218

Eveniment: perspectivele filierei laptelui in romania

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Joi, 11 octombrie, la Hotel Pullman din Bucuresti, a avut loc conferinta cu tema Perspectivele filierei laptelui in Romania, eveniment organizat de Ambasada Frantei-Serviciul Economic din Bucuresti, prin Camera de Comert, Industrie si Agricultura a Frantei in Romania. Partenerul oficial de organizare al manifestarii a fost APRIL, iar partener media, revista Fabrica de lapte.

Modelul francez vs cel romanesc Evenimentul, care s-a bucurat de participarea unei numeroase asistente, a reunit reprezentanti ai autoritatilor guvernamentale, ai organizatiilor profesionale din Industria laptelui, fermieri, reprezentanti din retail, specialisti din domeniul vizat si jurnalisti. Lucrarile conferintei au fost deschise de doamna Daniela Apolozan, Director Executiv al CCIFER, aceea care, in cuvantul de bun venit adresat participantilor, a subliniat importanta dezvoltarii relatiilor economice bilaterale romano-franceze dar, mai ales, implicarea partenerilor de afaceri francezi in dezvoltarea sectorului de productie a laptelui si a sectorului de procesare. In continuare, doamna Mariana Toma, Șefa Directiei Zootehnie din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, a prezentat comunicarea cu titlul Viziunea MADR privind dezvoltarea filierei laptelui in Romania. Pornind de la cifre statistice, reprezentanta ministerului a insistat pe cresterea performantei atat in zona de productie, cat si in zona de procesare, in conditiile in care, din anul 2015, sectorul de lapte din Romania va trebui sa faca fata concurentei si mai acerbe venita din artea tarilor membre ale Uniunii Europene, in conditiile abadonarii sistemului de cote. Nu mai putin interesanta a fost comunicarea domanei Gabriela Coman, Director General al companiei Guyomarc’h, aceea care, sub titlul Organizarea filierei laptelui in Franaa, versus modelul Romanesc, a evidentiat diferentele dintre cele doua sisteme. Astfel, daca despre filiera franceza se pot spune numai lucruri bune, despre cea romaneasca s-au putut contura doua imagini care coexista. Potrivit acestora, avatajele Romaniei sunt: Localizare geografica favorabila diversitatii de productie; O piata tanara cu un consum in crestere; Traditia relevanta si efectivul semnificativ detinut; Modernizarea si crearea de noi exploatatii si instalatii de procesare prin fonduri UE; Facilitate in a raspunde cerintelor de siguranta alimentara. Imaginea negativa este conturata de: Concurenta tarilor din spatiul european prin liberul schimb; Structura firava a filierei care genereaza fisuri in implementarea unei strategii nationale a laptelui (crescator-procesator-comerciant-autoritati); Tineretea exploatatiilor si investitii recente; Capital insuficient pentru a face fata crizelor de orice fel; Abordarea si viziunea tehnico-economica deficitara a rentabilitatii fermei si businessului. OIPA, una dintre solutii Pornind de la aceste realitati, fireste, dezbaterile au fost deosebit de dinamice. Benoit Devie, un investitor francez, proprietar al fermei Lacto Devagro, a declarat ca in Romania se simte nesigur, ca fermier. In replica, Dorin Cojocaru, Directorul executive al APRIL a afirmat ca nesiguranta vine din fluctuatiile curente de pe piata laptelui, fapt care face dificila predictibilitatea afacerii. De fapt, Dorin Cojocaru a fost acela care a definit menirea conferintei: aceea de a face o paralela intre un sistem eficient, cel francez, si cel romanesc, pentru a se identifica posibilitatile de imbunatatire a celui autohton. Din pacate, dupa cum ne-a declarat domnia sa, acest punct a fost ratat, in conditiile in care fermierii prezenti au fost in primul rand interesati de pretul de achizitie a laptelui materie prima si mai putin de crearea unei filiere eficiente, de pe urma careia sa castige toti participantii la joc. Deosebit de inspirata a fost interventia domnului Flrin Capatana, Director de Calitate Corporate Affairs-Carrefour Romania, acela care a informat ca reteaua de hypermarket-uri pe care o reprezinta este deosebit de interesata de a spori relatiile de afaceri cu sectorul romanesc de lapte, dand dovada de flexibilitate in relatia cu furnizorii. Ca aspect general, insa, conferinta si-a dovedit pe deplin utilitatea, in sensul mai bunei informari a fermierilor si industriasilor romani din Industria lactatelor, cu totii cazand de accord ca multe dintre probleme isi pot gasi rezolvarea prin infiintarea OIPA si pe zona de lapte.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2