Autor: Gabriel Nițulescu Pentru a avea o imagine globală a consumului de brânză din România va trebui să adăugăm importurile de brânză, care în prezent au ajuns la un volum de peste 36.000 de tone (circa 102 milioane EUR din punct de vedere valoric), conform datelor furnizate de Departamentul de Comerț Exterior și Relații Internaționale din Ministerul Economiei și să scădem exporturile care se cifrează la circa 8.300 de tone (circa 25 milioane EUR din punct de vedere valoric), conform datelor furnizate de Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Ponderea producției de brânză proaspătă în totalul producției de brânză a întreprinderilor care au activitate principală sau secundară „Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor” a fost în ultimii ani, conform aceluiași raport al Consiliului Concurenței, de 14-19%. Restul este brânză maturată, care continuă să reprezinte tipul majoritar de brânză cerută și produsă pe piața românească. Se observă însă, că în ultimii cinci ani, consumul de brânză maturată, ca pondere în totalul consumului de brânză produsă de întreprinderile care au activitate principală sau secundară „Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor” s-a aflat în scădere, ceea ce arată o creștere a preferinței consumatorului român spre brânza proaspătă. Având în vedere că în cazul brânzei fabricate direct de fermieri, brânza proaspătă are o pondere chiar mai mare în consumul total de brânză fabricată direct de fermieri (cașul fiind un produs destul de cerut pe piață), comparativ cu ponderea pe care brânza proaspătă o are în totalul consumului de brânză produsă de întreprinderile care au activitate principală sau secundară „Fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor”, putem aprecia că piața totală a brânzei maturate, în România se ridică la circa 200 de mii de tone de brânză, ceea ce din punct de vedere valoric reprezintă circa 600-675 milioane EUR (dacă avem în vedere un preț mediu pe kg de brânză maturată de 13-15 lei). Toate aceste date ne arată o piață extrem de fragmentată pe partea ofertei, pe segmentul brânzei maturate, în condițiile în care, consumatorul român se orientează cu precădere încă spre achiziționarea și consumarea de brânzeturi maturate realizate de producătorii direcți de lapte (fermierii). Astfel, așa cum arătam mai sus, circa două treimi din cantitatea de brânză maturată produsă pe piața românească provine de la producătorii direcți de lapte. Pe piața brânzeturilor procesate se disting trei mari producători: Hochland, Delaco și FrieslandCampina, care acoperă aproximativ 44% din piața brânzeturilor procesate, ca volum. Cel mai important segment al categoriei este cașcavalul, ce acoperă mai mult de jumatate din piața brânzeturilor procesate, ca volum al vânzărilor. Mărcile proprii ale retailerilor se află pe un trend pozitiv, în prezent acestea deținând 14% din piața brânzeturilor procesate, după cum o indică raportul Panel de gospodarii, realizat de GfK Romania pentru anul 2011, motorul creșterii fiind prețul mai scăzut al acestora comparattiv cu mărcile procesatorilor. „Brânzeturile marca proprie au crescut semnificativ în vânzări, cu 50%, sensibilitatea la preț determinând orientarea unei categorii importante a consumatorilor către produsele marca Tip, care, pe lângă prețul atractiv, au și o calitate ridicată”, explica Florentina Dumitru, Product Manager Own Brands real,-Hypermarket Romania cu ceva timp în urmă, creșterea preferinței consumtorilor pentru aceste produse. (Acest articol îl veți putea citi integral în ediția cu numărul 2 a infoALIMENT Magazin, care va fi publicată în luna ianuarie 2014)