140
(Comunicat) Directorul general al EuroCommerce, Christian Verschueren, a transmis Comisarului pentru Agricultură Phil Hogan un mesaj oficial în care își exprimă îngrijorarea că unele dintre afirmațiile din discursul acestuia din 5 octombrie, de la Dublin, ar putea polariza dezbaterea referitoare la reconfigurarea conceptuală a lanțului de aprovizionare și comercial. În mesaj, se afirmă: ”Discursul dumneavoastră, domnule Phil Hogan, a fost descris de către o parte din presa europeană ca o declarație de război la dresa comercianților cu amănuntul , afirmație care, după cum sunt sigur că veți fi de acord, reprezintă o imagine destul de dăunătoare despre o relație între Comisie și un sector care este esențial pentru furnizarea unei alimente fiabile consumatorilor, la prețuri rezonabile. Nu este scopul de a asigura, de asemenea, punctele din capitolul PAC în care Comisia este definită ca gardian al acestui deziderat? De aceea, ne îngrijorează faptul că, demonizând comercianții cu amănuntul, problema este din nou polarizată atunci când lanțul de aprovizionare are nevoie de dezbateri și dialoguri temeinice, pe baza dovezilor factuale . De asemenea, ne punem întrebări dacă anunțul din discursul dumnevoastră, din cadrul Comisiei care lucrează acum la legislația privind așa-numitele practici comerciale neloiale nu este prematur. Acest lucru ne-a surprins considerabil, deoarece consultarea Comisiei care conduce la evaluarea de impact substanțială este valabilă până la 17 noiembrie. Evaluarea este cu siguranță mai degrabă prematură și nu este conformă cu cadrul Comisiei pentru o mai bună legiferare care anunță acum că această Comisie și-a dat deja seama ce formă trebuie să aibă noua reglementare. De aceea, EuroCommerce solicită Comisiei să furnizeze dovezi concrete că legislația UE va putea să își atingă obiectivul declarat de îmbunătățire a situației fermierilor și procesatorilor în lanțul de aprovizionare. Evaluarea impactului inițial nu a furnizat noi dovezi care să susțină abandonarea concluziei Comisiei cu doar un an în urmă, conform căreia legislația la nivelul UE nu a oferit valoare adăugată . Ea a prezentat doar câteva studii de percepție care datează de mai mulți ani, ca o dovadă a unei probleme între agricultori, procesatori și comercianții cu amănuntul și nu a abordat întrebarea de bază la care Comisia trebuie să răspundă prin a promova legislația UE: Dacă retailul nu se ocupă în mod semnificativ de agricultori și procesatori și dacă majoritatea practicilor identificate de grupul operativ pentru piețe agricole se aplică în principal sau exclusiv relațiilor cu amănuntul cu marile branduri multinaționale, ce poate face legislația UE ca să determine aceste practici pentru a ajuta la poziția furnizorilor? Suntem de acord cu Comisia în multe privințe, în căutarea îmbunătățirii poziției furnizorilor - mai multă transparență, o mai bună cooperare pe lanț etc. dar dacă o astfel de legislație aduce constrângeri comercianților cu amănuntul în relațiile cu furnizorii lor mari, de ce nu este luat în considerare și consumatorul care nu este absolut deloc menționat în evaluarea impactului inițial? Christian Verschueren, Director General EuroCommerce”