. 5. - (1) Operatorii economici din sectorul alimentației publice au următoarele obligații înainte de demararea activității de livrare şi consum al produselor alimentare:
a) verificarea stării de întreținere a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor, inclusiv a sistemelor de ventilație și ustensilelor ce se utilizează pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea, ambalarea și livrarea alimentelor, sălilor/zonelor unde sunt livrate alimentele către consumatorul final precum și efectuarea periodică sau după necesitate a lucrărilor de igienizare și de revizie a instalațiilor și utilajelor;
b) revizuirea planurilor si procedurilor de igienizare, dezinfecție și de autocontrol pentru creșterea frecvenței acestor operațiuni și implementarea procedurilor de bune practici de igienă bazate pe principiile HACCP și acolo unde este cazul revizuirea planurilor HACCP;
c) asigurarea de dispozitive și produse biocide avizate de Ministerul Sănătăţii necesare dezinfectării mâinilor personalului lucrător, a spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor utilizate;
d) verificarea stocurilor de alimente, materii prime existente în unitate și eliminarea celor pentru care nu se poate garanta siguranța alimentară, cum ar fi alimentele ce prezintă modificări organoleptice, care au fost păstrate în condiții necorespunzătoare, cu data valabilității minimale /data limită de consum depășite sau pentru care nu se poate realiza trasabilitatea, astfel încât să fie preîntâmpinată apariția unor cazuri de toxiinfecții alimentare;
e) igienizarea și dezinfecția cu substanțe biocide avizate ce se regăsesc incluse în Registrul național al produselor biocide ce poate fi accesat la link-ul http://www.ms.ro/2017/01/17/registrul-national-al-produselor-biocide/, a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și livrarea alimentelor precum și a grupurilor sanitare utilizate de personalul lucrător;
f) instruirea sub semnătură a personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate la nivelul unităților de alimentație publică necesare pentru obținerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra măsurilor suplimentare în ceea ce privește prevenirea răspândirii virusului SARS – CoV 2;
g) asigurarea supravegherii stării de sănătate a lucrătorilor conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, prin încheierea de către medicul de medicina muncii a fișelor de aptitudini pentru personalul lucrător și interzicerea manipulării alimentelor de către persoane ce nu dețin aceste documente,
h) revizuirea circuitelor funcționale de producție și livrare, acolo unde este necesar, astfel încât să se respecte măsurile de protecție sanitară pentru a împiedica posibila infecție cu virusul SARS – CoV 2 a personalului lucrător, dar care să nu afecteze siguranța alimentelor.
i) asigurarea distanţării fizice în rândul angajaţilor, iar în cazul în care spațiile de preparare a alimentelor îngreunează menținerea măsurilor de distanțare, trebuie să fie instituite măsuri alternative de protecție a lucrătorilor (limitarea numărului de lucrători angajați în același timp la o zonă de preparare a alimentelor, distanțarea stațiilor de lucru, organizarea personalului în grupuri de lucru pentru a reduce interacțiunile dintre grupuri, asigurarea echipamentului de protecţie);
j) asigurarea ca personalul lucrător are efectuate cursurile privind insușirea noțiunilor fundamentale de igienă, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătatii și al ministrului Educației, Cercetării si Tineretului nr. 1225/5031/2003 privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea şi certificarea instruirii profesionale a personalului privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă. (2) La finalizarea măsurilor luate înainte de demararea activității de livrare și consum, operatorii economici sunt obligați să păstreze la nivelul unității documente prin care să se demonstreze că au fost implementate măsurile prevăzute la aliniatul (1), literele a) –
j). Aceste documente vor fi puse la dispoziția organelor de control, ori de câte ori se solicită.
Art. 6. - (1) În cazul în care operatorii economici din domeniul alimenației publice optează și pentru comercializarea produselor alimentare prin comerțul online sau cu servire la pachet („take away”), aceștia trebuie să-și revizuiască programele și procedurile de siguranța alimentelor, bazate pe principiile HACCP, astfel încât să ia în considerare activități noi, precum ambalarea produselor, servirea la ghișeu, transportul mâncărurilor și informarea adecvată a consumatorilor asupra produselor comercializate.
(2) În cazul în care măsurile preconizate pentru desfășurarea activităților de la alin.(1) indică necesitatea unor modificări în desfășurarea activității este necesară notificarea direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile art. 28 din Norma sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008, cu modificările şi completările ulterioare. Pagina 6 din 6 Bucureşti,
Secțiunea 2 - Verificarea respectării măsurilor aplicate
Art. 8. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor și Ministerul Sănătății adoptă planuri de verificare a modului în care sunt respectate și aplicate măsurile prevăzute în prezenta normă, care țin de domeniul specific de competență.
(2) Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), d) și e) din prezenta normă se sancționează în conformitate cu prevederile art. 4 lit. a) pct. 5, 8, 9,10, lit. b) pct. 4, 5, 6,10,11 art. 4 lit. c) pct. 1 și 2, art. 4 lit. d), art 7 lit. a) pct. 3, din Hotărârea Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Nerespectarea prevederilor prevăzute la art. 4 și art. 5 din prezenta normă se constată și se sancționează, în conformitate cu prevederile art. 5, lit. h) art. 30, art. 41 lit. a), lit. c), lit.f) și lit. h), ale art. 42 lit. b)- c), lit. k), ale art. 43, lit. c), lit. e) și lit. i), ale art. 44 lit. a)-k), ale art. 45 lit. a) și ale art. 52 din Hotărârea Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice, cu modificările și completările ulterioare, de către personalul împuternicit din cadrul Inspecției Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătății și al Serviciului control în sănătate publică din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.
(4) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor și Ministerul Sănătății se informează reciproc cu privire la orice informaţie detinută ca urmare a controalelor oficiale, legată de existența unei neconformități față de prevederile prezentei norme care nu intră în domeniul propriu de competență.
CAPITOLUL III Dispoziții finale
Art. 9. - (1) Operatorii economici trebuie să urmărească și să aplice în funcție de specificul unității aflate sub control, ghidurile și recomandările Institutului Național de Sănătate Publică și ale Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor în legatură cu prevenirea și combaterea răspândirii COVID-19.
(2) Măsurile aplicate în conformitate cu prezenta normă nu exonerează operatorii economici de la respectarea celorlalte cerințe privind siguranța alimentelor sau de protecție a sănătății publice prevăzute de legislația în vigoare precum și a normelor generale în vigoare privind măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS- CoV -2
Documentul este semnat de Ministrul Sănătății-Nelu Tătaru și Președintele ANSVSA-Robert Chioveanu