188
(Comunicat) Vorbind despre lansarea noului Acord pentru Protecția Consumatorilor, de către Comisia Europeană, directorul general al EuroCommerce, Christian Verschueren, a comentat o serie de aspecte ale pachetului propus, în special în ceea ce privește vânzarea la domiciliu, produsele presupuse de calitate duală și recursul colectiv: ”Comercianții cu amănuntul se bazează pe consumatorii care se întorc în magazinele lor și am crezut întotdeauna că aceștia beneficiază de protecție și tratament echitabil. Este pozitiv faptul că domeniul de aplicare al propunerilor reflectă faptul că nu sunt necesare modificări majore, în ceea ce privește protecția consumatorilor, iar pentru mari părți Comisia clarifică normele existente. Cu toate acestea, sunt dezamăgit de faptul că, prin pachetul înaintat. Comisia propune măsuri la nivelul UE pentru a aborda problemele prezente în doar câteva țări, probele care rezultă din aplicarea necorespunzătoare a legislației și nu din lipsa acesteia". Deși legislația UE interzice deja practici comerciale agresive pentru toate canalele de vânzări, aceste propuneri vor permite statelor membre să interzică vânzarea nesolicitată a mărfurilor la domiciliu. Este utilă includerea unor clarificări care să limiteze interzicerea practicilor de marketing nesolicitate, agresive sau înșelătoare, însă este totuși dezamăgitor să se considere că astfel de dispoziții, care nu sunt nici proporționale, nici justificate din punct de vedere material, nu sunt incluse în propunerea legislativă finală. Suntem îngrijorați că modificările propuse ar putea duce la interzicerea de către statele membre a canalelor legitime de vânzare. Discuțiile recente privind presupusa calitate duală a produselor alimentare au subminat încrederea consumatorilor. Încă nu există suficiente informații privind amploarea problemei. Prin urmare, Comisia ar fi trebuit să aștepte rezultatele campaniei de testare la nivelul UE, din cursul acestui an, înainte de a propune o legislație care să afecteze toate produsele. Această propunere pune vânzătorii cu amănuntul în pericol de amenzi mari pentru vânzarea de bunuri într-o țară cu ingrediente diferite de cele din altă țară. Comercianții cu amănuntul sunt obligați de marile branduri să cumpere produse de la distribuitorul local și să nu poată fi achiziționate de pe alt teritoriu. Cu privire la căile de atac colective, permițând acțiunea în justiție în absența unui mandat pentru consumatori, ar putea să se încheie ca în SUA, cu avocați care câștigă bani, în timp ce consumatorii nu văd niciun câștig, plătind în mod indirect prețuri mai ridicate. Este clar că, în cazul în care consumatorii au suferit pagube, ar trebui să aibă acces la remedii adecvate. Cu toate acestea, este esențial ca propunerea să includă garanții eficiente împotriva litigiilor abuzive. Redresarea drepturilor consumatorilor care se concentrează pe soluționarea litigiilor dintre consumatorii afectați și companiile în cauză este firească, dar este nevoie de garanții pentru ambele părți, împotriva abuzurilor. Aceasta reprezintă o modalitate mai echitabilă și mai eficientă de a proteja consumatorii. Verschueren a adăugat: "Statele membre au abordări diferite în privința sancțiunilor și pot avea sisteme de aplicare foarte eficiente chiar și fără a impune amenzi. Prin urmare, nu suntem convinși că stabilirea amenzilor de până la 4% din cifra lor de afaceri va îmbunătăți respectarea sau va elimina comercianții necinstiți sau practicile comerciale B2C nedrepte ".