Repere

514

Exporturile UE de carne de porc în Marea Britanie sunt în scădere

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Țările UE au exportat 181.800 de tone de carne de porc și produse din carne de porc în Regatul Unit în primul trimestru al anului 2024.

Deși ar putea părea mult, este cel mai scăzut volum înregistrat în trimestrul I, excluzând 2021, când Brexitul a avut un impact sever asupra comerțului, raportează comisia de taxe agricole AHDB.

Situația s-ar putea agrava semnificativ în restul acestui an din cauza noilor controale la frontieră introduse de Regatul Unit pe 30 aprilie. Asociațiile britanice de procesatori de carne BMPA avertizează că costul acelor controale este foarte subestimat. „Estimările sunt înșelătoare”, spune Peter Hardwick, consilier pentru politici comerciale.

Exportul în valoare a crescut

Exportul de carne de porc congelată europeană pe piața britanică a scăzut cu aproximativ 16% de la an la an. Exportul de slănină cu peste 6% și cel de șuncă procesată, umeri și bucăți cu 7,3%.

Cu toate acestea, în valoare, importurile totale de carne de porc în Marea Britanie au crescut în primul trimestru, comparativ cu un an mai devreme, cu 4%, până la 683,6 milioane de lire sterline, din cauza prețurilor mai mari.

Aceste cifre sunt, într-o mică măsură, influențate de noile reguli administrative de frontieră post-Brexit, care au intrat în vigoare la 30 ianuarie a acestui an. O lovitură mai mare, ca să spunem așa, a venit 3 luni mai târziu, când așa-numitul Model Operațional Țintă de Frontieră BTOM a intrat în vigoare pe 30 aprilie.

Acum, camioanele care sosesc pline cu carne, lactate, flori și alte așa-numite produse cu risc ridicat sau mediu pot fi oprite la punctele de frontieră britanice pentru a permite oficialilor să efectueze un control fizic.

Au fost raportate unele probleme individuale

Până acum, acele noi verificări nu au dus la întârzieri semnificative, deși au fost semnalate unele probleme individuale. Nu s-au concretizat nici penuria preconizată din magazine. Cu toate acestea, BPMA avertizează că controalele BTOM au costat mult mai mult decât a estimat Departamentul pentru alimentație și afaceri rurale Defra.

„Impactul deplin al BTOM din Marea Britanie este acum atins acasă și este departe de a fi banal. Povara financiară reală pentru importatori și în cele din urmă pentru consumatori este semnificativ mai mare”, scrie organizația.

Taxa de utilizator

În primul rând, Defra a introdus o taxă de 29 de lire sterline, taxa comună de utilizare, pentru toate loturile de carne și alte produse cu risc ridicat care vin în țară. Departamentul a spus că această taxă va fi plafonată la 145 EUR per camion încărcat pentru a limita costurile pentru importatori. Cu toate acestea, BMPA spune că „costurile din lumea reală descriu o imagine total diferită”.

„Plafonul” este pentru fiecare transport folosind un document comun de intrare în sănătate (CHED), nu pentru fiecare camion. O încărcătură de grupare, de exemplu, cinci loturi cu 5 CHED, fiecare cu 5 linii de produse, ar putea fi taxată cu 725 GBP pentru un singur camion.

Cost suplimentar ascuns

Și există și un cost suplimentar ascuns. Camioanele care vin prin portul Dover sau Eurotunnel, care se ocupă de marea majoritate a importurilor de produse alimentare în Marea Britanie, pot fi trimise la întâmplare către un centru de control special construit din Sevington, la aproximativ 20 de mile de coastă.

Pentru aceste verificări, pare să se aplice o taxă separată, care începe de la 66 GBP pentru încărcături de până la 6 tone plus 11 GBP pentru fiecare tonă suplimentară. Lucrul ciudat este că această taxă este percepută indiferent dacă un camion este trimis la Sevington pentru un cec sau pur și simplu renunțat, spune BMPA.

Hardwick: „Să ne uităm doar la produsele importate de origine animală. Cu cel puțin 1.000 de camioane complete de produse cu risc mediu și înalt care circulă prin Dover și Eurotunnel în fiecare zi, costul zilnic depășește 240.000 de lire sterline, ceea ce se traduce într-o povară anuală de 88 de milioane de lire sterline, ceea ce nu este în niciun caz aliniat cu nivelul real al controalelor.

Iar traficul prin Dover și Eurotunnel reprezintă doar o treime din toate produsele de origine animală care vin în țară. Amintiți-vă, acestea sunt doar noile taxe portuare pe care le descriem. Nu sunt incluse aici multiplele alte costuri ascunse care sunt incluse în prețurile alimentelor importate, inclusiv costul uriaș al tuturor noilor birocrații și al documentelor care trebuie să fie făcute acum de veterinari și administratori înainte ca un camion să părăsească chiar fabrica.

Solicităm Guvernului să revizuiască urgent aceste taxe care, spre deosebire de afirmațiile Defra privind impactul „minim”, sunt gata să crească semnificativ prețurile de consum.” (Foto: Dreamstime)

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2