273
Indicațiile geografice (IG) nu își vor pierde caracteristicile care le fac diferite de alte drepturi de proprietate intelectuală (PI) prin mutarea competențelor de la Comisia Europeană la Oficiul de proprietate intelectuală al UE (EUIPO), a declarat șeful acesteia pentru EURACTIV.
Critici recente
Cea mai recentă renovare a schemei de calitate a alimentelor din UE a atras critici din partea producătorilor de alimente și a statelor membre, care ar fi dorit să păstreze status quo-ul cadrului indicațiilor geografice (IG).
Cea mai mare cauză de îngrijorare este implicarea sporită a Oficiului de proprietate intelectuală al UE (EUIPO) în tratarea IG, DG AGRI a Comisiei externalizându-și unele dintre competențele în această chestiune.
„Problema este că sub umbrela drepturilor de proprietate intelectuală (PI), veți găsi mărci comerciale, brevete pentru invenții, drepturi de autor, desene, drepturi de soiuri de plante și secrete comerciale, dar și indicații geografice”, a explicat directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau.
În special, principala teamă este că acest lucru s-ar îndepărta de la un sistem axat pe legăturile cu regiunile geografice ale Europei către o „abordare a mărcilor comerciale”, deoarece EUIPO este cunoscut în principal pentru că este responsabil pentru înregistrarea mărcilor comerciale și a desenelor și modelelor la nivelul UE.
EUIPO colaborează cu Comisia în această problemă din 2018, contribuind, de asemenea, la dezvoltarea GIview, o bază de date online gratuită care reunește toate registrele pentru indicațiile geografice.
„Un fel de mea culpa trebuie făcut de noi și de Comisie, deoarece la început probabil că nu am fost suficient de ambițioși în a face publicitate pentru ceea ce facem și cum o facem”, a spus el.
Un obiectiv al executivului UE în cadrul reformei este acela de a oferi un temei juridic adecvat cooperării informale cu EUIPO care s-a conturat de-a lungul anilor, având în vedere și resursele umane limitate din DG AGRI și numărul tot mai mare de cereri primite.
Nicio altă ambiție
Pe lângă examinarea dosarelor, oficialii EUIPO își împărtășesc cunoștințele și expertiza prin organizarea de seminarii web și conferințe. Aceștia au cooperat recent cu Comisia pentru a extinde implementarea IG în afara UE.
Potrivit lui Archambeau, „colaborarea foarte bună” cu Comisia din ultimii ani a condus la accelerarea examinării tehnice a unei părți a cererii, care durează acum doar patru săptămâni.
„Singura diferență vizibilă față de perioada anterioară este că a dispărut acumularea de cereri care era prezentă”, a spus el, adăugând că în 2% din cazuri până acum, DG AGRI a Comisiei ridică comentarii sau a cerut unele modificări în loc să valideze pur și simplu munca. al EUIPO.
Pentru Archambeau, propunerea Comisiei cere EUIPO să facă ceea ce este bun biroul – și anume, examinarea cererii, înregistrarea, promovarea și aplicarea – în timp ce Comisia rămâne responsabilă de domeniul de politică care implică subvențiile UE pentru agricultură și ecologia. tranziție.
„Nu avem absolut nicio altă ambiție, iar propunerea este clară: implicarea noastră este tehnică. Ne concentrăm pe unghiul IP pentru a face procedura de înregistrare a și apărarea drepturilor de proprietate intelectuală mai puternică”, a spus el.
IG-urile vor rămâne drepturi colective
Suspiciunile producătorilor cu privire la o potențială „abordare a mărcii” în tratarea IG-urilor rămân, dar Archambeau le-a respins.
„Spunând simplu, indicațiile geografice identifică bunuri care provin dintr-un anumit loc și care au anumite caracteristici de calitate datorită originii lor, în timp ce marca comercială identifică un bun sau un serviciu provenit de la o anumită companie”, a explicat el.
Aceasta înseamnă că mărcile comerciale sunt drepturi individuale, iar proprietarul poate chiar să licențieze utilizarea acesteia către altcineva, în timp ce IG-urile sunt drepturi colective accesibile producătorilor care doresc să respecte regulile de producție pentru acea IG și în zona geografică în cauză.
„Și indicațiile geografice vor rămâne un drept colectiv”, a spus șeful EUIPO, adăugând că această diferență este crucială și trebuie luată în considerare.
El a subliniat că abordarea de examinare a indicațiilor geografice diferă în mod semnificativ de cea aplicată pentru mărci, cu 25 de examinatori EUIPO complet pregătiți și dedicați.
Un exemplu este modul în care EUIPO tratează conceptul de protecție față de evocarea locului în care sunt fabricate produsele, care este tipic pentru indicațiile geografice.
„Refuzăm în mod regulat cererile de mărci comerciale sau limităm domeniul de aplicare al cererilor de mărci comerciale din cauza problemelor privind drepturile anterioare de IG”, a spus el.
Protecția online trebuie îmbunătățită
Executivul UE a prezentat recent statelor membre două scenarii posibile pentru implicarea EUIPO, unul în care numai sarcini administrative ar fi delegate lui EUIPO și altul în care Comisia și-ar oferi expertiza agricolă cu privire la aceste sarcini, atunci când este necesar.
„Unele dintre propunerile care sunt pe masă se referă cu siguranță la ceea ce facem acum, la status quo”, a spus Archambeau, adăugând că există și posibilitatea ca EUIPO să facă mai mult, așa cum se întâmplă cu mărcile comerciale și modelele cu programe de cooperare cu statele membre. .
"Noi au ajutat statele membre să reducă semnificativ timpul necesar pentru depunerea mărcilor și modelelor la nivel național, ajutând la cooperarea instrumentelor de consolidare a capacității”, a spus el.
Aceste mecanisme de cooperare pot fi transpuse și în domeniul indicației geografice, potrivit Archambeau. „Cu cât EUIPO se implică mai mult în proces, cu atât procedura va deveni mai simplă”, a spus el.
Celălalt domeniu în care agenția de proprietate intelectuală a UE ar putea contribui este protecția împotriva produselor contrafăcute vândute online.
Marketingul online a ajutat companiile alimentare europene în perioada pandemiei, cu modificarea structurală a modelului lor de afaceri, dar și cu crearea de noi servicii.
„Desigur, această schimbare a oferit și oportunități pentru băieții răi”, a spus Archambeau, care a adăugat că EUIPO este în prezent în contact cu unele dintre piețele globale majore, cum ar fi Amazon și Alibaba, pentru a ajuta la abordarea problemei contrafăcute online.
„Unul dintre cele mai importante lucruri este să știi dacă un produs online este autentic sau nu”, a explicat el, adăugând că punctul de plecare este crearea unui registru transparent al drepturilor înregistrate pentru a colecta informații despre cine este producătorul unui produs înregistrat. si care sunt caracteristicile sale.
„Dacă primim responsabilitatea pentru IG, am face-o, desigur, și pentru GIS, dar trebuie să facă parte din misiunea noastră. Avem nevoie de o bază legală pentru a putea face asta”, a conchis el.