187
FDC: Ce vechime are aceasta platforma si cu ce scop a fost construita? Petre Popescu: Pe acest amplasament au fost ridicate, in anul 1912, ”Magazinele generale si antrepozitele Obor,” prin participarea CEC-ului si a unui investitor austriac, avand ca scop depozitarea carnii si a altor produse alimentare, in conditii de congelare si refrigerare, precum si comercializarea acestora. FDC: Cine controleaza astazi Expomarket Aliment ? Petre Popescu: Dupa perioada interbelica si guvernarea comunista, in anul 1998, aceste active au fost privatizate, ceea ce a facut posibil sa se investeasca sume considerabile in modernizarea spatiilor si reutilarea acestora, dar, in acelasi timp, s-a avut in vedere pastrarea profilului initial, acela de piata de gros de produse alimentare. Prin construirea de noi spatii, gama produselor s-a extins si la unele marfuri nealimentare (produse de bacanie). FDC: Patronii n-au fost tentati, in ultimii ani, sa modifice destinatia spatiilor, valorificand in domeniul imobiliar amplasamentul, avand in vedere atractivitatea zonei? Petre Popescu: Desigur, s-au primit multe oferte tentante, dar au fost respinse din start, deoarece s-a constientizat ca aceasta piata de gros nu trebuie privita doar ca o afacere, ea este si de importanta strategica, avand in vedere capacitatile mari de congelare si pastrare de care dispune. FDC: Care este strategia conducerii platformei? Petre Popescu: Strategia este una oarecum constanta, de la conceperea ei, din 1912, respectiv dezvoltarea de spatii pentru depozitarea marfurilor alimentare congelate, prin mentinerea la temperaturi de -18 grade Celsius, spatii pentru marfuri refrigerate, unde produsele sunt mentinute in intervalul 0-4 grade Celsius, precum si spatii pentru marfuri nealimentare. In prezent, in incinta pietei de gros, isi desfasoara activitatea peste 200 de firme producatoare si distribuitoare de produse alimentare ce alcatuiesc, in general, oferta magazinelor alimentare ale Capitalei. FDC: Care este profilul celor prezenti (ofertanti) in platforma dvs. si cine sunt clientii lor? Petre Popescu: Va voi raspunde cu un exemplu la ambele intrebari: intrati intr-un magazin alimentar care vinde carne, lactate, mezeluri, conserve, paine, fructe, dulciuri etc. si gasiti raspunsul, adica firmele prezente pe platforma noastra sunt, in proportie de 70%, producatori, si restul distribuitori de acelasi produse alimentare enumerate anterior si, bineinteles, clientii lor, sunt patronii acestor magazine despre care am tot vorbit. FDC: Modul de desfacere in platforma dvs. este unul pasiv sau produsele sunt si distribuite la magazine? Petre Popescu: Dupa cum stiti, la majoritatea produselor alimentare, controlul temperaturii este cheia succesului, iar producatorii prezenti la noi au cucerit deja o clientela bine consolidata pe o raza de 60 de kilometri si in afara Bucurestiului. FDC: Ce procent din marcile existente in Expomarket Aliment sunt printre cele consacrate din Romania? Petre Popescu: Majoritatea sunt consacrate pentru ca asa este piata, insa uneori am sentimentul ca ele sunt, intr-un fel, binevenite pentru cei care beneficiaza de prezenta lor in platforma si vand cantitati impresionante. FDC: Cum vi se par preturile practicate de firmele de pe platforma? Petre Popescu: Nu stiu daca este rostul meu sa le interpretez, insa, dupa volumul atat de mare de iesiri zilnice de produse, le gasesc cel putin atractive. FDC: Credeti ca Expomarket Aliment este un fel de “cash and carry”? Petre Popescu: Cu mari si mici diferente. De exemplu, un comerciant (patronul unui magazin alimentar) urmareste sa se aprovizioneze cu produse ale unor furnizori renumiti din tara care nu dispun de o distributie regulata in tot Bucurestiul; nici el nu isi permite sa trimita masini in toata tara, dupa aprovizionare. Acesta este motivul pentru care producatorii gasesc de cuviinta sa scurteze drumul comerciantului si sa se apropie de el, venind cu marfuri in depozite inchiriate in piata de gros. Avantajul suprem al ambelor parti (producator si comerciant) consta in relatia lor directa, mergand pe principiul de a cumpara de la producator; de asemenea, suntem convinsi ca niciun producator renumit nu doreste sa depinda doar de unul sau doua hipermarketuri, din motive legate de securitatea afacerii. Deci, putem spune ca succesul afacerii pentru toti acestia consta in relatia directa dintre parti si, dupa mine, este extraordinar, pentru ca dispare un intermediar cu gabarit mare din aceasta ecuatie.