Micii producatori nu vor avea bugetele necesare pentru retehnologizare. Numai dotarea unei unitati care prelucreaza 20 de tone de lapte pe zi poate ajunge pana la doua milioane de euro, daca intreprinzatorul doreste sa aiba instalatie UHT. Adaugam masina de ambalat, al carei cost porneste de la 30.000 de euro, cisterna de colectat, cu un pret pornind de la 20.000 de euro, masina thermoforming pentru infolierea si etichetarea cascavalului – aproximativ 200.000 de euro si rezulta o investitie de cateva milioane de euro. Ca sa fie o fabrica rentabila, trebuie sa aiba rulaj un anumit volum de marfa. Fabrica este un motor care, atunci cand functioneaza la intreaga capacitate , isi optimizeaza costurile. Asa a aparut si marca proprie a retailerilor, ca o refulare pentru producatorii care trebuie sa isi vanda volumele mari de marfa. Spun asta pentru ca este o concurenta neloiala intre brandul unui producator si marca proprie a aceluiasi producator. Daca eu vreau sa listez brandul meu la raft platesc taxa de listare, de raft etc. Plus un adaos comercial mult mai mare decat in cazul unei marci proprii. De aceea s-a si plecat de la ideea ca marca proprie este low cost . Abia in ultimul an a inceput sa se divizeze pe categorii de calitate : medium, premium, explica Dorin Cojocaru. Orientarea catre produsele din afara este deja vizibila in ponderea lactatelor marci proprii aduse din import. De aici poti sa simti trendul - de orientare catre lactatele furnizorilor din strainatate. Retailerii se orienteaza mult catre Occident. Dupa parerea mea, fac o greseala. Vin cu produse multe din afara, dar gustul, savoarea produsului nu se com para cu cel romanesc, de traditie. Fabricile din Occident pot sa furnizeze mai ieftin, au si siguranta alimentara la cerintele europene. Totusi, consumatorul roman are nostalgia produselor de traditie autohtone, a celor organice si lucrurile acestea se pot face numai in Romania, sustine reprezentantul APRIL. Pe de alta parte, marile retele sustin ca ii sprijina pe producatorii autohtoni, listandu-i in magazinele locale. Aceste parteneriate asigura pe de o parte o oferta adecvata nevoilor clientilor nostri – adaptare locala –, iar pe de alta parte asigura un suport real pentru partenerii nostri, declara Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania. In magazinele retelei franceze ponderea lactatelor fabricate in Romania este de aproximativ 75%, un procent despre care spune ca va creste usor in urmatoarea perioada. Asadar, marile branduri si producatorii importanti vor ramane pe rafturi si in urmatorii ani. Marcile proprii Carrefour vor fi in continuare pe un trend crescator, in incercarea de a acoperi toate segmentele de pret, dar cu o orientare catre cele medium si low. Miscarile tectonice se resimt in industria lactatelor si producatori precum Prodlacta sau Dar Lactate si-au declarat falimentul, dupa ce au inregistrat pierderi. Prodlacta nu a performat pe piata in ultimii ani, inregistrand o cifra de afaceri in scadere, de la 14 milioane de euro in 2009, la 11 milioane de euro in 2010 si pierderi de 2 milioane de euro in cei doi ani. Dar Lactate, brandul de iaurturi si lapte orientat exclusiv catre magazinele traditionale din portofoliul Master House, a iesit, de asemenea, de pe piata dupa ce proprietarul a inchis fabrica din judetul Giurgiu. Lansarea din 2009 a marcii Dar Lactate a costat compania 2,5 milioane de Euro – fonduri SAPARD si finantare bancara – bani orientati catre fabrica companiei din judetul Giurgiu, gama de produse si campania de comunicare. O alta mutare notabila din ultima perioada a fost achizitia Lactag Pitesti de catre numarul trei pe piata inghetatei, dupa vanzarile in volum, Top Gel. Planul actionarilor – Asan Mic Adriean si Robert Iriza - este sa ajunga printre primii zece jucatori de pe piata lactatelor, dominata de Danone, Frisland Campina, Albalact, Hochland, Dorna Lactate, Covalact. Cei care nu au fost profitabili si nu au avut capacitati mari de procesare vor inchide. Galmopan din Galati avea sectie de procesare a laptelui, pe care a inchis-o. Sunt inca multe fabrici in Romania si cand spun fabrica la nivel de Romania ma refer la o capacitate de procesare de 10-20 de tone de lapte pe zi. Avem 411 operatori in industria lactatelor, din care 224 fabrici autorizate. Trendul este de coagulare a fortelor. Vor ramane doar cei mari si cei foarte mici, de nisa, cei care fac produse traditionale, precum si cei dinamici. Mijlocul va disparea. Cei mici reprezinta jumatate din numar, explica directorul APRIL