Multe organizatii decid sa obtina certificatul ISO 9001 deoarece acesta reprezinta o garantie a calitatii sistemului de management pentru potentialii clienti. O companie care are un sistem de calitate a managementului (Quality Management System-QMS) certificat poate indeplini cerintele clientilor mai bine decat o companie fara aceasta acreditare. De asemenea, exista organizatii care cer ca toti colaboratorii lor sa detina certificatul ISO 9001. La o prima vedere, avantajele unei certificari ISO 9001 se disting in raport cu concurenta, in momentul participarii la licitatii sau in cazul solicitarii unui credit, cand procesatorul primeste un punctaj mai mare, insa pe plan intern scade costul defectelor si creste beneficiul, structura si modul de organizare a intreprinderii devin transparente si se diminueaza numarul erorilor repetitive. Etape in obtinerea certificarii Pentru obtinerea certificarii ISO 9001, este necesara apelarea la o companie de consultanta care sa sprijine si sa initieze echipa de management. Apoi, odata incheiat un contract de consultanta, se trece la evaluarea sistemului de productie prin compararea sistemului actual de desfasurare a activitatii cu cerintele standardului de referinta si prin identificarea procedurilor neconforme cu normele impuse de standardul de calitate, a situatiilor critice din fluxul de activitati, a resurselor umane si materialelor existente, cat si a sistemelor de inregistrari si evidenta. Urmatorul pas este reprezentat de proiectarea documentatiei sistemului, pe baza raportului de evaluare intocmit anterior. In aceasta etapa, sunt identificate metodele necesare pentru a satisface cerintele de management definite in standardul implementat, este stabilita structura documentatiei standardului ce urmeaza a fi implementat si se stabileste un plan pentru fazele viitoare ale programului de implementare. Chiar daca intregul personal trebuie instruit in legatura cu standardul de calitate si implicatiile acestuia, mai ales echipa implicata trebuie sa cunoasca sistemul de management al calitatii care urmeaza sa fie implementat, astfel ca specialistii recomanda organizarea de cursuri pe tema ISO 9001, dar si a intregii familii de standarde ISO 9000, si despre organizarea si documentatia sistemului de management ISO 9001. Se intocmeste documentatia sistemului care trebuie sa cuprinda un manual al calitatii, procedurile sistemului de management, instructiuni si descrierea proceselor de lucru. Urmeaza implementarea standardului sub asistenta si supravegherea consultantului, cu audituri interne pentru depistarea neconformitatilor si problemelor de implementare existente, dar si stabilirea unor masuri de preventie sau corectie pentru probleme ce ar putea aparea ulterior. Se efectueaza un audit intern al sistemului implementat in care sunt specificate neconformitati si recomandari finale, iar consultantul recomanda un organism de certificare. Ultimul pas facut de compania de consultanta este asistenta pentru auditul de certificare. ISO 9001:2008 In urma consultarilor cu grupari internationale, reprezentand organisme de certificare a sistemelor de management al calitatii sau a auditorilor si utilizatori din industrie ai serviciilor de certificare ISO 9001, ISO (International Organization for Standardization) si IAF (International Accreditation Forum) au convenit un plan de implementare pentru a asigura o tranzitie lina a certificarilor acreditate la ISO 9001:2008. ISO 9001:2008 nu contine nicio cerinta noua, ci prezinta clarificari ale cerintelor deja existente ale ISO 9001:2000. De asemenea, ISO 9001:2008 introduce modificari menite sa imbunatateasca compatibilitatea cu ISO 14001:2004. Certificarea de conformitate cu ISO 9001:2008 si/sau echivalentul adoptat la nivel national trebuie emisa numai dupa publicarea oficiala a ISO 9001:2008 si in urma unui audit normal de supraveghere sau recertificare, in baza cerintelor ISO 9001:2008. In termen de un an de la publicarea ISO 9001:2008, toate certificarile acreditate emise (certificari noi sau re-certificari) trebuie realizate in baza referentialului ISO 9001:2008. In termen de doi ani de la publicarea de catre ISO a ISO 9001:2008, orice certificare existenta emisa in baza ISO 9001:2000 nu va mai fi valabila.