865
Comercianții cu amănuntul și angrosistii sunt utilizatori importanți de ambalaje și, prin urmare, urmăresc îndeaproape revizuirea propunerii de regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR), afirmă Eurommerce care vine cu propuneri concrete de îmbunătățire a noului Regulament european privind ambalajele.
Un vot prea grăbit
Propunerea Comisiei Europene a fost publicată în noiembrie anul trecut cu scopul general de a reduce cantitatea de ambalaje și impactul acestora asupra mediului prin utilizarea mai multor ambalaje reutilizabile și reciclabile. Parlamentul European va vota acest regulament important, în timp ce statele membre încă dezbat poziția sa.
Comercianții cu amănuntul și angrosistii susțin armonizarea normelor UE pentru ambalaje și o adevărată piață unică a deșeurilor, deoarece facilitează vânzările transfrontaliere. Un studiu comun cu McKinsey, estimează că sectorul nostru trebuie să investească 10-20 de miliarde de euro din 2023 până în 2030 pentru a crește circularitatea ambalajelor. Noul regulament ar trebui să sprijine comercianții cu amănuntul și angrosistii în eforturile lor și să ofere claritate și securitate juridică.
Din ceea ce auzim în Parlamentul European și din discuțiile din Consiliu, colegislatorii trebuie să înțeleagă următoarele 6 puncte pentru a face această legislație un succes și pentru a se asigura că funcționează pentru mediu, consumatori, producătorii de ambalaje și ambalaje utilizatori, inclusiv cei 5 milioane de retaileri și angrosisti din Europa:
1-Regulamentul ar trebui să sprijine întreprinderile în eforturile lor de a folosi mai puține ambalaje și să se abțină de la a forța întreprinderile să utilizeze un format specific de reutilizare, cum ar fi umplerea la nivel de magazin, acolo unde alte inițiative și inovații ar putea fi mai adecvate. Stațiile de alimentare, care sunt împinse de către legislatori, sunt – contrar credinței populare – nu neapărat cea mai bună soluție de mediu.
Comercianții cu amănuntul implementează deja stații de umplere acolo unde sunt utile, pe baza mai multor factori care trebuie luați în considerare. Acestea includ adecvarea și prospețimea limitate a produsului, potențiala contaminare încrucișată cu alergeni, riscul de etichetare incorectă, potențiale risipă și deteriorare a alimentelor, necesitatea de a asigura standarde de igienă și spațiu suplimentar la podea.
În plus, stațiile de umplere pentru comercianții cu amănuntul de textile și electronice sunt greu de practicat și ar putea oferi stații de umplere doar pentru o gamă foarte limitată de produse, dacă este deloc.
2-Alegerea ambalajului optim ar trebui să se bazeze pe o evaluare a impactului asupra mediului care acoperă întregul lanț valoric.
Cerințele realiste de reutilizare, bazate pe o analiză obiectivă și bazată pe știință, ar trebui utilizate pentru a oferi comercianților cu amănuntul și angrosilor flexibilitatea de a implementa soluțiile care funcționează cel mai bine pentru magazinele, produsele și clienții lor.
3-Etichetarea ambalajelor este foarte importantă pentru comercianții cu amănuntul și angrosisti; prin urmare, este important să se definească rolurile și responsabilitățile tuturor operatorilor economici de-a lungul lanțului de aprovizionare, în conformitate cu activitățile aflate sub controlul acestora.
Întreprinderilor ar trebui să li se acorde cel puțin 36 de luni pentru a se pregăti pentru noile cerințe de etichetare. Propunerea reprezintă, de asemenea, o oportunitate de a stimula etichetarea digitală și ar trebui să fie neutră din punct de vedere tehnologic pentru a permite utilizarea altor mijloace decât codurile QR pentru etichetare.
4-Noul regulament privind ambalarea trebuie să asigure atât armonizare, cât și libera circulație a mărfurilor. Avem nevoie de reglementări cu reguli clar definite și armonizate la nivelul UE pentru a crea o piață unică a deșeurilor.
Cred că toți dorim să evităm situațiile în care o țară cere ca ambalajele să poarte o etichetă națională specifică de ambalaj, în timp ce statul membru vecin interzice exact aceeași etichetă. Și pentru a asigura aplicarea uniformă a acestor noi reguli în statele membre ale UE, regulamentul trebuie să asigure recunoașterea reciprocă a acordurilor dintre statele membre și Mediul ghișeu unic al UE pentru vamă.
5-Cu toții sprijinim ținta pentru mai mult conținut reciclat în ambalaje – în acest fel reducem utilizarea resurselor virgine. Cu toate acestea, factorii de decizie politică trebuie să acorde atenție disponibilității materialelor reciclate pe piață și să se asigure că există cadrul legal adecvat și infrastructura de reciclare a deșeurilor, astfel încât obiectivele să poată fi îndeplinite.
6-Foarte importante pentru comercianții cu amănuntul de produse alimentare și supermarketuri sunt interdicțiile planificate de ambalare, care ar putea avea o contaminare încrucișată a deșeurilor și a mediului.
Sectorul a făcut parte din discuția despre cum să reducă ambalajele din plastic de ani de zile, iar comercianții cu amănuntul au făcut multe pentru a-și reduce utilizarea plasticului acolo unde este posibil.
Un bun exemplu este celebrul castravete învelit în plastic și care călătorește pe distanțe lungi, care necesită ambalare pentru a evita contaminarea încrucișată și risipa alimentară. Interdicțiile de ambalare nu pot lua în considerare în mod corespunzător numeroșii factori, adesea conflictuali, care au un impact asupra alegerii ambalajului optim sau chiar a niciunui ambalaj.
Pentru a-și face bine treaba, comercianții cu amănuntul și angrosistii au nevoie de libera circulație a mărfurilor.
Actuala propunere de ambalare ar putea perturba sistemele existente și care funcționează bine și ar putea oferi, în cel mai rău caz, cerințe imposibil de realizat privind reciclabilitatea, reutilizarea și conținutul reciclat. Magazinele și angrosiştii au nevoie de abilitareși acțiuni de sprijin, precum și termene clare și oportune, orientări, perioade de tranziție și măsuri de însoțire.
Să ne asigurăm că primim actualizarea normelor UE privind ambalajele de care este nevoie urgentă și care ne poate ghida către o dezvoltare mai durabilă pentru următorii ani și decenii care urmează, fără a pune în pericol competitivitatea întreprinderilor din Europa.