”Acest an este mai degrabă unul special, deoarece sărbătorim atât 30 de ani de EuroCommerce, cât și 30 de ani de Piața Unică”, se arată într-un comunicat emis de asociația europeană a comercianților, din care face parte și AMRCR, asociația marilor comercianți din România. În comunicat se mai arată:
”Așteptăm cu nerăbdare un an interesant, care să marcheze aceste aniversări la sărbători împreună cu factorii de decizie, părțile interesate și membrii, reflectând în același timp asupra rolului esențial pe care îl joacă piața unică în menținerea competitivității sectorului nostru, pentru cetățeni și pentru economia UE ca un întreg.
La 29 ianuarie 1993, trei asociații au fuzionat pentru a forma EuroCommerce: CECD (Confederația Europeană de Retail), GEDIS (Groupement Européen des Distributeurs Intégrés sau grup european de distribuitori integrati) și Fewita (Federația Asociației Comerțului cu ridicata și Internațional), ceea ce înseamnă istoria noastră comună. merge înapoi chiar mai departe decât asta.
În același an, a fost înființată piața unică a UE, unind Europa ca niciodată prin deschiderea granițelor și stabilirea celor „Patru libertăți”, permițând momentul liber al bunurilor, serviciilor, capitalului și oamenilor pe tot continentul și deschizând calea către stabilirea monedei euro. ca monedă unică.
În urmă cu 30 de ani, Europa s-a confruntat cu conflictul devastator al războaielor iugoslave, dar a asistat și la speranța în semnarea celui de-al doilea Tratat strategic de reducere a armelor la Moscova între președintele american George H. W. Bush și rusul Boris Elțin.
Nelson Mandela din Africa de Sud a câștigat Premiul Nobel pentru Pace și, în timp ce Pet Shop Boys ne-au îndemnat pe toți să „Mergem spre vest”, în timp ce Phil Collins ne-a implorat să auzim „Ambele părți ale poveștii”. Jacques Delors era încă la al doilea mandat ca al optulea președinte al Comisiei Europene și, în următorii 30 de ani, EuroCommerce s-ar implica cu încă șapte.
EuroCommerce reprezintă acum asociații din 27 de țări europene, reprezentând 5 milioane (1 din 4) companii, oferind locuri de muncă pentru 26 de milioane de oameni și contribuind cu 10% din PIB-ul UE.
Ne aflăm în centrul comunităților locale pline de viață de pretutindeni în UE și suntem mândri și recunoscători tuturor celor din sector care au jucat un rol vital în a ajuta consumatorii să facă față pandemiei de COVID-19, unindu-se în circumstanțe fără precedent.
Suntem o forță de luat în seamă și intenționăm să menținem în evidență serviciile esențiale pe care sectorul nostru le oferă pentru a satisface nevoile clienților și pentru a oferi soluții inovatoare pentru obiectivele UE.
Accentul nostru în acest an va fi să ne angajăm cu factorii de decizie în problemele inflației în creștere, prețurilor ridicate la energie, crizei severe a costului vieții, mediului global perturbat și poverii de reglementare cumulative din ce în ce mai puternice cu care se confruntă membrii noștri.
Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu Comisia Europeană pentru a găsi modalități de a ne ajuta sectorul prin redresarea post COVID-19 și criza energetică, solicitând în același timp politici și mecanisme de sprijin care să stimuleze competitivitatea pe termen lung.
Mai simplu, o piață unică robustă este elementul cel mai critic pentru asigurarea competitivității pe termen lung a Europei și a capacității acesteia de a inova și de a concura cu alte regiuni globale. Prin urmare, căutăm un parteneriat reînnoit cu factorii de decizie și părțile interesate din UE și naționale, împreună cu o alianță a asociațiilor de afaceri europene, pentru a promova în mod colectiv o piață unică mai puternică.
În timp ce așteptăm cu nerăbdare următorii 30 de ani, sectorul nostru se află în mijlocul unei transformări semnificative, creând, inovând și adaptându-se pentru a îndeplini nevoile UE de digitalizare, durabilitate și competențe.
Studiul nostru recent comun cu McKinsey arată că, de acum și până în 2030, comerțul cu amănuntul și cu ridicata va trebui să investească peste 600 de miliarde de euro în această triplă provocare. Nu vom putea face acest lucru singuri și vom avea nevoie de sprijinul autorităților UE, naționale și locale.
Dacă putem asigura sprijinul necesar pentru această transformare, sectorul nostru are un potențial imens de a contribui la îndeplinirea propriilor obiective digitale, sustenabilitate, competitivitate și reziliență ale UE.
Evenimentele noastre de la cea de-a 30-a aniversare ne vor oferi oportunități ample de a ilustra acest potențial pe tot parcursul anului 2023, nu în ultimul rând la cina noastră anuală și la expoziția specială de 30 de ani din iunie și prin primele noastre premii EuroCommerce în noiembrie anul acesta.
Împreună, cu echipa EuroCommerce, așteptăm cu nerăbdare să sărbătorim realizările trecutului, realizările prezentului și să modelăm succesele viitorului sector de retail și en-gros pentru următorii 30 de ani!”