199
Brandurile romanesti se asociaza mult cu autenticitatea, traditia si trecutul. Dar, Andrei Dragan Radulet si Adrian Munteanu sunt doi sibieni care au o alta parere. Melanjul cultural sibian si-a spus cuvantul si in modul in care au gandit brandul de mezeluri Bătrânu’ Sas. Fosti colegi de scoala generala, traseele lor s-au intalnit la un moment dat in demersul de a aduce pe piata un brand modern, cu produse care imbina retetete si practici de fabricatie romanesti, sasesti, unguresti, germane sau austriece. Investitia initiala in proiect a fost de 60.000 de euro, provocarile multe si rapide - insolventa batea la usa inca din primele luni de activitate. Dar Batranu' Sas s-a tinut tare si are in prezent o cifra de afaceri in crestere - de la 1.3 milioane de lei in 2013 la 3.1 milioane de lei anul trecut. Pana la amortizarea investitiei si profit mai e un pic, a spus Andrei Dragan Radulet pentru Iqads. Conform planului initial, break even-ul s-ar petrece in 2018, la 5 ani de la startul business-ului. Nu-si doresc sa-si comercializeze produsele decat in magazine proprii si sa dezvolte componenta de livrare directe la nivel national, iar pe partea de comunicare, totul e facut deocamdata in-house, din ratiuni de buget. Povestea, cu totul, ne-o spun ei in continuare: Adrian Munteanu tocmai s-a intors din SUA, de la un curs de arta culinara al Institute of Culinary Education din New York. Ii placea domeniul gastronomic, dar nu isi dorea viata de proprietar de restaurant, fiind in cautare de altceva, asa ca a preluat afacerea familiei. Andrei Dragan Radulet era managerul unei firme de evenimente publice din Sibiu, care organizeaza, printre altele, renumitul Targ de Craciun din Sibiu, inca din 2007. Investitia initiala a fost de aproximativ 60.000 EUR si a acoperit achizitia echipamentelor de la firma care le detinea anterior si plata unor datorii la furnizori, astfel incat acestia sa nu sisteze livrarile. Fondurile le-am strans din resursele proprii si de la rude, sub forma de imprumut. Primul an a fost un roller-coaster. La nici o luna dupa ce am preluat activitatea, firma era deja intr-o situatie la limita insolventei. Veniturile pur si simplu nu acopereau costurile si lipsea capitalul de lucru. Insa, capacitatea a crescut constant de la an la an si se va apropria in acest an de 1t de produse pe ziua de productie. Peste 90% din produse se vand prin propriile magazine, 5 la numar, aflate doar in Sibiu. In luna martie 2016 a fost lansat magazinul online, prin care produsele cu marca Bătrânu' Sas in toata tara. Firma a dezvoltat un sistem de ambalare izotermic, cu elemente de racire de unica folosinta, care permite livrarea pachetelor frigorifice, la un pret competitiv.