216

Editorial: Ca un câmp plin cu buruieni

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Piața românească a lactatelor arată ca un câmp plin cu buruieni, ca și când niciun gospodar nu s-a gândit să iasă la desțelenit. Când și când, în rândul breslei, producătorii onești vorbesc între ei, acuză, transmit informații dar buruienile se tot întind, iar, cine trebuie să facă ordine, ori nu știe, ori are căciula iernii trasă într-atât de tare pe ochi, încât se face a nu vedea nimic. Nu vorbim dodii, lucrurile chiar așa stau: rău!   Iată: Cașcavalul Rucăr a ajuns să fie făcut sub private label, în Polonia, și este vândut în hipermarket. Tot acolo, brânza topită numai brânză nu e, fiind făcută din lapte recondiționat. Un alt retaililist, și altul, și altul, și altul au lapte pe key acount la un leu și ceva litrul dar ăla numai lapte nu e, fiind mai mult zer. Un fabricant autohton, prezent în rețele de retail, se laudă că are certificare IFS dar, oricât te-ai uita pe ambalaj, nu vezi nicio ștampilă de producător. Mai vreți? Le știți și dumneavoastră dar, cu siguranță, dacă am colinda magazinele, am mai găsi.   De fapt, ce se întâmplă, fraților? Dorința de câștig e într-atât de mare, încât pare că nu se mai respectă nicio regulă? Sau falimentul e într-atât de aproape, încât totul e la disperare? Sau amândouă? Parcă așa ar fi, iar cei care profită de scăpările din lege sunt cei din marile lanțuri de magazine. Ca și când n-ar fi de ajuns, marea bubă de abia se coace, puroiul adunându-se sub pielița noilor certificări ”de calitate”. Aici e schepsisul: hipermarket-urile caută să impună noi reguli de producție, la standarde și mai scăzute. Nu contează ce vând, trebuie să aibă aspect de ”un fel de ceva”, să fie cât mai ieftin cu putință și să nu conteze din ce e fabricat, atât timp cât ”este conform consumului uman”. Iar, produsul de calitate sau, cât de cât, apropiat acestui etalon? Mai are puțin și devine de nișă.   Cum reacționează producătorii români? Dând mărunt din buze! Pentru că, în absența intervenției autorităților, n-au ce să facă. Un timp, am crezut că odată cu necesitatea retehnologizării din perioada de pre-aderare la Uniunea Europeană, firmele românești au cumpărat tehnologii de mai mare dragul. Nu e deloc așa. Pentru că, acum, tehnologie eficientă nu e aia care te ajută să faci un produs bun, din lapte, ci aceea care te ajută să mânărești marfa. Cel puțin, asta ne învață retail-ul, cu ajutorul ”materialului didactic” fabricat în Ungaria, Polonia, Bulgaria etc.   Ce fraieri am fost, noi, românii, să încercăm să fim mai cinstiți decât alții!

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2