268
FoodNavigator anunță că Danone a lansat un nou program energetic, Re-Fuel Danone, care are ca scop „transformarea” amprentei energetice a site-urilor sale globale de producție. Acest lucru oferă potențialul de a face operațiunile producătorului Alpro-to-Activia mai agile, mai eficiente din punct de vedere al costurilor, mai rezistente și mai sustenabile.
Re-Fuel Programe
Danone a lansat Re-Fuel, un program care își propune să-și transforme amprenta energetică și să reducă emisiile scope 1 și 2. Odată cu ele vin și câteva ținte noi pe care Kristiyana Nikolova, directorul de operațiuni cu impact pozitiv al Danone, le descrie drept „ambițioase”, „îndrăznețe” și o parte integrantă a foii de parcurs de 1,5 grade a grupului.
Compania a spus că își va îmbunătăți eficiența energetică cu 30% între 2022 și 2025. De asemenea, gigantul francez al produselor lactate va schimba treptele în tranziția sa către utilizarea energiei regenerabile. Până în 2030, mai mult de jumătate din energia pe care o va folosi Danone va fi regenerabilă, iar toată energia sa va proveni din surse regenerabile, în creștere față de 68,5% în prezent.
„Cea mai mare provocare” din noua ambiție a lui Danone vine sub forma unor câștiguri incrementale pe care compania intenționează să le ofere pentru a-și reduce emisiile din domeniul 1 și 2, a declarat Nikolova pentru FoodNavigator. Între 2015 și 2021, compania a redus cu 48,5% emisiile directe și indirecte din energia achiziționată. Până în 2030, dorește să reducă aceasta cu un „minimum” de încă 42%.
„Nu există nici un fruct care să agațe jos”: Danone rămâne încrezător în tranziția energetică
Nikolova nu se face iluzii că calea către aceste obiective pentru 2030 va fi una ușoară – dar este „încrezătoare” că compania își va îndeplini obiectivele „îndrăznețe” și „ambițioase”. „Este într-adevăr o provocare pentru că nu mai avem fructe care nu mai avem. Dar nu plecăm de la zero... Avem învățăminte. Știm ce funcționează și ce nu, așa că ne simțim încrezători.”
O parte din ceea ce îi dă această încredere este succesul pe care Danone l-a văzut la proiectele pioniere din întreaga lume. Astăzi, grupul are șase fabrici certificate independent ca neutre în carbon și, în ultimele două decenii, Danone și-a redus consumul de energie cu 46%.
„Aceste cazuri de succes sunt de obicei modul în care încep fiecare prezentare pe care o fac. Pentru că deciziile pe care le-am luat [pentru a ne îmbunătăți amprenta energetică] înainte ca [criza climatică] să apară în toate ziarele, arată astăzi că a fost singura cale de urmat.”
În special, Danone consideră că adoptarea instrumentelor digitale și de management în timp real poate îmbunătăți eficiența energetică. Aceste instrumente au fost dezvoltate de inginerii de la Danone și sunt deja existente în site-uri precum Wexford în Irlanda și Opole în Polonia, care a fost recunoscut recent de Forumul Economic Mondial pentru utilizarea inovatoare a tehnologiei digitale, cum ar fi robotica și IA la scară. Instrumentele proprietare permit identificarea și analiza în timp real a zonelor de ineficiență energetică, a dezvăluit compania.
Dar Nikolova dorește să sublinieze că oamenii Danone se află în centrul succesului său. „Instrumentele digitale ajută la identificarea unde suntem ineficienți în utilizarea energiei. Multe dintre aceste lucruri nu sunt știință rachetă. Instrumentele digitale ne permit să știm exact ce se întâmplă în fabrica noastră, să îl măsurăm, să avem un tablou de bord clar”, a dezvăluit ea.
„Instrumentele digitale ne ajută să avem o imagine de ansamblu clară a ceea ce se întâmplă în fabricile noastre, dar instrumentele digitale fără oameni nu aduc nimic. Ele ne oferă o imagine de ansamblu asupra provocărilor și oamenii din domeniu acţionează în baza acestora.”
De asemenea, compania mizează pe tehnologie sub formă de investiții în biomasă și capacitatea de biogaz, alături de solar termic și hidrogen. Acest mix energetic este deja utilizat pentru tratamente termice, sterilizarea și igienizarea echipamentelor, precum și controlul temperaturii interne și încălzirea spațiilor.
Următorii pași vor face ca Danone să se orienteze către surse locale pentru a îmbunătăți rezistența energetică. Un astfel de proiect poate fi văzut în acțiune în Indonezia, unde Danone lucrează cu comunitățile locale pentru a folosi coji de orez pentru a produce energie, returnând cenușa fermierilor pentru a o folosi ca îngrășământ organic.
În altă parte, Danone a anunțat punerea în funcțiune a unui nou cazan de biomasă la uzina sa de uscare prin pulverizare situată la Balcutha, în regiunea Otago din Insula de Sud a Noii Zeelande. Combinată cu utilizarea energiei electrice 100% regenerabile la uzină, emisiile de CO2 vor fi reduse cu 95%, a dezvăluit compania săptămâna trecută. Compania are deja panouri solare la fața locului în 12 fabrici, iar în 2023 această cifră se va dubla la 24.
„Regenerabile este ceea ce va face transformarea. Mai avem în pregătire încă 20 de proiecte și în fiecare zi urmează unul nou”, s-a entuziasmat Nikolova.
Independență energetică pentru rezistență și cost
Ambiția sporită, desigur, are un cost mai mare. Refuzând să pună „o cifră exactă” asupra cheltuielilor planificate asociate cu Re-Fuel, Danone va crește suma pe care o investește pentru a tranzita amprenta energetică a operațiunilor sale „în mod semnificativ”, ne-a spus Nikolova.
„Investiția este drastic mai mare decât ceea ce [am investit anterior] și vom începe în 2023. Ceea ce nu vrem este să ne luăm angajamente și să așteptăm până în 2029 pentru a fi în măsură să ne îndeplinim. Vrem să fim înaintea curbei. Ori aștepți, ori conduci.
Vrem să conducem”, a subliniat expertul în operațiuni. Într-o măsură, aceasta înseamnă chiar „încărcare frontală” a programului și „a face mai mult la început” pentru a conduce progresul în ritm.
Într-o perioadă de presiuni fără precedent asupra costurilor, este această investiție sporită un caz dificil de făcut? În anumite privințe, Nikolova admite că poate fi. „Suntem o afacere, nu un ONG”, a menționat ea. Cu toate acestea, natura crizei energetice actuale a dat nevoii de a crește autosuficiența energetică un impuls suplimentar, a sugerat ea.
„Avem o criză energetică pe care nu am mai văzut-o de mulți ani, mai ales în Europa. Costurile sunt în creștere și acest lucru ajută la justificarea cazului. Dar este și mai mult despre rezistența operațiunii noastre. Căutăm independența energetică.
Nu vrem să fim dependenți de combustibilii fosili”, a explicat Nikolova. „Vrem să fim mai durabili, mai independenți, mai locali și mai rezistenți. Și, desigur, mai eficient din punct de vedere al costurilor.”
Acestea sunt câștiguri pe termen mediu de care compania se așteaptă să beneficieze. Cum echilibrează Nikolova acest lucru față de strângerea actuală a costurilor care pune sub presiune marjele producătorilor și crește prețurile alimentelor la casele de astăzi?
„Cu o convingere puternică, este lucrul potrivit pentru companie. Desigur, fără convingere nu faci asta. Combinăm întotdeauna scopul și performanța - dar este pe termen mediu, așa că convingerea face parte din el.”