Tehnologii

304

Criza loveste in afacerile producatorilor de mezeluri din Romania

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Pentru a face fata recesiunii economice severe, care a lovit toata economia romaneasca, producatorii autohtoni de mezeluri arata o preocupare pentru reducerea costurilor de productie pe unitatea de produs, concomitent cu o continuare a investitiilor in capacitati noi de productie si in modernizarea fluxurilor de productie existente. In aceasta perioada, au fost consemnate si trei extinderi agresive ale afacerilor, Kosarom, Cris-Tim si Meda Prod, tintind cresteri ale afacerilor cu pana la 44%, comparativ cu anul 2008, dar si un faliment rasunator in sector, producatorul de mezeluri din carne de vanat Stenyon, intrand in insolventa pentru datorii de circa 12 milioane de lei.

Estimata de jucatorii din sector la o valoare de circa un miliard de euro, piata producatorilor de mezeluri din Romania este controlata in proportie de 64% de zece mari producatori. In primele opt luni ale lui 2009, consumul de me­ze­luri a scazut cu circa 7% in primele opt luni ale a­cestui an, comparativ cu perioada similara a a­nului trecut. August a fost cea mai slaba luna a in­tervalului analizat, deoarece consumul de pre­pa­rate din carne a scazut cu procente cuprinse in­tre 6 si 9%, comparativ cu luna august a anului precedent. Primii zece mezelari fac afaceri de 640 de milioane de euro Potrivit datelor contabilizate de revista Fabrica de Carne, care a avut in vedere cifrele de afa­ceri comunicate de producatori, compania Cris-Tim este liderul pietei preparatelor din carne, cu o cota de piata de circa 12%, dupa criteriul cifrei de afaceri. Aldis si Unicarm sunt pe pozitiile doi si trei, cu cifre de afaceri care corespund unor cote de piata de 9,18%, respectiv 9% din totalul pietei mezelurilor. Producatorii Angst, Caroli si Elit Cugir sunt acum pe locurile patru, cinci, sase si sapte, gratie cotelor de piata de 8%, 7%, respectiv de 6% si 5%, pe care le detin din total pe piata. In fine, ultimii trei mari producatori, Campofrio, Meda Prod si Medeus, controleaza impreuna 7,5% din piata mezelurilor. De remarcat ascensiunea producatorului Unicarm, dar si caderea companiei Campofrio, care acum este abia pe locul opt, dupa ce ani la rand a fost in top cinci. Valoric, primii zece producatori de mezeluri au afaceri anuale de circa 635 de milioane de euro, in timp ce restul producatorilor romani (aproximativ 250 conform ultimelor date in­registrate la ANSVSA) realizeaza afaceri de 365 de milioane de euro, reprezentand o a­co­perire a pietei de 36%. Liderul pietei si-a transferat actiunile in Cipru Dupa ce a dat afara doua echipe de manageri executivi, “pentru ca nu au reusit sa se plieze pe viziunea, ideile, atitudinea, ritmul si stilul companiei Cris-Tim”, patronul Radu Timis a transfe­rat actiunile holdingului Cris Tim in Cipru. “Am infiintat in Cipru compania Rangelow Limited pentru ca in Romania nu este recunoscuta legea holdingului, iar un grup de firme cum este Cris-Tim are de suferit, cel putin pe partea de taxe si impozite”, a declarat Radu Timis. Aceasta mutare, care aparent nu are nicio legatura cu recesiunea din Romania, ii permite insa boss-ului Cris-Tim sa isi maximizeze profiturile pe o piata aflata in scadere. De altfel, din motivatia aruncata presei de catre Timis atunci cand a schimbat si cea de-a doua echipa de executivi pentru ca “nu credeau in viziunea mea ca grupul poate sa-si creasca cu 40% afacerile in 2009 comparativ cu 2010”, rezulta ca mutarea in Cipru a actiunilor companiilor din grupul Cris-Tim este doar materializarea deciziei de crestere a afa­ce­ri­lor, care insa se face pe componentele ce tin de reducerea costurilor, de productie, de personal, dar mai ales de natura fiscala. Iar Cipru este o tara cu profil de paradis fiscal si, deci, permite cresterea organica a profiturilor, nu insa si din punct de vedere cantitativ. Cu toate aceste schim­bari, Radu Timis se arata increzator ca afa­cerea sa va creste in acest an cu 40%, desi toti indicatorii macroeconomici si de consum (sca­dere a pietei cu circa 7%) contrazic astfel de pre­viziuni si tinteste la sfarsitul acestui an o cifra de afaceri totala de minimum160 de milioane de euro. Daca pentru Aldis Calarasi 2009 nu va insemna neaparat reducerea cifrei de afaceri compa­rativ cu 2008, cand a fost de 91,8 milioane de euro, pentru Unicarm, cea de-a treia companie de pe piata mezelurilor, cu o cifra de afaceri de 90 de milioane de euro, 2009 se anunta foarte bun. Si asta nu neaparat prin cresterea business-ului principal, unde managerii asteapta cresteri de 10% a cifrei de afaceri pentru 2009 comparativ cu 2008, respectiv de la 90 de mi­li­oa­ne de euro, la circa 100 de milioane de euro, ci prin investitii, in patru noi linii de business. Astfel, patronul Unicarm, Vasile Lucut, a anuntat fi­na­li­za­rea unor patru noi investitii in Satu Mare, in valoare de 32 de milioane de euro (prelucrarea laptelui, panificatie, patiserie si in­ghe­ta­ta).

Angst ingheata salariile Devalorizarea monedei nationale, care a inceput anul trecut, nu a generat o crestere rapida a preturilor, cum preconiza la vremea respectiva Sorin Minea, presedintele Angst, ci a dus la exacerbarea pietei negre. Din aceasta cauza, crede Minea, pentru industria de prelucrare a carnii, 2009 este cel mai slab an din ultimii zece, iar piata neagra va ajunge la o va­loare reprezentand aproximativ jumatate din va­loarea pietei mezelurilor, respectiv circa 500 de milioane de euro. “Toata lumea vorbeste ca nu in­caseaza fonduri, insa nimeni nu face nimic. Cei care platesc sunt, practic, cei corecti. Cine vinde pe piata neagra face ce vrea. In carne putem discuta de profituri nete de 2-3%, iar a­tunci cand vezi profituri de 10-20%, atunci ceva este putred in afacerea respectiva. Iar daca vom continua asa, s-ar putea sa ajungem o piata de desfacere foarte frumoasa, si ca productie sa avem o prabusire anul acesta”, sustine Minea, care este si presedintele Asociatiei Romane a Carnii. Pentru 2009, Angst va incerca sa isi pastreze vanzarile la nivelul celor de anul trecut, astfel ca finalul lui 2009 sa ii gaseasca pe un profit minim sau, in cel mai rau caz, pe zero. Iar pentru a atinge aceste obiective, conducerea Angst va renunta la o parte din magazinele pe care le detine in vestul tarii, concomitent cu inghetarea salariilor pe toata perioada ramasa pana la finele acestui an. Nu sunt excluse nici disponibilizarile, insa doar in masura in care conditiile pietei vor cere aceasta masura. Pe de alta parte, Angst va continua investitiile in retail, fiind avute in vedere doua noi magazine in Bucuresti, dar si in zona Ploiesti-Sinaia. Caroli Foods, profit de un milion de euro la sase luni Urcat pe locul cinci in topul producatorilor romani de mezeluri, cu o cifra de afaceri in 2008 de circa 69 de milioane de euro, Caroli Foods a in­registrat in primul semestru din acest an venituri totale de 29 de milioane de euro. Pe de alta parte, profitul ope­ra­tio­nal obtinut de companie a fost cu 4% mai mare anul acesta comparativ cu semestrul I din 2008, si a ajuns la un milion de euro. Potrivit ma­na­ge­rilor com­­paniei, cres­terea ve­ni­turilor se da­to­rea­za in­­ves­titiilor din spa­te­le brandurilor, dar si im­bu­na­ta­ti­rii efi­cientei comertului si acoperirii zo­nale. Vicepresedintele comercial Andrew Taylor sus­tine ca societatea Caroli Foods a atins o cota de piata de 12% in primul semestru din acest an, in urcare cu 1,5% comparativ cu semestrul I din 2008. Pentru intreg anul 2009, tinta com­paniei este o cota de 15% din to­talul pietei me­ze­lu­ri­lor. “Pia­­ta a a­vut anul trecut o va­loare de circa un mi­li­­ard de euro, pentru un volum de circa 220.000 de tone. In acest an, va­loarea pietei va ramane la fel, dar se va reduce volumul pietei cu 1%. In a­ceste conditii, noi estimam ca vom inregistra la fi­ne­­le anului o cifra de afaceri de 69 de milioane de euro, similara cu cea din 2008”, a precizat intr-o con­­­fe­rinta de presa Andrew Taylor. Aceasta con­so­­­li­da­re a afacerilor se va face si pe baza unor in­ves­­titii de circa 2,3 milioane de euro, ceea ce va permite cresterea productiei de mezeluri de la 23.650 tone in 2008 la 25.135 tone la finele lui 2009. Creste afacerea Kosarom cu 35% Grupul de firme Kosarom a reusit ceea ce putini sunt in stare sa faca intr-un an de criza: in primele sase luni din 2009 si-a marit business-ul cu 35%, concomitent cu o crestere a volumului de marfa vandut cu 29%. Detinut de omul de afaceri Neculai Apostol, grupul Kosarom culege acum roadele investitiilor de peste 30 de mi­li­oa­ne de euro facute in anii anteriori, care au mo­der­­nizat si marit capacitatile de ambalare si li­vrare. Insa cresterea vanzarilor s-a datorat in prin­cipal deciziei patronatului de a intra pe piata din Bucuresti, care le va permite sa urce cifra de afaceri de la 50 de milioane de euro in 2008 la 75 de milioane in 2009. Situata, pana in urma cu doi ani, intre pri­mii cinci producatori romani de mezeluri, compania Campofrio este acum aproape sa iasa din topul zece al celor mai mari producatori romani. Asta pentru ca trendul descendent al afacerilor, inceput in 2007, a continuat in 2008 si se va mentine si in acest an. Asa se face ca Tabco-Campofrio a avut afaceri mai mici cu 9,4% in 2008 fata de 2007 si a raportat la Fi­nante o cifra de afaceri de 32,5 milioane de euro. In scadere a fost si profitul care, de la 2,8 milioane de euro in 2007, a ajuns la doar 0,7 mi­li­oane de euro in 2008. Aceasta cadere a avut loc pe fondul ratarii incheierii contractului de colaborare cu compania germana Reinert, dar si al conditiilor speciale din piata. Pentru acest an, Tabco-Campofrio a anuntat ca renunta la sectia de abatorizare si la productia locala de conserve de pate de ficat, urmand sa se concentreze pe modernizarea fa­bricii pe care o detine la Tulcea. In urma cu un an, modernizarea acestei unitati era ultima optiune avuta in vedere pentru Romania, insa, din cauza crizei, a ramas singura varianta suste­na­bi­la. Modernizarea fabricii de la Tulcea elimina de­ocamdata proiectul Greenfield pe care il aveau in vedere actionarii Tabco-Campofrio pen­­tru Romania, in valoare de 20 de milioane de euro. Pe de alta parte, aceasta decizie le va permite sa ramana in piata si dupa 31 decembrie 2009, cand expira perioada de tranzitie pentru conformarea fabricii la standardele de calitate UE, si va costa doar doua milioane de euro. Meda Prod vrea 3,6% din piata nationala Un alt performer al acestui an este compania Meda Prod. Astfel, potrivit datelor puse la dispo­zi­tia noastra, in primul semestru din acest an, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 44%, ajungand la 11,5 milioane de euro. Si profitul a avansat cu 25% fata de perioada similara a anului trecut si a ajuns la 371.320 de euro la 30 iunie 2009. “Meda Prod si-a continuat si in 2009 trendul ascendent pe care s-a aflat in 2008 si si-a propus pentru acest an o cota de piata de 3,6% in valoare la nivel national. Crestere realista da­ca tinem cont de evolutia pe piata bucu­res­tea­na unde, dupa primul trimestru, cota de piata a com­­paniei a atins 12,88% in volum si 13,1% in va­­loare, cu 1,55%, respectiv cu 1% mai mari com­­parativ cu anul anterior”, ne-au transmis re­pre­zentantii Meda Prod.

Producatorul de mezeluri Medeus, companie controlata de omul de afaceri Daniel Marcu, care ocupa cea de-a zecea pozitie in topul celor mai mari producatori de mezeluri din Romania, a anuntat oprirea tuturor investitiilor pe care le avea in derulare. Inclusiv constructia unei fabrici de mezeluri in localitatea Chitila, din apropiere de Capitala, care va avea o capacitate de 40 de tone de mezeluri pe zi si unde au fost realizate investitii de peste cinci milioane de euro. Totusi, managementul companiei sustine ca fabrica de la Chitila va fi operanta la sfarsitul acestui an. Dupa ce Medeus a oprit, in prima parte a acestui an, si productia de me­zeluri fiert-afumate la fa­brica din Bucuresti, aproape 50 de angajati fiind disponibilizati in urma acestei decizii, au fost diminuate si sumele alocate bugetelor de marketing si promovare. Totusi, in ultimul tri­mes­tru, compania va aloca cateva zeci de mii de eu­ro pentru o campanie de rebranding. Medeus a finalizat anul 2008 cu afaceri de 19 milioane de euro, in scadere cu a­pro­xi­mativ 10% fata de rezultatele obtinute in 2007, iar vanzarile din primele cinci luni ale a­cestui an au fost la nivelul perioadei similare din 2008. Stenyon, primul mare procesator care intra in lichidare 2009 a marcat si cel mai mare faliment din sectorul de procesare carne. Dumitru Stefanescu, proprietarul producatorului de mezeluri din carne de vanat Stenyon, din judetul Giurgiu, a cerut intrarea in insolventa a companiei pe care o detine dupa ce nu a mai putut acoperi datoriile de aproximativ 12 milioane de lei, acumulate in ultimii ani. Potrivit informatiilor aparute pe site-ul instantelor de judecata, Tribunalul Giurgiu a a­pro­bat cererea de deschidere a procedurii de faliment pentru Stenyon. Din cele 12 milioane de lei, mai mult de jumatate, adica 6,6 milioane de lei, reprezinta datoriile firmei catre BRD, doua mi­lioane de lei sunt datoriile catre furnizori, iar restul banilor sunt datorati bugetului de stat.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2