Repere

154

Care va fi povara EUDR asupra sectorului agroalimentar european și a consumatorilor?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Un nou raport citat de FoodNavigator subliniază modalitățile în care conformitatea EUDR va afecta costurile la nivel de companie și prețurile din magazin.

Ce presupune conformitatea?

Regulamentul Uniunii Europene privind Despădurirea (EUDR) urmează să intre în vigoare la sfârșitul acestui an.

Nu toată lumea este fan. O mare parte a opoziției legislației s-a concentrat în jurul ideii că aceasta va impune costuri împovărătoare de conformitate asupra industriei.

Un nou raport al companiei de consultanță Profundo explorează cât de mult ar putea fi aceste costuri și, mai important, cum ar putea afecta prețul produsului de consum final.

Conformitatea EUDR este un proces complex care implică colectarea de informații, documente și date de la furnizorii relevanți despre mărfurile în cauză, precum și analiza și verificarea acestor date.

Companiile trebuie să verifice în primul rând dacă aceste mărfuri au fost cultivate sau produse pe terenuri care au fost supuse defrișărilor sau degradării pădurilor și dacă au fost realizate în conformitate cu legile locale.

Produsele realizate cu mai multe geolocalizări trebuie verificate pentru toate acele geolocalizări. Companiile trebuie apoi să adopte reducerea riscurilor, dacă este necesar.

Cât vor costa aceste măsuri?

Raportul calculează cât vor costa acești pași de conformitate intervievând companiile de date de geolocalizare, analizând previziunile Comisiei Europene și consultând studiile anterioare despre due diligence, cum ar fi unul al WWF și unul al think-tank-ului Chain Reaction Research.

Pe baza acestor parametri, raportul analizează douăsprezece companii de dimensiuni și venituri diferite, prezicând costurile de conformitate pe baza volumelor lor raportate de importuri.

Raportul prevede că vor cheltui pentru conformitate în medie 0,1% din venituri, 1,45% din profitul operațional, 1,89% din profitul net, 4,33% din costurile angajaților și 58,77% din remunerația managementului de vârf.

Prin unele măsuri, costurile sunt semnificativ mai mari pentru IMM-uri – o medie de 0,17% din venituri comparativ cu 0,06% pentru companiile mari și costurile cu personalul de 3,7% pentru companiile mari față de 5,28% pentru IMM-uri.

Cu toate acestea, merită luat în considerare faptul că ca procent din profitul operațional (0,92% pentru IMM-uri față de 1,71% pentru companiile mari) și profitul net (0,91% pentru IMM-uri față de 2,38% pentru companiile mari) IMM-urile ies pe primul loc.

„Multe dintre aceste companii [mai mici] au marje de profit destul de bune”, explică Gerard Rijk, care a scris raportul.

Costuri mici pentru cei mari

Analizând fiecare companie, a prezis că, de exemplu, Barry Callebaut va cheltui aproximativ 0,04% din veniturile sale pe an și 0,01% pe costurile de conformitate, pe baza parametrilor pentru companiile mari. Aceasta ar fi în jur de 0,05% într-un an total. Pentru Bunge, o altă companie mare, aceasta ar reprezenta 0,03% din venituri pe costurile curente.

Pentru Touton, un procesator de cacao, costurile sunt ceva mai mari. Cu venituri mai mici decât Barry Callebaut, dar încă în gama companiilor „mari”, costurile de înființare ar fi de 0,01% din venituri, iar costurile anuale ar fi de 0,08%.

În cazul unei companii mult mai mici, importatorul brazilian de carne Frostmeat, costurile de înființare erau încă de 0,01% din venituri, dar costurile curente au fost calculate la 0,253%.

Colectarea datelor de geolocalizare pentru mărfuri este, în unele cazuri, calculată ca parte a costurilor curente, explică Rijk, mai degrabă decât a costurilor de configurare, din cauza faptului că furnizorii se pot schimba.

Cumpărarea de mărfuri certificate, cum ar fi, de exemplu, ulei de palmier certificat RSPO, are potențialul de a economisi costurile de conformitate. Dar, subliniază Rijk, doar dacă datele furnizate de certificator sunt acceptabile pentru Comisia Europeană. Respectarea EUDR „va ajuta la prețul acțiunilor, pentru că vă ajută reputația”, spune el.

Cum vor afecta aceste costuri consumatorii?

Desigur, adesea se întâmplă ca atunci când companiile suportă costuri suplimentare, acestea sunt, în timp, transferate consumatorilor.

Conformitatea EUDR ar putea, teoretic, să crească prețurile atât pentru consumatori, cât și pentru companii.

Potrivit raportului, totuși, această povară suplimentară, deși nu este inexistentă, poate să nu fie nici foarte semnificativă.

Pentru a calcula, raportul a stabilit cât de semnificativă ar reprezenta o proporție de marfă conformă EUDR din produsul final.

Din aceasta, a constatat cât de semnificativă ar impune conformitatea produsului cu o creștere a prețului.

Cacao ar crește prețul ciocolatei cu 0,007%, cafeaua ar crește cu 0,018%, iar uleiul de palmier ar crește prețul produsului său cu 0,006%. Prețul cărnii de vită ar fi majorat cu 0,066%, iar laptele de vacă hrănit cu soia cu 0,001%. (Foto: Freepik) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2