Repere

170

Eurocommerce: Strategia pieței unice 2025 reprezintă un prim pas încurajator

autor

MeetMilk.ro

distribuie

În urma publicării Strategiei pieței unice 2025 de către Comisia Europeană, EuroCommerce - asociația europeană a comerțului cu amănuntul și angro - o consideră un prim pas către abordarea problemelor fundamentale, dar recunoaște că necesită o convingere și o ambiție mai puternice.

Christel Delberghe, directorul general al EuroCommerce, a declarat: „Piața unică a UE este cel mai puternic atu al Europei. Strategia pieței unice a Comisiei abordează probleme și subiecte relevante care sunt în prim-plan, cum ar fi constrângerile teritoriale de aprovizionare. Cu toate acestea, există încă multe bariere cu care sectorul comerțului cu amănuntul și angro se confruntă de ani de zile.”

Asociația susține din toată inima acțiunile anunțate de Comisie privind îmbunătățirea pieței unice a deșeurilor, îmbunătățirea coordonării acțiunilor autorităților de supraveghere a pieței, promovarea armonizării regulilor de etichetare digitală și avansarea implementării pașaportului digital pentru produse, precum și introducerea unei legi de prevenire a barierelor pe piața unică și a unor orientări privind proporționalitatea reglementărilor naționale privind comerțul cu amănuntul.

Cu toate acestea, comercianții cu amănuntul și angrosiștii regretă oportunitatea ratată de a promite în mod clar o legislație care să elimine constrângerile teritoriale de aprovizionare.

Având în vedere creșterea costului vieții, inacțiunea înseamnă că, în cazul consumatorilor, se estimează că vor plăti cu 14 miliarde de euro mai mult în fiecare an.

Comercianții cu amănuntul și angrosiștii salută faptul că această problemă este inclusă în lista „Celor Zece Teribili” pentru Piața Unică, dar consideră că singura modalitate de a pune capăt acestor practici este de a propune o legislație privind piața unică. Aceștia solicită Comisiei să facă acest lucru în 2026.

De asemenea, comercianții cu amănuntul nu au o legătură clară și puternică cu activitatea multor servicii ale Comisiei care au dimensiuni importante ale pieței unice în politicile lor, de exemplu, DG JUST, AGRI, SANTE, ENVI, EMPL, TAXUD. Aceștia au nevoie de același nivel de angajament pentru aprofundarea și consolidarea în continuare a pieței unice în întreaga Comisie Europeană.

EuroCommerce spera la idei puternice și îndrăznețe pentru a îmbunătăți aplicarea legislației UE privind organizațiile din țările terțe și aplicabilitatea și calitatea legislației UE, precum și la introducerea unei verificări a realității pentru noile reguli care analizează mediul concurențial global pentru întreprinderi.

„Excesul de reglementare împiedică companiile să utilizeze cel mai important atu al UE, piața unică. Regulile trebuie să fie adecvate scopului încă de la început. Consolidarea testului IMM-urilor ar trebui să elimine necesitatea de a oferi concesii întreprinderilor mici cu capitalizare medie”, subliniază Delberghe. EuroCommerce reprezintă 1 din 4 IMM-uri din Europa.

Cel mai important, EuroCommerce caută acțiuni concrete în cadrul cărora statele membre se angajează în mod clar și public să aprofundeze și să consolideze piața unică la nivel UE și național și să se abțină de la introducerea unor norme naționale noi și inutile.

Majoritatea barierelor sunt create din cauza scutirilor sau a unei armonizări minime obținute în legislația UE și a numeroaselor norme naționale introduse - numai în 2024 au fost notificate către TRIS 755 de proiecte de măsuri.

Lăsarea necontestată a normelor naționale care încalcă libertățile pieței unice subminează certitudinea juridică de care companiile au nevoie pentru a valorifica pe deplin avantajele pieței unice.

Atunci când se întâmplă acest lucru, efectul său este revenirea la aprovizionarea națională - lucru pe care Enrico Letta l-a avertizat că ar afecta în cele din urmă beneficiile pe care consumatorii le obțin de pe urma pieței unice. (Foto: Freepik) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2