321
Estimata de jucatorii din sector la o valoare de circa un miliard de euro, piata producatorilor de mezeluri din Romania este controlata in proportie de 64% de zece mari producatori. In primele opt luni ale lui 2009, consumul de mezeluri a scazut cu circa 7% in primele opt luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut. August a fost cea mai slaba luna a intervalului analizat, deoarece consumul de preparate din carne a scazut cu procente cuprinse intre 6 si 9%, comparativ cu luna august a anului precedent. Primii zece mezelari fac afaceri de 640 de milioane de euro Potrivit datelor contabilizate de revista Fabrica de Carne, care a avut in vedere cifrele de afaceri comunicate de producatori, compania Cris-Tim este liderul pietei preparatelor din carne, cu o cota de piata de circa 12%, dupa criteriul cifrei de afaceri. Aldis si Unicarm sunt pe pozitiile doi si trei, cu cifre de afaceri care corespund unor cote de piata de 9,18%, respectiv 9% din totalul pietei mezelurilor. Producatorii Angst, Caroli si Elit Cugir sunt acum pe locurile patru, cinci, sase si sapte, gratie cotelor de piata de 8%, 7%, respectiv de 6% si 5%, pe care le detin din total pe piata. In fine, ultimii trei mari producatori, Campofrio, Meda Prod si Medeus, controleaza impreuna 7,5% din piata mezelurilor. De remarcat ascensiunea producatorului Unicarm, dar si caderea companiei Campofrio, care acum este abia pe locul opt, dupa ce ani la rand a fost in top cinci. Valoric, primii zece producatori de mezeluri au afaceri anuale de circa 635 de milioane de euro, in timp ce restul producatorilor romani (aproximativ 250 conform ultimelor date inregistrate la ANSVSA) realizeaza afaceri de 365 de milioane de euro, reprezentand o acoperire a pietei de 36%. Liderul pietei si-a transferat actiunile in Cipru Dupa ce a dat afara doua echipe de manageri executivi, “pentru ca nu au reusit sa se plieze pe viziunea, ideile, atitudinea, ritmul si stilul companiei Cris-Tim”, patronul Radu Timis a transferat actiunile holdingului Cris Tim in Cipru. “Am infiintat in Cipru compania Rangelow Limited pentru ca in Romania nu este recunoscuta legea holdingului, iar un grup de firme cum este Cris-Tim are de suferit, cel putin pe partea de taxe si impozite”, a declarat Radu Timis. Aceasta mutare, care aparent nu are nicio legatura cu recesiunea din Romania, ii permite insa boss-ului Cris-Tim sa isi maximizeze profiturile pe o piata aflata in scadere. De altfel, din motivatia aruncata presei de catre Timis atunci cand a schimbat si cea de-a doua echipa de executivi pentru ca “nu credeau in viziunea mea ca grupul poate sa-si creasca cu 40% afacerile in 2009 comparativ cu 2010”, rezulta ca mutarea in Cipru a actiunilor companiilor din grupul Cris-Tim este doar materializarea deciziei de crestere a afacerilor, care insa se face pe componentele ce tin de reducerea costurilor, de productie, de personal, dar mai ales de natura fiscala. Iar Cipru este o tara cu profil de paradis fiscal si, deci, permite cresterea organica a profiturilor, nu insa si din punct de vedere cantitativ. Cu toate aceste schimbari, Radu Timis se arata increzator ca afacerea sa va creste in acest an cu 40%, desi toti indicatorii macroeconomici si de consum (scadere a pietei cu circa 7%) contrazic astfel de previziuni si tinteste la sfarsitul acestui an o cifra de afaceri totala de minimum160 de milioane de euro. Daca pentru Aldis Calarasi 2009 nu va insemna neaparat reducerea cifrei de afaceri comparativ cu 2008, cand a fost de 91,8 milioane de euro, pentru Unicarm, cea de-a treia companie de pe piata mezelurilor, cu o cifra de afaceri de 90 de milioane de euro, 2009 se anunta foarte bun. Si asta nu neaparat prin cresterea business-ului principal, unde managerii asteapta cresteri de 10% a cifrei de afaceri pentru 2009 comparativ cu 2008, respectiv de la 90 de milioane de euro, la circa 100 de milioane de euro, ci prin investitii, in patru noi linii de business. Astfel, patronul Unicarm, Vasile Lucut, a anuntat finalizarea unor patru noi investitii in Satu Mare, in valoare de 32 de milioane de euro (prelucrarea laptelui, panificatie, patiserie si inghetata).
Angst ingheata salariile Devalorizarea monedei nationale, care a inceput anul trecut, nu a generat o crestere rapida a preturilor, cum preconiza la vremea respectiva Sorin Minea, presedintele Angst, ci a dus la exacerbarea pietei negre. Din aceasta cauza, crede Minea, pentru industria de prelucrare a carnii, 2009 este cel mai slab an din ultimii zece, iar piata neagra va ajunge la o valoare reprezentand aproximativ jumatate din valoarea pietei mezelurilor, respectiv circa 500 de milioane de euro. “Toata lumea vorbeste ca nu incaseaza fonduri, insa nimeni nu face nimic. Cei care platesc sunt, practic, cei corecti. Cine vinde pe piata neagra face ce vrea. In carne putem discuta de profituri nete de 2-3%, iar atunci cand vezi profituri de 10-20%, atunci ceva este putred in afacerea respectiva. Iar daca vom continua asa, s-ar putea sa ajungem o piata de desfacere foarte frumoasa, si ca productie sa avem o prabusire anul acesta”, sustine Minea, care este si presedintele Asociatiei Romane a Carnii. Pentru 2009, Angst va incerca sa isi pastreze vanzarile la nivelul celor de anul trecut, astfel ca finalul lui 2009 sa ii gaseasca pe un profit minim sau, in cel mai rau caz, pe zero. Iar pentru a atinge aceste obiective, conducerea Angst va renunta la o parte din magazinele pe care le detine in vestul tarii, concomitent cu inghetarea salariilor pe toata perioada ramasa pana la finele acestui an. Nu sunt excluse nici disponibilizarile, insa doar in masura in care conditiile pietei vor cere aceasta masura. Pe de alta parte, Angst va continua investitiile in retail, fiind avute in vedere doua noi magazine in Bucuresti, dar si in zona Ploiesti-Sinaia. Caroli Foods, profit de un milion de euro la sase luni Urcat pe locul cinci in topul producatorilor romani de mezeluri, cu o cifra de afaceri in 2008 de circa 69 de milioane de euro, Caroli Foods a inregistrat in primul semestru din acest an venituri totale de 29 de milioane de euro. Pe de alta parte, profitul operational obtinut de companie a fost cu 4% mai mare anul acesta comparativ cu semestrul I din 2008, si a ajuns la un milion de euro. Potrivit managerilor companiei, cresterea veniturilor se datoreaza investitiilor din spatele brandurilor, dar si imbunatatirii eficientei comertului si acoperirii zonale. Vicepresedintele comercial Andrew Taylor sustine ca societatea Caroli Foods a atins o cota de piata de 12% in primul semestru din acest an, in urcare cu 1,5% comparativ cu semestrul I din 2008. Pentru intreg anul 2009, tinta companiei este o cota de 15% din totalul pietei mezelurilor. “Piata a avut anul trecut o valoare de circa un miliard de euro, pentru un volum de circa 220.000 de tone. In acest an, valoarea pietei va ramane la fel, dar se va reduce volumul pietei cu 1%. In aceste conditii, noi estimam ca vom inregistra la finele anului o cifra de afaceri de 69 de milioane de euro, similara cu cea din 2008”, a precizat intr-o conferinta de presa Andrew Taylor. Aceasta consolidare a afacerilor se va face si pe baza unor investitii de circa 2,3 milioane de euro, ceea ce va permite cresterea productiei de mezeluri de la 23.650 tone in 2008 la 25.135 tone la finele lui 2009. Creste afacerea Kosarom cu 35% Grupul de firme Kosarom a reusit ceea ce putini sunt in stare sa faca intr-un an de criza: in primele sase luni din 2009 si-a marit business-ul cu 35%, concomitent cu o crestere a volumului de marfa vandut cu 29%. Detinut de omul de afaceri Neculai Apostol, grupul Kosarom culege acum roadele investitiilor de peste 30 de milioane de euro facute in anii anteriori, care au modernizat si marit capacitatile de ambalare si livrare. Insa cresterea vanzarilor s-a datorat in principal deciziei patronatului de a intra pe piata din Bucuresti, care le va permite sa urce cifra de afaceri de la 50 de milioane de euro in 2008 la 75 de milioane in 2009. Situata, pana in urma cu doi ani, intre primii cinci producatori romani de mezeluri, compania Campofrio este acum aproape sa iasa din topul zece al celor mai mari producatori romani. Asta pentru ca trendul descendent al afacerilor, inceput in 2007, a continuat in 2008 si se va mentine si in acest an. Asa se face ca Tabco-Campofrio a avut afaceri mai mici cu 9,4% in 2008 fata de 2007 si a raportat la Finante o cifra de afaceri de 32,5 milioane de euro. In scadere a fost si profitul care, de la 2,8 milioane de euro in 2007, a ajuns la doar 0,7 milioane de euro in 2008. Aceasta cadere a avut loc pe fondul ratarii incheierii contractului de colaborare cu compania germana Reinert, dar si al conditiilor speciale din piata. Pentru acest an, Tabco-Campofrio a anuntat ca renunta la sectia de abatorizare si la productia locala de conserve de pate de ficat, urmand sa se concentreze pe modernizarea fabricii pe care o detine la Tulcea. In urma cu un an, modernizarea acestei unitati era ultima optiune avuta in vedere pentru Romania, insa, din cauza crizei, a ramas singura varianta sustenabila. Modernizarea fabricii de la Tulcea elimina deocamdata proiectul Greenfield pe care il aveau in vedere actionarii Tabco-Campofrio pentru Romania, in valoare de 20 de milioane de euro. Pe de alta parte, aceasta decizie le va permite sa ramana in piata si dupa 31 decembrie 2009, cand expira perioada de tranzitie pentru conformarea fabricii la standardele de calitate UE, si va costa doar doua milioane de euro. Meda Prod vrea 3,6% din piata nationala Un alt performer al acestui an este compania Meda Prod. Astfel, potrivit datelor puse la dispozitia noastra, in primul semestru din acest an, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 44%, ajungand la 11,5 milioane de euro. Si profitul a avansat cu 25% fata de perioada similara a anului trecut si a ajuns la 371.320 de euro la 30 iunie 2009. “Meda Prod si-a continuat si in 2009 trendul ascendent pe care s-a aflat in 2008 si si-a propus pentru acest an o cota de piata de 3,6% in valoare la nivel national. Crestere realista daca tinem cont de evolutia pe piata bucuresteana unde, dupa primul trimestru, cota de piata a companiei a atins 12,88% in volum si 13,1% in valoare, cu 1,55%, respectiv cu 1% mai mari comparativ cu anul anterior”, ne-au transmis reprezentantii Meda Prod.
Producatorul de mezeluri Medeus, companie controlata de omul de afaceri Daniel Marcu, care ocupa cea de-a zecea pozitie in topul celor mai mari producatori de mezeluri din Romania, a anuntat oprirea tuturor investitiilor pe care le avea in derulare. Inclusiv constructia unei fabrici de mezeluri in localitatea Chitila, din apropiere de Capitala, care va avea o capacitate de 40 de tone de mezeluri pe zi si unde au fost realizate investitii de peste cinci milioane de euro. Totusi, managementul companiei sustine ca fabrica de la Chitila va fi operanta la sfarsitul acestui an. Dupa ce Medeus a oprit, in prima parte a acestui an, si productia de mezeluri fiert-afumate la fabrica din Bucuresti, aproape 50 de angajati fiind disponibilizati in urma acestei decizii, au fost diminuate si sumele alocate bugetelor de marketing si promovare. Totusi, in ultimul trimestru, compania va aloca cateva zeci de mii de euro pentru o campanie de rebranding. Medeus a finalizat anul 2008 cu afaceri de 19 milioane de euro, in scadere cu aproximativ 10% fata de rezultatele obtinute in 2007, iar vanzarile din primele cinci luni ale acestui an au fost la nivelul perioadei similare din 2008. Stenyon, primul mare procesator care intra in lichidare 2009 a marcat si cel mai mare faliment din sectorul de procesare carne. Dumitru Stefanescu, proprietarul producatorului de mezeluri din carne de vanat Stenyon, din judetul Giurgiu, a cerut intrarea in insolventa a companiei pe care o detine dupa ce nu a mai putut acoperi datoriile de aproximativ 12 milioane de lei, acumulate in ultimii ani. Potrivit informatiilor aparute pe site-ul instantelor de judecata, Tribunalul Giurgiu a aprobat cererea de deschidere a procedurii de faliment pentru Stenyon. Din cele 12 milioane de lei, mai mult de jumatate, adica 6,6 milioane de lei, reprezinta datoriile firmei catre BRD, doua milioane de lei sunt datoriile catre furnizori, iar restul banilor sunt datorati bugetului de stat.