Tehnologii

289

Danone pariază pe dezvoltarea durabilă

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Profesionalism, Calitate, Dinamism, Dezvoltare, Durabilitate. Într-un cuvânt, Danone. Acestea sunt coordonatele sub care liderul de necontestat al pieței iaurturilor din România își derulează afacerile și sub care, recent, a organizat o întâlnire între specialiștii companiei, fermieri parteneri, reprezentanți ai principalelor firme colaboratoare din acest adevărat ”Univers Danone” edificat și consolidat în timp de entuziaștii angajați ai firmei din București, dar și oaspeți din Statele Unite ale Americii, Olanda și Ungaria, invitați special la eveniment.

Acțiunea care a purtat titlul ”Ferme pentru generațiile viitoare” (Farming for Generations-Farm Tour Romania”), excelent organizată de Danone România și găzduită de Agrozootehnica Ulmeni, care a pus la dispoziție generosul și elegantul spațiu în care a avut loc un simpozion, precum și ferma de lapte din imediata apropiere, s-a dovedit a fi pe cât de interesantă, pe atât de utilă, mai ales pentru fermierii români.

Sprijin de zeci de milioane de euro de la Danone, pentru fermierii parteneri

Simpozionul a fost deschis de domnul Cătălin Andreica-Manager de Achiziții Danone România. În comunicarea sa, domnul Andreica a prezentat pe scurt afacerea globală a companiei Danone, subliniind că procesează anual o cantitate de 2,931 de milioane de litri de lapte colectați de la fermierii din 13 țări în care activează.

Domnia sa a pus însă accentul pe activitatea din România, descriind programele de durabilitate pe care le dezvoltă împreună cu fermierii parteneri, precum și colaborarea cu cele 22 de ferme de dimensiuni medii și mari, care asigură cca 80 % din necesarul de lapte al firmei, dar și cu cele 227 de exploatații de mici dimensiuni, care acoperă încă 10 % din necesarul de procesare, restul fiind acoperit cu lapte extern.

Detalii interesante a prezentat și despre programele ”Spre Vest”, destinat fermelor mari care au fost sprijinite de Danone cu investiții totale de peste 10 milioane de euro, și ”O șansă pentru familia ta”, prin care peste 600 de fermieri au beneficiat de un sprijin direct în valoare de șapte milioane de euro, pentru a-și dezvolta propriile exploatații gospodărești de producție a laptelui.

De remarcat, în acest sens, importul vacilor Holstein de mare productivitate importate de Danone din Irlanda și oferite acestor gospodari, cele 25 de stații mobile de muls puse la dispoziția lor, utilaje agricole, stații de irigat etc., toate acestea ducând la o producție de lapte pe cap de animal de cca 25 de litri, pe acest segment.

Invitat special: Ken McKarty-USA

O intervenție deosebit de interesantă a avut-o doamna Marion Loubire, unul dintre managerii Danone Global, aceea care coordonează politicile de sustenabilitate, agricultură regenerativă și biodiversitate pe care compania le dezvoltă în fermele partenere din întreaga lume.

La rândul său, adresându-se fermierilor români, domnul Dorin Cojocaru-Președinte APRIL, a accentuat necesitatea întăririi parteneriatelor dintre aceștia și companie, făcând referire și la eforturile pe care le depune pentru organizarea în România a unui Observator al Laptelui.

De departe, cel mai așteptat moment al simpozionului a fost marcat de dialogul pe care Ken McKarty, fermier american, l-a avut cu omologii săi din România. Vorbind despre istoria afacerii de producție a laptelui, acesta a precizat că a fost începută în 1914 de bunicul său și al celorlalți trei frați ai săi, împreună cu care deține trei ferme de lapte în Kansas, Ohio și Nebraska, reunite în compania McKarty Family Farm Llc.

Fermele dispun de un efectiv de 30.000 de vaci Holstein, dintre care 13.000 sunt pe lactație, producția medie de lapte pe cap de vacă fiind de cca 42 de litri. Furajele sunt asigurate în mare parte din producția proprie de pe cei 6000 de acri (2.500 ha.), aflați în proprietatea companiei care livrează zilnic către Danone USA (Dannon) 544 de tone de lapte.

Tehnologii performante pentru fermieri

În cadrul simpozionului au mai susținut comunicări domnii Paul Talos-Regional Manager MSD România, dr. Cosmin Muntean-Regional Ruminant Expert DSM România, și Adrian Găgeanu-Regional Manager Corteva Agriscience România.

Dealtfel, toți trei au făcut ulterior câte o prezentare a produselor și serviciilor pe care le companiile pe care le reprezintă le oferă fermierilor, în timpul vizitei pe care participanții au efectuat-o în ferma Agrozootehnica Ulmeni, ale cărei afaceri au fost detaliate pentru oaspeți de către inginerul Viorel Istrate.

Oaspeții străini s-au dovedit a fi deosebit de interesați de activitatea din ferma vizitată, cu un accent deosebit pe producția de porumb furajer, prezentată de domnul Adrian Găgeanu. Fermierul american Ken McKary s-a arătat curios în mod special de stația de biogaz a fermei, primind informații detaliate din partea domnului Viorel Istrate, Inginerul Șef al fermei.

X X X

AGROZOOTEHNICA ULMENI

Efectiv total: 1350 de vaci Holstein, din care 610 la lactație

Volum anual de lapte livrat către Danone: 7 milioane de tone

Valori de grăsime și proteină: 3,5/3,3

Suprafață agricolă lucrată: 7000 ha.

Capacitate extruder de soia: 1 t/h

Stație de biogaz: 650 MW

X X X

INTERVIU

Ken McCarty, fermier american: ”Colaborarea cu Danone dă siguranță afacerii mele”

Meat.Milk: -Sunteți pentru prima oară în România?

Ken McCarty: -Da, sunt pentru prima oară, dar deja, ce am văzut până acum mă determină să revin, cu siguranță.

M.M.: -Ce v-a determinat să veniți în țara noastră?

K.Mc.: -Marion Loubire, de la Danone Global, aceea cu care colaborez direct și care mă consiliază pentru a dezvolta cele mai eficiente practici de mediu și de biodiversitate, mi-a vorbit despre această întâlnire organizată de Danone.

Evenimentul proiectat mi-a atras atenția și am fost foarte curios să vin pentru a cunoaște și alți fermieri producători de lapte, din altă zonă geografică, alți crescători de vaci de lapte și, desigur, alte realități ale acestei afaceri.

Totodată, m-am gândit că, pe de o parte, poate fi un moment foarte bun pentru un schimb de experiență și, de ce nu, pentru a-mi oferi ajutorul fermierilor români, dacă mi se cere, pornind de la cunoștințele noastre din Statele Unite.

M.M.: -Ce ați învățat din colaborarea de până acum cu Danone?

K.Mc.: -O mulțime de lucruri. În primul rând, odată cu anul 2010, de când am început colaborarea, am stabilit o altă formă de contract, diferită de cele obișnuite.

Dacă până atunci eram în permanență nesigur pentru viitor și dacă îmi făceam mereu griji privind încasările și plățile pe care le aveam de făcut, acum, pe baza contractului în care și eu și Danone ne putem toate cărțile pe masă, cum se spune, îmi pot coordona mult mai bine și mai precis activitatea. Cu siguranță, am devenit un manager mai bun.

În acest fel, nu doar că îmi asigur o constanță anuală a profitului, ci chiar pot să îmi calculez unele proiecte pentru următorii doi ani. Sigur că da, pot fi lucruri neprevăzute, cum a fost criza Covid. Dar împreună cu Danone am identificat anumite coordonate ale afacerii din fermă care rămân relativ constante și pe baza cărora pot să îmi calculez pașii în avans.

Cel mai important lucru, însă, este acela că putem lucra împreună pentru a transforma fermele McKarty Family Farms Llc. în niște afaceri sustenabile, în care biodiversitatea este o realitate curentă, fapt care asigură viitorul afacerii noastre.

M.M.: -Acum, după ce ați cunoscut deja câte ceva din activitatea fermierilor români producători de lapte, ce diferențe vedeți între modul de a face această afacere în România, în Uniunea Europeană, și cel din Statele Unite ale Americii?

K.Mc.: -Sunt unele diferențe, însă doar în privința contractelor, al sistemului de aprovizionare cu input-uri, al lanțului de aprovizionare. Dar, în esență, vaca de lapte se crește peste tot la fel, este același animal și în România, și în Statele Unite, chiar dacă unele tehnologii pot fi diferite. Marile diferențe, însă, sunt cele dintre agricultura americană, în general, și cea din Uniunea Europeană, mai restrictivă.

M.M.: -Care ar fi mesajul dumneavoastră pentru fermierii români producători de lapte?

K.Mc.: -Să vină în Statele Unite ca să vadă cum funcționează industria americană a laptelui.

M.M.: Vă mulțumim și vă dorim succes!

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2