202
Să protejăm consumatorii și să creăm un mediu competitiv echitabil pentru afaceri, afirmă Eurocommerce care solicită din nou Comisiei Europene să se aplice regulamentele privitoare la relația cu țările terțe.Trebuie să începem să acționăm împotriva comercianților din țări terțe neconforme. În ultimii ani, concurența din partea comercianților din afara UE și a piețelor care vizează consumatorii din UE a crescut drastic.
Concurență neloială
Concurența este sănătoasă și menține piețele inovatoare. Cu toate acestea, se pare că această creștere rapidă a comercianților din afara UE se datorează parțial nerespectării legislației UE existente, creând astfel un mediu concurențial inechitabil.
Membrul nostru finlandez Kaupan Liitto, a calculat că prețul unui produs vândut în Finlanda de companiile din UE crește cu 1/3 față de un produs similar vândut de comercianții din țări terțe din Asia din cauza costurilor de conformitate.
Produse nesigure
Mai important, consumatorii suferă de concurență neloială în mai multe moduri. Informațiile despre impactul asupra mediului sunt incorecte, produsele sunt realizate prin muncă forțată, produsele conțin substanțe chimice peste niveluri care pun în pericol sănătatea, jucăriile prezintă risc de sufocare prin piesele mici care pot fi înghițite sau riscul de strangulare, anunțurile de reducere a prețurilor sunt înșelătoare, practicile agresive de marketing împing consumatorii să cumpere produse de care nu le doresc sau nu au nevoie.
Avem nevoie de #Compliance4All pentru a câștiga încrederea consumatorilor, pentru a crea un mediu online sigur pentru consumatorii din UE și pentru a crea condiții echitabile pentru toți comercianții care vizează consumatorii din UE.
În special, am găsit 5 domenii principale de încălcări ale legislației UE
1. Încălcarea cerințelor de siguranță a produsului
Există îngrijorări tot mai mari cu privire la compoziția produselor vândute de multe piețe din afara UE. Multe state membre au efectuat teste cu rezultate șocante: multe produse conțin substanțe periculoase care sunt la un nivel periculos, nerespectând diferitele legi privind produsele.
Aceste substanțe chimice toxice se găsesc adesea în jucării și produse cosmetice și provoacă probleme de sănătate. Membrul nostru finlandez Kaupan Litto a testat multe grupuri diferite de produse (articole pentru casă, îmbrăcăminte, ustensile de bucătărie, produse cosmetice, jucării) și a constatat că majoritatea nu respectă legislația relevantă a UE.
Autoritățile vamale din Germania au investigat peste 800 de produse achiziționate de pe piețele din afara UE și au concluzionat că 95% dintre acestea nu respectă legislația UE.
Conform noilor reguli UE privind siguranța produselor (GPSR), produsele de pe piețele UE ar trebui să fie sigure și nu ar trebui să pună în pericol viața sau sănătatea. Regulamentul va intra în vigoare în întreaga UE în decembrie 2024.
Acesta va împuternici statele membre să coopereze în domeniile siguranței produselor, prin proiecte comune de supraveghere și testare. Acest lucru s-ar extinde și la platformele de comerț electronic și ar oferi autorităților de aplicare a legii să intensifice coordonarea între diferite autorități.
2. Nerespectarea legilor UE privind protecția consumatorilor
UE protejează consumatorii prin diferite instrumente legislative – Directiva privind drepturile consumatorilor, Directiva privind clauzele contractuale neloiale și vânzările și garanțiile pentru consumatori, toate modernizate prin Directiva Omnibus.
Acestea tratează aspecte precum dreptul de retragere (drept de retur de 14 zile online), garanția legală, clauzele contractuale abuzive și accesul consumatorilor la despăgubiri. Cu toate acestea, mulți comercianți din țări terțe nu oferă consumatorilor informații clare pentru a solicita reparații sau pentru a returna un produs dacă nu sunt mulțumiți.
De exemplu, într-o scrisoare recentă trimisă de autoritățile poloneze, acestea observă că promoțiile și reducerile de preț afișate pe site-uri web nu sunt conforme cu actuala directivă Omnibus. Directiva cere comercianților să raporteze o reducere de preț care a fost în vigoare cu 30 de zile înainte.
Unii comercianți din țări terțe folosesc, de asemenea, practici comerciale agresive care induc în eroare și manipulează consumatorii pentru a cumpăra lucruri de care nu au nevoie.
Conform Directivei privind practicile comerciale neloiale, aceste practici sunt definite ca folosirea de hărțuire, constrângere, forță fizică sau influență nejustificată și nu au voie să fie exercitate față de consumatorii din UE.
Membrul nostru german HDE a constatat că afirmațiile pe platforme din afara UE dau consumatorilor impresia că un produs este disponibil doar pentru o perioadă scurtă de timp în anumite condiții, inducând în eroare consumatorii să facă o achiziție într-o perioadă scurtă de timp.
3. Evitarea regulilor vamale ale UE
Cel puțin o parte din succesul unor jucători din țări terțe se bazează pe nerespectarea regulilor vamale. Piața UE este inundată de transporturi din afara UE, care conțin adesea valori incorecte pentru mărfuri și conduc la plăți de taxe în mod corespunzător mai mici.
În Germania, membrul nostru HDE a constatat că două mari piețe online care operează în afara UE au trimis 400.000 de pachete zilnic.
Din cauza surselor limitate, doar un procent minim din aceste expedieri poate fi verificat, ceea ce duce la subdeclararea de către jucătorii din afara UE de a rămâne sub pragul vamal de 150 de euro.
Autoritățile naționale, în special supravegherea pieței și autoritățile vamale, nu dispun de resurse și se confruntă cu provocări pentru a se coordona cu colegii lor și cu alte state membre. În Țările de Jos, 718 milioane din total de 1 miliard declarații au venit din comerțul electronic. În consecință, autoritățile vamale olandeze concluzionează că aplicarea efectivă a legii nu mai este posibilă folosind metodele existente. Drept urmare, comercianții cu amănuntul europeni suferă consecințele concurenței neloiale.
4. Crearea de medii online nesigure
Concurența neloială afectează atât comercianții cu amănuntul, cât și consumatorii. De exemplu, practicile agresive de marketing pot crea medii online nesigure care îi împing pe consumatori să cumpere ceea ce nu doresc sau nu au nevoie.
Observăm că creșterea experiențelor de cumpărături asemănătoare jocurilor, care, în combinație cu mini-jocuri asemănătoare jocurilor de noroc, curse cu alții, recomandări și stimulente monetare pentru a le împărtăși prietenilor, îi va pune în special pe minori în pericol.
Piețele online mari au obligația, în temeiul Legii europene privind serviciile digitale, de a oferi un mediu online sigur. Comisia Europeană a desemnat 27 de platforme online drept Very Large Online Platforms (VLOP) care includ diferite piețe, inclusiv comercianți din țări terțe.
În timp ce VLOP în temeiul DSA trebuie să ofere, printre altele, audit și evaluări anuale de risc, îndemnăm, de asemenea, Comisia să lucreze în cadrul diferitelor servicii ale comisarilor pentru a putea aplica mai bine normele UE.
5. Încălcarea regulilor de protecție a datelor
UE are unul dintre cele mai înalte standarde de protecție a datelor prin Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) din 2016. Cu toate acestea, UE nu reușește să impună aceste standarde, în special în ceea ce privește datele personale utilizate de comercianții din țări terțe.
Potrivit unei agenții germane de testare, unii comercianți din țări terțe cer mai multe date personale decât alte platforme și cer consumatorilor să dezvăluie mai multe date personale în timpul procesului de comandă.
Mai mult, nu este clar dacă aceste platforme online, care folosesc adesea aplicații mobile, respectă GDPR. Acest lucru a fost ridicat și de statele membre care au trimis întrebări comercianților din țări terțe, cel mai recent de către autoritățile poloneze.
UE are cel mai înalt nivel de protecție a consumatorilor și de siguranță a produselor din lume. Dar, din ce în ce mai mult, nu ne putem impune propriile reguli. În multe state membre, autoritățile naționale urmăresc doar aplicarea normelor în cadrul mandatului lor și nu lucrează efectiv și eficient împreună în toate domeniile.
Această abordare fragmentată se repetă la nivelul UE, după cum se arată mai jos: diferite servicii ale Comisiei și diferite rețele UE de aplicare, toate concentrându-se pe domeniul lor de aplicare, dar nu lucrează împreună.
Avem nevoie de aplicarea încrucișată a normelor UE. (Foto: Freepik)