174
Comerţul modern numără aproape 1.800 de magazine, din care jumătate sunt în cele mai mari zece oraşe ale României, în frunte cu Bucureştiul . În funcţie de formatul fiecărei reţele în parte, ponderea celor mai mari centre urbane în total variază de la 17% la 90%, cel mai mic procent fiind întâlnit în cazul discounterilor şi al magazinelor cu preţuri mici, iar cel mai mare în cazul Mega Image şi Cora, reţele poziţionate pe segmentul superior de preţ. În general, indiferent de reţea, magazinele din oraşele mari au veniturile cele mai mari din România, în frunte cu cele din Bucureşti. Astfel, dacă cele mai mari zece oraşe găzduiesc 50% din totalul magazinelor moderne, în ceea ce priveşte cifra de afaceri din Comerțul modern, ponderea depăşeşte această valoare, potrivit estimărilor ZF. În contextul în care veniturile totale ale acestor reţele merg spre 10 mld. euro anual, cele mai mari zece oraşe contribuie cu peste 5 mld. euro. Din totalul supermarketurilor, hipermarketurilor şi magazinelor de tip discount din Comerţul modern, circa o treime sunt în Bucureşti, cel mai dezvoltat oraş al României. Aici locuieşte circa 10% din populaţie, însă salariul mediu este cu circa 60% mai mare decât media de la nivel naţional de circa 400 de euro net pe lună. Mai mult, tot aici îşi au sediul cele mai importante companii din ţară, astfel că, la fel ca în majoritatea cazurilor, Capitala este cel mai important centru de business din România. Acesta este motivul pentru care retailerii s-au înghesuit aici. După Bucureşti, cele mai mari oraşe din România sunt şi cele mai dezvoltate, în Comerțul modern, cu cele mai mari salarii şi cu cea mai mare putere de cumpărare. De aceea, cele mai mari centre urbane (împreună cu Bucureştiul) găzduiesc jumătate din totalul magazinelor din comerţul modern, cele mai atrăgătoare pentru comercianţi fiind Braşov, Timişoara şi Constanţa. Împreună, cele trei au aproape 10% din totalul magazinelor din comerţul modern.