Potrivit datelor furnizate de compania Danone - principalul jucator din acest segment, cu o cota de piata de peste 50% - produsele lactate proaspete au inregistrat o crestere de circa 4% anul trecut, apropiindu-se de pragul de 247 milioane de euro. Din acest segment face parte si iaurtul, alaturi de produse precum kefir, lapte batut, smantana sau deserturi pe baza de lapte. Referindu-se strict la iaurturile albe, reprezentantii companiei franceze vorbesc despre o crestere de 14% in volum. Potrivit unei analize realizata de Magazin Progresiv pe baza datelor din piata, iaurturile albe continua sa domine categoria, cu o pondere de peste 60% in vanzarile in retail. „Iaurturile cu fructe au inregistrat o usoara scadere determinata de o oarecare diminuare a cumparaturilor de impuls care au o influenta destul de ridicata in aceasta categorie”, precizeaza Cristina Miclea, Marketing Manager Albalact, producatorul brandurilor Zuzu, De Albalact si, mai nou, Fruzu. „Anul 2012 a fost unul provocator si interesant pentru piata iaurturilor. Dupa cum stim, consumul anual per capita de lactate proaspete (iaurturi, kefir, lapte batut, smantana, deserturi din lapte) este inca foarte mic in Romania, atingand doar 5,3 kg/cap de locuitor, comparativ cu 11 kg in Ungaria, 13 kg in Cehia si in Polonia, 18 kg in Bulgaria sau 35 kg in Franta. Cu alte cuvinte, in medie, un roman consuma mai putin de 1 iaurt pe saptamana”, subliniaza reprezentantii Danone Romania. In portofoliul companiei se regasesc branduri precum Activia, Actimel, Nutriday, Casa Buna sau Cremosso. Vorbind despre evolutia propriile vanzari, acestia caracterizeaza 2012 drept „un an interesant si bun, afacerile Danone inregistrand un avans”. Dinamica usor pozitiva din 2012 este confirmata si de catre Daniela Dumitrascu, Marketing Manager in cadrul companiei Delaco. In cazul Albalact, cresterea vanzarilor a fost spectaculoasa, potrivit datelor furnizate de producator: „In 2012 am inregistrat o dublare a volumelor in categoria iaurturilor fata de 2011. Problemele majore pe care le-am intampinat au fost si continua sa fie cele legate de pret, in sensul in care cresterea accentuata a pretului materiei prime si a utilitatilor inca nu se regaseste in pretul produsului la raft”, mai spune Cristina Miclea. Si pentru compania Covalact, anul trecut a adus o majorare semnificativa a vanzarilor, potrivit declaratiilor lui Cornel Danila, General Manager al companiei. De partea cealalta, a provocarilor, acesta afirma ca „principalele dificultati pe care le-am intampinat au fost cele legate de alocarea de catre magazine a spatiului de raft in aceasta categorie”. Compania activeaza in aceasta categorie cu brandul Covalact de Tara si detine o cota de piata estimata la 5%. „Surpriza cea mai mare care a dominat insa evolutia anului a fost iesirea Tnuva, un jucator cu o pozitie buna care investise mult in produse si imagine. De asemenea, in categorie a intrat mai puternic si Olympus, un jucator cu planuri mari si expertiza in domeniu”, comenteaza Daniela Dumitrascu, reprezentanta Delaco. De altfel, in portofoliul Delaco, categoria iaurturilor este reprezentata prin doua branduri de import, Jogobella si Mertinger. Piata este in continuare dominata de jucatori mari, internationali, precum Danone, Muller sau FrieslandCampina, si cativa jucatori locali care incearca sa tina piept in lupta pentru consumatori, precum Albalact si Covalact. Albalact este singura companie romaneasca prezenta in top cinci jucatori, dupa vanzarile in retail.(Mai multe, pe www.magazinulprogresiv.ro)