201

Capri-lact, succes cu produse din lapte de capra

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Capri-Lact este un nume care se face tot mai cunoscut, gratie calitatii produselor sale fabricate din lapte de capra, dar si din lapte de oaie. Dovedind, in egala masura, si pricepere, dar si indrazneala, doamna Maria Ion, managerul general al acestei companii a dovedit ca succesul poate veni si in perioada de criza. Despre activitatea companiei sale, doamna Ion ne vorbeste in interviul de fata.

Greu, dar profitabilFDL: Doamna Maria Ion, cum v-a venit ideea de a demara o afacere cu lapte de capra?Maria Ion: Initial, in anul 2008, am dorit sa infiintez o ferma de vaci, urmarind o finantare SAPARD. Cand sa depun proiectul, s-au terminat banii. Dar cam tot atunci am avut o perioada in care nu m-am simtit bine. Toata lumea imi recomanda lapte de capra, iar eu nu l-am gasit pe piata. Atunci mi-a venit ideea unei ferme de capre care sa aiba inclusa si o linie de procesare a laptelui. FDL: A fost dificil inceputul?M.I.: Pe plan local n-am avut de unde sa ma documentez si sa fac un proiect, asa ca am ajuns in Franta. Am stat acolo vreo doua saptamani, am vizitat mai multe ferme, impreuna cu un francez. Tot impreuna cu francezul am pus bazele proiectului, cap-coada, incluzand ferma, animalele, procesarea si desfacerea. A venit insa criza economica, iar francezul si-a reconsiderat pozitia in aceasta afacere si a cerut sa pun toti banii in avans. N-am avut de unde, asa ca a cazut aceasta colaborare. In continuare, mi-a fost ceva mai greu, dar m-am descurcat. Am obtinut finantare europeana pentru acest proiect, iar investitia a durat un an, din septembrie 2010, cand am inceput sa construiesc ferma de la Mischii, si pana in septembrie 2011, cand era cam 90% terminata. Din octombrie am inceput deja sa populez halele cu animale. In proiect sunt 800 de animale, dar capacitatea e de 1.500 si voi aduce inca 1.500. FDL: Cine v-a sprijinit in sustinerea acestui proiect?M.I.: Mi-ar fi fost foarte greu sa puna pe picioare aceasta afacere fara sprijinul primarului din Mischii, Gheorghe Popa. Pentru domnul primar am toata stima si tot respectul. Am primit din partea sa sprijin nelimitat pentru tot ceea ce am avut nevoie. Toate institutiile implicate in acest proiect cereau diferite acte pe care trebuia sa le luam de la primarie. Tot timpul am avut prioritate pentru ca domnul primar a inteles importanta unei asemenea investitii pe raza comunei. Investitii judicios planificateFDL: Care e valoarea totala a investitiei?M.I.: Investitia totala e de circa 3.000.000 de euro, insa numai 1.850.000 de euro reprezinta cheltuielile eligibile. Restul a fost obtinut de la banca, cu toate greutatile inerente. FDL: De unde au fost aduse animalele care populeaza ferma?M.I. Animalele sunt luate din Spania. Avem capre din rasele Saanen si Alpina Franceza, dar si oi pentru lapte, rasa Awasi. Capra Saanen nici macar nu se poate compara cu a noastra, nici ca productie si nici in privinta compozitiei laptelui. Perioada de lactatie e si ea mai lunga decat la cea indigena. Dar si preturile sunt foarte diferite. O capra de-a noastra nu cred ca depaseste 100 de lei, iar una adusa din strainatate nu poti s-o iei cu mai putin de 250 de euro, fara transport si alte cheltuieli. E un animal mai sensibil, dar isi scoate banii. ªi oile sunt mult diferite de cele autohtone. Nici macar la talie nu seamana. Cele din rasa Awasi sunt foarte mari, au intre 80 si 120 kg fiecare, ceea ce e foarte mult pentru o oaie. FDL: Care este gama de produse pe care o realizati?M.I.: In sectorul de procesare al fermei se produc acum o multime de produse din lapte de capra si oaie. ªi nu e vorba doar de lapte integral, iaurt ori sana, ci si de telemea, branza de burduf si cascaval, dar si de produse mai aparte, precum casul cu piper sau cu ardei, ori cascavalul cu sunca. Intr-un viitor apropiat, in gama de produse vor intra si branzeturile cremoase ori cu mucegai, in stilul celor produse in Franta. FDL: Care este aria de desfacere a produselor?M.I.: Din noiembrie 2011, produsele noastre si-au facut loc in galantarele multor magazine. Am intrat pe piata mai intai in Bucuresti. In Craiova patrundem destul de greu, pentru ca puterea de cumparare e mult mai mica si nici laptele de capra nu e apreciat ca in Bucuresti. La noi se prefera produsele mai ieftine, inclusiv acea Feta din lapte praf si alte ingrediente, iar produsele naturale nu sunt suficient apreciate. In Bucuresti, insa, produsele noastre sunt foarte bine cotate. In plus, am incheiat contracte cu mai multe retele de supermarket-uri. FDL: Va multumim

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2