167
Cheltuielile de sărbători vor fi mai mari cu aproximativ 8% anul acesta, comparativ cu anul 2023, în principal din cauza creșterii prețurilor, anticipată de 70% dintre consumatori, dar și pe fondul așteptărilor rezervate ale cumpărătorilor cu privire la evoluția economiei în anul care urmează (doar 43% sunt optimiști), potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024.
În contextul scumpirilor estimate, cumpărătorii manifestă prudență, astfel că mulți intenționează să renunțe la cadouri pentru ei (ponderea celor care plănuiesc astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%) sau să se orienteze către branduri mai ieftine (62%), comercianți mai accesibili (48%) sau către mărcileproprii ale retailerilor (40%). În plus, tot mai mulți urmăresc perioadele cu oferte promoționale (75% față de 61% în 2023).
Cu toate acestea, participanții la studiu spun că își aleg comerciantul de la care cumpără în funcție de calitatea produselor (39%), de nivelul prețurilor (37%) și de varietatea ofertei (35%).
Totodată, în acest sezon se remarcă o creștere semnificativă a cheltuielilor de sărbători pentru experiențe (în urcare cu 16 puncte procentuale față de 2023), cum ar fi evenimente, activități diverse și oportunități de socializare cu cei dragi (inclusiv organizarea de petreceri acasă - 25%), în timp ce sumele alocate cadourilor scad ușor (cu 3 puncte procentuale față de anul precedent), iar cele pentru decorațiuni cresc (plus 9% față de anul precedent).
În privința cadourilor, hainele și accesoriile conduc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (deși în scădere cu 10 puncte procentuale), cardurile cadou pierd și ele teren (minus 12 pp față de anul trecut), iar patru din zece intenționează să ofere daruri sub formă de experiențe.
„Creșterea prețurilor îi îngrijorează și pe consumatorii din România, dat fiind că inflația anuală rămâne ridicată în țara noastră, în jur de 5%, față de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indică menținerea inflației peste ținta Băncii Naționale a României, pe o perioadă mai lungă de timp.
Prudența cumpărătorilor afectează evoluția consumului, sector care contribuie semnificativ la creșterea economică în România.
În aceste condiții, în care cumpărătorii pun un accent mai mare pe prețul produselor decât pe marcă, retailerii trebuie să se concentreze pe consolidarea programelor de atragere și menținere a clienților în portofoliu, dar și pe investițiile necesare pentru a oferi experiențe omnichannel (care integrează multiple canale de interacțiune, fizice și virtuale), astfel încât clienții să beneficieze de oferte avantajoase și de confort în timpul cumpărăturilor”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.
Peste 70% dintre cumpărători preferă magazinele online pentru că îi ajută să economisească timp (74%) și bani (60%), le oferă o gamă variată de opțiuni (68%) și o mai mare disponibilitate (64%). În schimb, în magazinele fizice (preferate de 55%), cumpărătorii apreciază faptul că pot verifica direct calitatea produsului (63%), beneficiază de consiliere din partea vânzătorilor (62%) și au parte de socializare (52%).
La rândul lor, liderii companiilor din retail se așteaptă la o creștere a vânzărilor în acest sezon de sărbători (80% dintre aceștia), susținută de intensificarea traficului atât în magazine, cât și pe canalele online. Pe de altă parte, 76% dintre aceștia cred că majoritatea consumatorilor vor pune un accent mai mare pe prețul produsului, în detrimentul loialității față de marcă.
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2024a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.100 de consumatori din SUA și 45 de lideri din companii de retail care au, în proporție de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.