151
Pe o piaţă dominată clar de reţele străine precum Kaufland, Carrefour sau Mega Image, antreprenorii locali continuă să deţină poziţii cheie în anumite zone ale ţării în contextul în care şi-au concentrat atenţia doar pe anumite oraşe, fără a avea ambiţii naţionale. Comerţul local cu dominantă alimentară, o piaţă de 16-17 mld. euro, este astăzi controlat de cele 12 reţele străine cu 1.600 de magazine de tip hipermarket, supermarket sau discount. Acestea deţin o cotă de 57% în totalul comerţului, pe când micii antreprenori locali mai au doar 43%. Comerţul tradiţional numără însă 70.000-80.000 de chioşcuri, alimentare şi magazine de bloc. Expansiunea agresivă a străinilor îi face pe mulţi antreprenori fie să îşi închidă businessul, fie să vândă către o reţea internaţională. Lilieana Zanfir şi soţul său, cei care au pus bazele bsuinessului Zanfir acum circa două decenii, au însă în continuare planuri de expansiune, deşi recunosc că au fost reţele străine care le-au dat târcoale. „Am fost curtaţi destul de insistent de o companie multinaţională, dar nu am ajuns la nicio înţelegere. Ei, străinii, au impresia că nu ne ştim valoarea, dar noi am angajat o firmă de specialitate care ne-a dat valoarea de piaţă şi suma la care am putea să vindem afacerea. Ştim cât valoarează exitul nostru“, a declarat Lilieana Zanfir, pentru Ziarul financiar.