Ing. Cristina Delia Gavriluț Nelipsită din peisajul unei zile toride de vară, îngheţata e unul dintre puţinele alimente care permit o libertate creatoare extraordinară atunci cînd vine vorba de reţete, gusturi şi arome, reţetarul fiind unul extrem de vast, menit să satisfacă toate gusturile consumatorilor, de la cei mici la cei vârstnici şi invers. Varietate de sortimente Varietatea mare de sortimente de îngheţată disponibile pe piaţă a permis dezvoltarea acestei ramuri a industriei alimentare extrem de mult, însă doar gustul şi aroma nu sunt suficiente fără o formă de prezentare care să îi atragă pe consumatori, lăsîndu-le gura apă. Din acest motiv, designul îngheţatei, modul în care ea este adusă în atenţia consumatorilor este extrem de important şi influenţează succesul unui sortiment în proporţie de peste 70%, conform unor studii recente şi contează atât în cazul îngheţatei freezerate, servită în gelaterii şi/sau cofetării, cât şi în cazul celei produse la nivel industrial, în fabrici sau secţii de specialitate. Primul factor de o importanţă absolut covârşitoare atunci când vine de aspectul îngheţatei, şi, implicit de designul ei este conducerea corectă a operaţiilor tehnologice de pe flux, mai exact obţinerea unor cristale de gheaţă uniforme în timpul freezerării, respectiv congelării care trebuie să fie în mod absolut obligatoriu una rapidă, care să îi dea consistenţa şi fineţea unui produs de bună caliate. Odată ce obţinem desertul cu consitenţă şi un aspect corespunzător, putem începe să ne jucăm, decorând minunatul desert într-o varietate extraordinară de moduri, lasându-ne imaginaţia să zburde. Deşi iniţial îngheţata nu era nimic mai mult decât un amestec de gheaţă, lapte, miere şi fructe, în zilele noastre aceasta evoluat extrem de mult, astfel că în prezent găsim pe piaţă diverse sortimente cu numeroase adaosuri de fructe, seminţe, boabe, biscuiţi, cu tot felul de topinguri, care mai de care mai colorate şi mai îmbietoare, care ne lasă gura apă şi ne fac să fim complet nehotarâţi când ne aflăm în faţa unei vitrine frigorifice plină cu apetisantul desert. Impactul psihologic asupra consumatorului Toate aceste adaosuri au un rol important şi un oarecare impact psihologic asupra consumatorilor, în sensul că dintotdeauna piaţa produselor agroalimentare a fost influenţată într-o foarte mare măsură de preferinţele personale ale consumatorilor care se reflectă automat în ceea ce cumpără. De exemplu, o persoană căreia îi place ciocolata, va alege mereu o îngheţată cu aroma respectivă, iar dacă produsul conţine şi un adaos de fulgi de ciocolată, respectiv o glazură ori un toping pe bază de sirop de ciocolată, reunite într-un design inovator, în mod sigur persoana în cauză va alege necondiţionat produsul respectiv. Aici intervin într-o foarte mare măsură şi strategiile de marketing, mai ales când vine vorba de îngheţata produsă în serie. O bună promovare a produsului prin campanii ingenioase, care să pună accentul pe atuurile produsului, asigură în mod aproape cert succesul pe piaţă al îngheţatei respective, cu condiţia ca ea să vină într-o formă de prezentare cel puţin asemănătoare, dacă nu chiar identică cu ceea ce consumatorul a văzut la televizor ori în reviste. Creşterea interesului vizavi de forma de prezentare a îngheţatei în faţa marelui public consumator a permis dezvoltarea industriei adaosurilor pentru îngheţată, de la topingurile simple, cu arome clasice de fructe, ciocolată, vanilie sau caramel la cele elaborate care îşi schimbă culoarea sau aroma în funcţie de temperatura mediului ambiant, respectiv atunci când le gustăm (există topinguri care atunci când degustăm îngheţata dau o senzaţie de cald). Treptat, au apărut noi sortimente de îngheţată pe piaţă care au în compoziţie diferite amestecuri cu tot felul de adaosuri, ca de exemplu îndrăgita Straciatella, pe bază de lapte şi bucăţi mai mici sau mai mari de ciocolată amăruie ori faimoasele Biscottino (vanilie cu biscuiţi de casă) şi Amarena (iaurt cu cireşe negre), adaosuri care le fac mult mai aspectuoase şi mai râvnite de clienţi. Pe lângă acestea, devenite ele însele nişte clasice, există şi sortimente care au în compoziţie creme de ciocolată tip nutella, bucăţi de pandişpan, fructe confiate, stafide, lichioruri de toate felurile etc. Chiar şi „veteranele” s-au reinventat, în sensul că îngheţatele pe bază de fructe conţin, mai nou, bucăţi mari de fructe sau pireu de fructe proaspete sau congelate, care le conferă un aspect mult mai plăcut şi mai atrăgător, ce îi face pe clienţi să se gândească automat la îngheţata de casă, bazată pe ingrediente 100% naturale. Topingul, decorarea și apetitul Pe lângă aceste adaosuri care, de regulă, se încorporează direct în produs încă din stadiul de freezerare, produsul finit poate avea şi diverse topinguri pe bază de ciocolată, vanilie, caramel, crema de whiskey sau coniac ori diverse fructe. Acestea nu numai că îi dau gust mai bun, dar o fac şi mult mai atractivă din punct de vedere vizual, în sensul că produsul finit este unul mult mai vesel, mai colorat şi evident, mult mai apetisant. În cazul îngheţatei freezerate, servită în gelaterii, topingurile se folosesc şi pentru a crea diverse desene sau modele ce au scopul de a orna îngheţata şi care au, în mod direct, un impact psihologic foarte puternic asupra cumpărătorilor. Şi în cazul îngheţatei pe care o găsim în supermarketuri, topingurile se folosesc pentru a decora produsul, însă efectul lor este mult mai redus ca şi în cazul anterior, deoarece în cazul îngheţatei servite pe loc, imaginaţia celui care ornează poate să zburde, rezultatul final fiind cel mai adesea de-a dreptul spectaculos. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul glazurilor, care se folosesc mai mult în cazul îngheţatei ambalate din comerţ şi care pot fi pe bază de ciocolată albă sau neagră, iaurt, diverse amestecuri pe bază de fructe etc. Nu în ultimul rând, îngheţata se poate orna cu bucăţi mărunte de ciocolată, nuci sau alune măcinate, bomboane, napolitane, biscuiţi, boabe de cafea, ciocolată răzuită şi chiar scorţişoară, toate acestea dându-i un aspect vesel, colorat, ce îi atrage pe consumatori. Frişca e un alt produs care se foloseşte frecvent pentru a orna îngheţata, în special când vine vorba de cupele de îngheţată servite în gelaterii. Aceasta nu numai că îi dă îngheţatei un gust mai cremos, dar datorită contrastului cromatic dintre albul ei, culoarea îngheţatei în sine, topingurile şi restul adaosurilor colorate într-o multitudine de nuanţe creează o feerie ce încântă toate simţurile consumatorilor. Forma de prezentare, plusul de atractivitate Un alt aspect extrem de important când vine vorba de designul îngheţatei este modul în care aceasta ajunge la consumator, mai exact forma de prezentare, adică ambalajul. În cazul îngheţatei servite în gelaterii, vitrinele performante, dotate cu sisteme de iluminat de bună calitate fac îngheţata să pară mult mai apetisantă, iar dacă aceasta este aranjată într-un anume mod şi eventual ornată cu bucăţele din ingredientele sale (ciocolată, o felie din fructul respectiv, bucăţi de vanilie ori de biscuiţi etc.), succesul acesteia este mai mult ca sigur garantat. În cazul îngheţatei ambalate la caserole ori pe băţ, şi aici forma de prezentare contează enorm. În cazul îngheţatei pe băţ, un ambalaj vesel, colorat, care atrage în primul rând copiii, dar şi adulţii, poate determina creşteri semnificative ale vânzărilor. Numeroase brand-uri, chiar şi din ţara noastră, au remarcat creşteri considerabile ale vânzărilor de îngheţată după ce ambalajele au fost reinventate şi gândite de designeri şi experţi în marketing, specializaţi în acest domeniu al re-brandingului. În cazul îngheţatei la caserolă, şi aici aspectul său contează enorm. Consumatorii preferă, în general, acele produse pe care le pot vedea, deoarece aceasta creează o anumită senzaţie de siguranţă, în sensul că ei văd ceea ce cumpără. Ca o încheiere, consider că modul de prezentare şi designul oricărui produs alimentar, nu numai al îngheţatei, are un rol covârşitor în ceea ce priveşte opţiunile consumatorilor, deoarece fecare dintre noi avem preferinţe şi opţiuni personale care primează chiar şi atunci când gama sortimentală disponibilă include zeci de feluri de îngheţată, pe masa noastră ajungând în final acel produs care ne satisface nevoile din toate punctele de vedere, de la aspect până la gust şi, de ce nu, preţ.