557
Cererea consumatorilor pentru o viață sănătoasă continuă să impulsioneze piața de nutriție specializată, deoarece companiile de produse lactate precum Danone își consolidează prezența în acest spațiu, după cum informează DairyReporter.
Consumatorii știu ce vor
Nutriția specializată cuprinde soluții nutriționale susținute de cercetare, formulate pentru grupuri de consumatori cu nevoi nutriționale specifice. Aceasta include orice, de la nutriția timpurie, la sport și alimentația activă, până la îmbătrânirea sănătoasă.
Potrivit Nielsen IQ, în 2024, consumatorii știu mai mult decât oricând ce vor, au nevoie și ce este bine pentru ei. De asemenea, este mai probabil să cheltuiască pe produse care combină multiple beneficii pentru sănătate.
De-a lungul anilor, companiile de produse lactate au beneficiat din punct de vedere comercial prin reutilizarea zerului, un produs secundar al producției de brânzeturi, într-un ingredient lactat bogat din punct de vedere nutrițional, care a devenit un element de bază în nutriția sportivă și inovația funcțională în alimentația și băuturile.
Aceasta nu este o ispravă banală, mai ales într-un moment în care nutriția sportivă a devenit categoria de sănătate a consumatorilor cu cea mai rapidă creștere la nivel global, potrivit Euromonitor International; creștere determinată atât de consumatorii de stil de viață, cât și de cei interesați de nutriția activă.
Companiile de produse lactate inovează mult dincolo de zer
Nestlé, Lactalis și Danone – trei dintre cele mai mari firme de produse lactate după venituri – toate conduc divizii specializate de nutriție dedicate cercetării și dezvoltării de produse de soluții care acoperă de la nutriția timpurie până la îngrijirea clinică.
În altă parte, Fonterra din Noua Zeelandă deține două mărci de ingrediente B2B: NZMP, care furnizează ingrediente pe bază de lactate pentru orice, de la fabricarea alimentelor până la nutriție specializată; și Nutiani, marca de sănătate și wellness B2B al cooperativei care furnizează ingrediente de ultimă generație, cum ar fi lactoferina.
În Europa, cooperativa olandeză FrieslandCampina și Arla Foods din Danemarca dețin ambele divizii de ingrediente B2B; iar în Asia, Mengniu și-a lansat recent propriul său brand de nutriție sportivă M-Action cu o gamă de suplimente nutritive cu proteine lichide.
Accentul Danone asupra nutriției medicale: Un caz concret
Nutriția specializată reprezintă 30% din veniturile totale ale Danone, cu o creștere de +10% în 2022. Gigantul francez al produselor lactate este liderul în nutriție medicală în Europa și al doilea cel mai mare jucător de nutriție timpurie la nivel global.
Danone are o experiență de lungă durată în nutriție medicală. Dar investițiile recente ale companiei în spațiul de nutriție medicală au evidențiat cât de important este acest segment pentru Danone, deoarece compania își propune să stimuleze creșterea în cadrul strategiei Renew Danone.
În septembrie 2023, compania a anunțat că va cheltui 50 de milioane de euro (aproximativ 54 de milioane de dolari) pentru a extinde o fabrică din Opole, Polonia, pentru a consolida capacitățile grupului de nutriție medicală - în special, pentru a adăuga o linie de producție de nutriție medicală pentru adulți care să deservească pacienții dependenți de tuburi de alimentare.
În octombrie 2023, compania a declarat că va angaja 450 de milioane de lire turcești (aproximativ 13 milioane de euro/14 milioane de dolari) în fabricile sale de producție din Lüleburgaz, care vor produce atât produse lactate, cât și produse de nutriție medicală.
Danone vizează piața de nutriție medicală pentru adulți, deoarece este un spațiu destinat creșterii viitoare determinate de îmbătrânirea populației și de prevalența crescută a bolilor cronice.
Un anunț similar a urmat în mai 2024, când Danone a spus presei că compania va injecta 70 de milioane de euro (76 de milioane de dolari) într-o linie de producție de nutriție medicală la sediul său Steenvoorde din nordul Franței. Majoritatea investiției, de circa 60 de milioane de euro, ar urma să fie utilizată pentru a produce aproape 30 de rețete de supliment nutrițional oral Danone pentru pacienți, în cadrul gamei de nutriție specializate, Nutricia. (Restul ar merge către instalarea unui cazan pe biomasă.)
Fabrica Steenvoorde va produce aproape 20 de milioane de litri de produse de nutriție medicală pe an, a spus Danone, inclusiv soluții pentru îmbunătățirea calității vieții pacienților care suferă de malnutriție rezultată din boli.
Tot în luna mai, Danone a anunțat că a finalizat achiziția Functional Formularities, o afacere de hrănire cu tub cu alimente integrale din SUA, într-o mișcare care ar duce la extinderea gamelor de hrănire enterală a gigantului francez de lactate.
Domenii de interes
Un purtător de cuvânt al majorului de produse lactate ne-a spus că există o prevalență în creștere a bolilor cronice, cum ar fi cancerul, și o populație globală îmbătrânită, ceea ce înseamnă că este de așteptat să crească nevoia de produse de nutriție medicală care ar putea contribui la rezultate mai bune pentru pacienți.
„În același timp, știm că sunt pacienți actuali care ar putea beneficia de nutriție medicală, dar nu au acces la ea; doar 1 din 3 pacienți care au nevoie de ele primesc efectiv nutriție medicală”, a explicat purtătorul de cuvânt.
„Acest decalaj actual și nevoile viitoare subliniază nevoia de investiții și inovare în acest sector. Danone se angajează să accelereze oferta noastră de produse de nutriție medicală pentru adulți atât prin consolidarea capacității noastre industriale, cât și prin investiții în cercetare și inovare pentru a îmbunătăți rezultatele pentrumilioane de pacienți la nivel global.”
Danone cercetează și inovează în mai multe tipuri de produse, inclusiv suplimente nutritive orale, produse de îngroșare pentru pacienții cu dificultăți de înghițire și furaje specializate și dispozitive medicale pentru pacienții care nu pot consuma alimente pe cale orală.
„S-a demonstrat că nutriția medicală poate ajuta la reducerea complicațiilor medicale, susține recuperarea și independența și poate reduce utilizarea resurselor medicale”, ne-a spus compania. „De exemplu, în cazul cancerului, nutriția medicală a demonstrat beneficii în mai puține complicații postoperatorii, toleranță îmbunătățită la tratament, durată mai scurtă de spitalizare și calitate mai bună a vieții pacientului.”
În ceea ce privește afirmația Danone că doar unii dintre pacienții care au nevoie de produse de nutriție medicală au acces la acestea, există mai multe motive. „Acest lucru se poate datora conștientizării scăzute a rolului nutriției și a riscurilor de malnutriție în asistența medicală și din cauza sistemelor de sănătate supuse presiunii ca urmare a prevalenței tot mai mari a bolilor și a nevoilor crescute ale pacienților”, ne-a spus purtătorul de cuvânt. .
„De aceea este important pentru noi să investim în categoria de nutriție medicală și să putem deservi cât mai mulți pacienți. Credem că toți cei care au nevoie de nutriție medicală ar trebui să aibă acces la ea, așa că vom continua să inovăm cu produse care răspund nevoilor pacienților și să stimulăm conștientizarea beneficiilor nutriției medicale pentru a sprijini rezultatele pacienților.”
De ce companiile de produse lactate sunt atrase de alimentația specializată?
Companiile de produse lactate au acces la unele dintre cele mai profitabile (de exemplu, lactoferină) și cele mai populare (zer, cazeină) ingrediente nutriționale de pe piață – și oportunități în nutriție specializată le atrage.
Potrivit Euromonitor International2, consumatorii de astăzi caută produse nutriționale care pot oferi multiple beneficii fizice și de sănătate, de la pierderea în greutate și sănătatea digestivă până la imunitate și somn. A veni cu acea „pilulă magică” – în mod ideal într-un format mai atrăgător – este o provocare cheie pentru formulatori.
Nutriția sportivă a fost, de asemenea, orientată spre creștere în continuare în 2024, datorită cererii atât din partea stilului de viață, cât și a consumatorilor activi.
În alimentația timpurie, dezvoltarea rețetelor de formule care se apropie cât mai mult de laptele matern va continua să stimuleze inovația, la fel ca și presiunea noilor generații care încearcă să-și alinieze alegerile de marcă cu valorile lor3.
Iar dorința consumatorului global de a-și îmbunătăți sănătatea și bunăstarea este probabil să conducă industria înainte în următorii ani.
Potrivit sondajului Future of Wellness de la McKinsey & Co, care a chestionat 7.500 de consumatori la nivel mondial în 2020, 79% dintre cei chestionați au spus că consideră că starea de bine este importantă, iar 42% dintre respondenți pun starea de bine ca prioritate principală. Consultanța globală de management a adăugat că consumatorii de pe fiecare piață și-au crescut prioritizarea bunăstării „în mod semnificativ (de la 27% la 65%) în ultimii 2-3 ani. (Foto: Freepik)