Ieri, la sediul Guvernului, a avut loc o întâlnire de lucru între Primul Ministru al României, domnul Ludovic Orban, secondat de domnul Aurel Simion-Secretar de Stat, și reprezentanți ai sectorului alimentar românesc și ai marelui retail. Dintre aceștia, îi putem aminti pe domnii Sorin Minea-Președinte Romalimenta, Valer Hancaș-Co-Președinte AMRCR, Aurel Popescu-Președinte Rompan, Mihai Vișan-Vicepreședinte Romalimenta etc.
La întâlnire, reprezentanții mediului de afaceri din domeniile menționate mai sus au prezentat primului-ministru situația la zi, problemele cu care se confruntă și, totodată, au solicitat de urgență spijin, pentru întreaga Industrie alimentară și pentru comerțul cu alimente.
La ieșirea de la întâlnire, ca de obicei, reprezentanților mediului de afaceri le-au fost adresate întrebări, de către jurnaliștii tv acreditați la Guvern. Întrebarea tuturor: ”Se va scumpi mâncarea?”
Ei, bine, întrebarea asta are două determinante: În primul rând, jurnaliștilor tv le place în mod deosebit când ceva nu merge bine, ori când se anunță iminența unui necaz, pentru că, nu-i așa, pentru șefii lor, ”good news, no news”, adică, dacă nu e de rău, nu îți vizez știrea și, dacă mai vii de pe teren cu vești bune, te și dau afară!
A doua determinantă, este, într-adevăr, o preocupare a populației pentru viitor, iar prețul mâncării este una dintre marile preocupări, deci, de data asta, să ne scuzăm colegii.
Când i-a venit rândul în fața jurnaliștilor, Sorin Minea a răspuns: ”Prețurile sunt plafonate de consumatori”. Perfect adevărat. Da, domnul Sorin Minea are dreptate. Are dreptate de mai multe ori:
O dată, pentru că, în orice situație, consumatorul este adevăratul stăpân al pieței. Apoi, să luăm ultimele cifre prezentate în fluxul nostru de știri (analiză iSense Solutions): 62 % dintre români se gândesc să cheltuie mult mai puțin în viitoarele 3-6 luni; 61 % vor să facă economii; media pierderilor financiare pe gospodărie, de la deretarea Stării de Urgență, este de 800 de lei!
Complementar, să adăugăm că un mare lanț de magazine din România a făcut reduceri zilnice, chiar în această săptămână, la carnea proaspătă, între 30 și 40 %, în funcție de sortiment. Se poate spune că, oricum, vara, consumul de carne scade, deci trebuie impulsionat, iar alții ar putea spune că sunt unele stocuri care trebuie terminate, așa că... Probabil. Dar o reducere cu 40 % la carnea de porc, noi n-am văzut până acum. Și hipermarket-urile sunt cam goale, să știți!
În plus, Bloomberg anunța recent că fermierii occidentali aruncă laptele, că mulți dintre ei dau vitele la reformă și că, după un moment de ”platou”, consumul european de lactate scade, iar Eurostat anunța o supraproducție de carne de porc, chiar în mieșzul crizei sanitare, din primăvaraă. Apoi:
Dacă acum o lună eram oarecum sceptici, în privința veștilor potrivit cărora consumul a scăzut (dovadă a scepticismului nostru stau statisticile INS care spun că în mai 2020, consumul de alimente a crescut ușor, față de mai 2019), acum, știind cele de mai sus, credem că, într-adevăr, consumul de carne, produse din carne și lactate, este diminuat.
Așadar, toate acestea întăresc opinia că nimeni nu ar avea niciun argument pentru a scumpi alimentele, mai ales că puterea de cumpărare a românilor, după cum am văzut mai sus și, de fapt, după cum simțim fiecare dintre noi, a scăzut drastic. Iar, dacă cineva ar gândi să mărească prețurile la mâncare, ar fi ca și cum și-ar distruge singur afacerea, în mod voit. Și, nu, nu credem deloc că prețurile alimentelor vor crește iar, dacă se va întâmpla, creșterea va fi minoră.
În aceste condiții, Guvernul trebuie să vină urgent cu măsuri reale de sprijin pentru sectorul alimentar de procesare și pentru retail, alături de sprijinul acordat fermierilor, pentru că, altfel, industria autohtonă se va prăbuși. Nu-i bai, mâncare va fi, chiar la prețuri mici, pentru că retail-ul ar putea oricând să aducă din intracomunitar, dar ar fi păcat să înceapă să dispară fabrici de alimente din România. Semnalul a fost dat, prin județul Suceava, și bine ar fi ca totul să se oprească acolo.
Pe de altă parte, însă, reprezentanții mediului de afaceri din sectorul alimentar trebuie să colaboreze mult mai intens cu presa, mai ales cu presa de specialitate, care ar putea transmite cele mai corecte informații, și care, oricând poate media dialoguri constructive cu toate părțile interesate. Să nu uităm succesul campaniei ”Jos TVA-ul la carne!”, la care revista noastră nu doar că a participat, ci a fost element central de comunicare și, mai ales, să nu uităm că succesul unei acțiuni depinde în mare parte de colaborarea cu presa. (În imagine, un instantaneu de la întâlnirea de la Guvern)