Varietate de sortimente Varietatea mare de sortimente de inghetata disponibile pe piata a permis dezvoltarea acestei ramuri a industriei alimentare extrem de mult, insa doar gustul si aroma nu sunt suficiente fara o forma de prezentare care sa ii atraga pe consumatori, lasindu-le gura apa. Din acest motiv, designul inghetatei, modul in care ea este adusa in atentia consumatorilor este extrem de important si influenteaza succesul unui sortiment in proportie de peste 70%, conform unor studii recente si conteaza atat in cazul inghetatei freezerate, servita in gelaterii si/sau cofetarii, cat si in cazul celei produse la nivel industrial, in fabrici sau sectii de specialitate. Primul factor de o importanta absolut covarsitoare atunci cand vine de aspectul inghetatei, si, implicit de designul ei este conducerea corecta a operatiilor tehnologice de pe flux, mai exact obtinerea unor cristale de gheata uniforme in timpul freezerarii, respectiv congelarii care trebuie sa fie in mod absolut obligatoriu una rapida, care sa ii dea consistenta si finetea unui produs de buna caliate. Odata ce obtinem desertul cu consitenta si un aspect corespunzator, putem incepe sa ne jucam, decorand minunatul desert intr-o varietate extraordinara de moduri, lasandu-ne imaginatia sa zburde. Desi initial inghetata nu era nimic mai mult decat un amestec de gheata, lapte, miere si fructe, in zilele noastre aceasta evoluat extrem de mult, astfel ca in prezent gasim pe piata diverse sortimente cu numeroase adaosuri de fructe, seminte, boabe, biscuiti, cu tot felul de topinguri, care mai de care mai colorate si mai imbietoare, care ne lasa gura apa si ne fac sa fim complet nehotarati cand ne aflam in fata unei vitrine frigorifice plina cu apetisantul desert. Impactul psihologic asupra consumatorului Toate aceste adaosuri au un rol important si un oarecare impact psihologic asupra consumatorilor, in sensul ca dintotdeauna piata produselor agroalimentare a fost influentata intr-o foarte mare masura de preferintele personale ale consumatorilor care se reflecta automat in ceea ce cumpara. De exemplu, o persoana careia ii place ciocolata, va alege mereu o inghetata cu aroma respectiva, iar daca produsul contine si un adaos de fulgi de ciocolata, respectiv o glazura ori un toping pe baza de sirop de ciocolata, reunite intr-un design inovator, in mod sigur persoana in cauza va alege neconditionat produsul respectiv. Aici intervin intr-o foarte mare masura si strategiile de marketing, mai ales cand vine vorba de inghetata produsa in serie. O buna promovare a produsului prin campanii ingenioase, care sa puna accentul pe atuurile produsului, asigura in mod aproape cert succesul pe piata al inghetatei respective, cu conditia ca ea sa vina intr-o forma de prezentare cel putin asemanatoare, daca nu chiar identica cu ceea ce consumatorul a vazut la televizor ori in reviste. Cresterea interesului vizavi de forma de prezentare a inghetatei in fata marelui public consumator a permis dezvoltarea industriei adaosurilor pentru inghetata, de la topingurile simple, cu arome clasice de fructe, ciocolata, vanilie sau caramel la cele elaborate care isi schimba culoarea sau aroma in functie de temperatura mediului ambiant, respectiv atunci cand le gustam (exista topinguri care atunci cand degustam inghetata dau o senzatie de cald). Treptat, au aparut noi sortimente de inghetata pe piata care au in compozitie diferite amestecuri cu tot felul de adaosuri, ca de exemplu indragita Straciatella, pe baza de lapte si bucati mai mici sau mai mari de ciocolata amaruie ori faimoasele Biscottino (vanilie cu biscuiti de casa) si Amarena (iaurt cu cirese negre), adaosuri care le fac mult mai aspectuoase si mai ravnite de clienti. Pe langa acestea, devenite ele insele niste clasice, exista si sortimente care au in compozitie creme de ciocolata tip nutella, bucati de pandispan, fructe confiate, stafide, lichioruri de toate felurile etc. Chiar si veteranele s-au reinventat, in sensul ca inghetatele pe baza de fructe contin, mai nou, bucati mari de fructe sau pireu de fructe proaspete sau congelate, care le confera un aspect mult mai placut si mai atragator, ce ii face pe clienti sa se gandeasca automat la inghetata de casa, bazata pe ingrediente 100% naturale. Topingul, decorarea si apetitul Pe langa aceste adaosuri care, de regula, se incorporeaza direct in produs inca din stadiul de freezerare, produsul finit poate avea si diverse topinguri pe baza de ciocolata, vanilie, caramel, crema de whiskey sau coniac ori diverse fructe. Acestea nu numai ca ii dau gust mai bun, dar o fac si mult mai atractiva din punct de vedere vizual, in sensul ca produsul finit este unul mult mai vesel, mai colorat si evident, mult mai apetisant. In cazul inghetatei freezerate, servita in gelaterii, topingurile se folosesc si pentru a crea diverse desene sau modele ce au scopul de a orna inghetata si care au, in mod direct, un impact psihologic foarte puternic asupra cumparatorilor. ªi in cazul inghetatei pe care o gasim in supermarketuri, topingurile se folosesc pentru a decora produsul, insa efectul lor este mult mai redus ca si in cazul anterior, deoarece in cazul inghetatei servite pe loc, imaginatia celui care orneaza poate sa zburde, rezultatul final fiind cel mai adesea de-a dreptul spectaculos. Acelasi lucru este valabil si in cazul glazurilor, care se folosesc mai mult in cazul inghetatei ambalate din comert si care pot fi pe baza de ciocolata alba sau neagra, iaurt, diverse amestecuri pe baza de fructe etc. Nu in ultimul rand, inghetata se poate orna cu bucati marunte de ciocolata, nuci sau alune macinate, bomboane, napolitane, biscuiti, boabe de cafea, ciocolata razuita si chiar scortisoara, toate acestea dandu-i un aspect vesel, colorat, ce ii atrage pe consumatori. Frisca e un alt produs care se foloseste frecvent pentru a orna inghetata, in special cand vine vorba de cupele de inghetata servite in gelaterii. Aceasta nu numai ca ii da inghetatei un gust mai cremos, dar datorita contrastului cromatic dintre albul ei, culoarea inghetatei in sine, topingurile si restul adaosurilor colorate intr-o multitudine de nuante creeaza o feerie ce incanta toate simturile consumatorilor. Forma de prezentare, plusul de atractivitate Un alt aspect extrem de important cand vine vorba de designul inghetatei este modul in care aceasta ajunge la consumator, mai exact forma de prezentare, adica ambalajul. In cazul inghetatei servite in gelaterii, vitrinele performante, dotate cu sisteme de iluminat de buna calitate fac inghetata sa para mult mai apetisanta, iar daca aceasta este aranjata intr-un anume mod si eventual ornata cu bucatele din ingredientele sale (ciocolata, o felie din fructul respectiv, bucati de vanilie ori de biscuiti etc.), succesul acesteia este mai mult ca sigur garantat. In cazul inghetatei ambalate la caserole ori pe bat, si aici forma de prezentare conteaza enorm. In cazul inghetatei pe bat, un ambalaj vesel, colorat, care atrage in primul rand copiii, dar si adultii, poate determina cresteri semnificative ale vanzarilor. Numeroase brand-uri, chiar si din tara noastra, au remarcat cresteri considerabile ale vanzarilor de inghetata dupa ce ambalajele au fost reinventate si gandite de designeri si experti in marketing, specializati in acest domeniu al re-brandingului. In cazul inghetatei la caserola, si aici aspectul sau conteaza enorm. Consumatorii prefera, in general, acele produse pe care le pot vedea, deoarece aceasta creeaza o anumita senzatie de siguranta, in sensul ca ei vad ceea ce cumpara. Ca o incheiere, consider ca modul de prezentare si designul oricarui produs alimentar, nu numai al inghetatei, are un rol covarsitor in ceea ce priveste optiunile consumatorilor, deoarece fecare dintre noi avem preferinte si optiuni personale care primeaza chiar si atunci cand gama sortimentala disponibila include zeci de feluri de inghetata, pe masa noastra ajungand in final acel produs care ne satisface nevoile din toate punctele de vedere, de la aspect pana la gust si, de ce nu, pret.