Ferma

284

Febra aftoasă și transportul animalelor pe distanțe lungi

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Încă o dată, spectrul febrei aftoase planează asupra Europei. Și chiar acum se pare că unii factori de risc cheie sunt trecuți cu vederea de factorii de decizie din Bruxelles și capitalele naționale de pe întreg continent, se arată într-o analiză Euractiv.

Pericol total

Încă o dată, spectrul febrei aftoase planează asupra Europei. Această boală virală alarmantă și foarte contagioasă, care afectează bovinele, porcinele, oile, caprinele și alte rumegătoare, a izbucnit în Germania, Ungaria și Slovacia. Și chiar acum se pare că unii factori de risc cheie sunt trecuți cu vederea de factorii de decizie din Bruxelles și capitalele naționale de pe întreg continent.

În timpul ultimului focar major din Europa continentală din 2001, febra aftoasă a dus la sacrificarea a peste 280.000 de animale în Țările de Jos, cu pierderi financiare estimate la 2,8 miliarde de guldeni (circa 1,27 miliarde EUR în banii de astăzi). Costurile sociale au fost enorme, inclusiv sinuciderile tragice ale fermierilor care și-au pierdut întregul efectiv din cauza bolii.

Un sfert de secol mai târziu, îmi amintesc cu claritate imaginile cu vite moarte ridicate cu gheare mecanice și apoi aruncate fără ceremonie în containere sau îngrămădite una peste alta pe ruguri aprinse. Pentru a ajunge la locul meu de muncă de atunci, o facultate de medicină veterinară, vehicule și pietoni au trebuit să treacă prin băile dezinfectante, iar frica noastră era palpabilă.

Cetăţenii de rând au răspuns cu neîncredere şi furie. Pentru ei era inexplicabil că mii de animale sănătoase care trăiau pe o rază largă a fermelor afectate erau ucise și distruse. Era și mai de neînțeles că aceasta a fost și soarta vitelor vaccinate preventiv, în încercarea de a opri răspândirea bolii.

Plecând de la sursă

Sursa inițială de infecție din 2001 a fost urmărită într-un lot de viței neînțărcați, transportați din Irlanda printr-un post de trecere în Franța. Acolo, aceste animale tinere vulnerabile au intrat în contact cu oile infectate din Marea Britanie. Așa a ajuns virusul în Olanda.

Această poveste de origine are o relevanță deosebită astăzi, deoarece recentele focare de febră aftoasă au avut loc exact în momentul în care se analizează o propunere de revizuire a Regulamentului UE privind transportul animalelor. Cu toate acestea, până acum, în dezbaterile de politică publică s-a acordat puțină atenție relației dintre transmiterea bolilor și transportul animalelor.

Acest lucru este izbitor, deoarece există întotdeauna un risc de transmitere a agenților patogeni atunci când se mută animalele dintr-un loc în altul. Transportul poate duce la suprimarea imunității, ceea ce poate duce la o susceptibilitate crescută la boli și ar putea duce la eliminarea crescută a agenților patogeni.

Complexul de boli respiratorii bovine sau „febra de transport”, de exemplu, a fost recunoscută de mult timp ca o boală legată de transport a vițeilor. Este cauzată de efectele combinate ale factorilor de stres multipli, inclusiv cei asociați cu înțărcarea și transportul rutier ulterior al vițeilor de la pășuni la grădini sau la licitație.

Acest lucru predispune vițeii să ajungă în stare proastă și, în consecință, un risc ridicat de morbiditate și mortalitate la unitatea de creștere a vițeilor.

Un risc deosebit

Transportul pe distanțe lungi este deosebit de riscant pentru răspândirea bolilor, deoarece este stresant pentru animale. Ele pot fi, de exemplu, supuse supraaglomerării, temperaturilor extreme, deshidratării, foametei și oboselii pentru perioade îndelungate.

Tensiunile asociate cu amestecarea cu animale necunoscute, zgomotul, vibrațiile drumului, mișcările bruște ale vehiculului și procedurile de manipulare în timpul încărcării și descărcării pot fi, de asemenea, substanțiale.

Transporturile de animale prezintă, de asemenea, riscuri de biosecuritate. La punctele de control, centrele de asamblare și piețele de licitație, de exemplu, animalele pot fi expuse la boli infecțioase prin contact direct sau indirect cu alte animale și agenți patogeni oportuniști. Tocmai așa a început focarul de febră aftoasă din 2001 în Țările de Jos.

Mai mult, transportul animalelor bolnave crește riscul de dispersie a agenților patogeni. Agenții patogeni vărsați în fecale și urină pot contamina suprafețele și persista, dacă vehiculele, lăzile și containerele nu sunt curățate și dezinfectate corespunzător între călătorii.

De asemenea, cei care manipulează și transportă animale pot transfera din neatenție agenți patogeni prin îmbrăcămintea, echipamentul, contactul direct cu alte animale sau prin dispersia în aer.

În cele din urmă, există riscuri asociate cu insectele și alți vectori, cum ar fi rozătoarele, care pot călători cu animalele transportate și, de asemenea, pot răspândi organisme care cauzează boli.

În timp ce unii membri ai Parlamentului European deplâng costurile care ar fi implicate în revizuirea legislației existente pentru a proteja mai bine bunăstarea animalelor în timpul transportului, a lor este o economie miop.

Ei nu par să fi luat în considerare efectele devastatoare - economice, emoționale și sociale - pe care epizootiile le pot avea asupra fermierilor și comunităților rurale, precum și asupra comerțului și comerțului.

Alte pericole

Focare de boli infecțioase transfrontaliere ale animalelor, cum ar fi pesta porcină clasică, peste ale micilor rumegătoare și porcul african febră, nu numai că provoacă îmbolnăviri la animale, dar au și capacitatea de a perturba semnificativ comerțul regional și internațional cu animale vii și produse de origine animală.

Pe scurt, certificatele veterinare de export pentru produse de origine animală provenite de la rumegătoare și porci nu se mai eliberează, iar alte națiuni își vor închide piețele atât pentru animale vii, cât și pentru produsele de origine animală din țara afectată.

Acesta este un preț extrem de mare de plătit, iar aleșii noștri ar trebui să acorde o valoare mai mare intervențiilor direcționate.

Unii se mulțumesc să susțină că supravegherea eficientă, detectarea timpurie, transparența, mecanismele de răspuns rapid și garanțiile internaționale sunt esențiale pentru prevenirea și controlul bolilor animale.

Cu toate acestea, mișcarea de rutină a oamenilor, a animalelor vii și a produselor de origine animală în întreaga lume continuă să prezinte un risc pentru transmiterea de agenți patogeni (noi) care pot avea un impact negativ asupra sănătății animale și/sau publică.

De aceea, ar trebui să acordăm prioritate reducerii duratelor maxime de călătorie, din motive de bunăstare a animalelor, economice și științifice. De asemenea, ar fi înțelept ca deputații europeni și statele membre să își îndrepte atenția spre transportul cărnii, carcaselor și materialului genetic, mai degrabă decât asupra animalelor vii.

Acest tip de mișcare ar ajuta cu siguranță la reducerea daunelor economice și a perturbării comerțului asociate cu focarele majore de boli animale. Mai mult, exemplifica tipul de decizii publice îndrăznețe de care avem nevoie în acest moment de criză.

(Cf. Dr Joanna Swabe-Director senior pentru afaceri publice la Humane World for Animals Europe; Foto: Freepik) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2