Lanţul de distribuţie are numeroase şi distincte trăsături, un flux tipic al informaţiei, ordine sau semnale de cerere, comenzi pentru producători, distribuitori şi vânzătorii de produse finite. Pentru producătorii din industria cărnii, cererea este complexă, iar gestionarea distribuţiei şi a transportului derulat de-a lungul traseului tehnico-comercial necesită o multitudine de procese tehnice şi logistice, în care este implicat acest important segment al industriei alimentare. Transportation management on the supply chain The supply chain has many distinct features, a typical information flow, request signals, orders for manufacturers, distributors and sellers of finished products. For producers acting in the meat industry, the application is complex, and the distribution and transportation management along the techno-commercial route requires a lot of technical and logistical processes, involving this important segment of the food industry. Transportul, verigă dură în lanţul de distribuţie Activitatea firmelor producătoare se finalizează odată cu ajungerea produselor la consumator. Pentru a ajunge însă la destinatar, acestea trebuie să parcurgă sfera distribuţiei, obiectul distribuţiei mărfurilor fiind reprezentat de transferul produselor finite, din stadiul de materie primă în cel de producţie - procesare încheind ciclul în cumpărarea pentru consum. Acest lucru este posibil după localizarea punctelor de distribuţie şi vânzare, după ce vor fi stabilite modalităţile de aprovizionare a acestor puncte, după stabilirea sistemelor de transport şi asigurare a produselor. De-a lungul timpului, lanţurile de aprovizionare au devenit din ce în ce mai complexe, în parte datorită extinderii activităţilor desfăşurate de producători în mai multe ţări.Este motivul pentru care, în industria cărnii, transportul produselor finale al materiilor prime şi al materialelor a devenit o componentă esenţială. Dacă produsele nu ajung în timp util la destinaţie, procesul de producţie poate fi oprit, conducând la întreruperea lanţului productiv şi la întârzieri în finalizarea şi ulterior vinderea produselor. În plus, creşterea importurilor şi exporturilor de animale vii şi a produselor din carne conduce la creşteri suplimentare prin centre de distribuţie. Transportul produselor reprezintă cea mai importantă activitate a distribuţiei fizice, acesta putându-se derula prin diferite mijloace: feroviar, aerian, rutier sau naval. Transportul rutier şi-a mărit considerabil cota de piaţă, deţinând în prezent peste 40% din totalul mărfurilor expediate, exprimate în tonă/milă şi oferind servicii mai rapide decât căile ferate, datorită flexibilităţii în ce priveşte ruta şi intervalul de timp pentru deplasare. Transportul naval deţine, la rândul său, un procent important din totalul mărfurilor transportate, prin intermediul barjelor şi al vaselor. Deşi are costurile cele mai reduse pentru mărfurile greu perisabile şi animalele vii, acest tip de transport este cel mai lent, deseori influenţat de condiţiile meteo. Expeditorii utilizează însă, din ce în ce mai mult, transportul asociat combinând două sau mai multe modalităţi de transport. Pentru fiecare dintre aceste combinaţii au fost stabiliţi termeni generici: - piggyback, pentru folosirea căilor ferate, asociate cu transportul rutier; - fishyback, reprezintă folosirea transportului naval cu cel rutier; - trainship, combinarea transportului feroviar cu cel naval; - airtruck, combinaţia dintre transportul aerian şi cel rutier. Alegerea tipului de transport se face în funcţie de anumite criterii, cum ar fi: viteza, frecvenţa, siguranţa, capacitatea, disponibilitatea şi, nu în ultimul rând, costul. În alegerea mijloacelor de transport, fermierul, producătorul, distribuitorul sau vânzătorul poate opta pentru: - transportatorul privat; - transportatorul cu contract, care oferă servicii de transport pe bază de contract; - transportatorul obişnuit, cel care oferă servicii de transport între puncte prestabilite, în baza unui orar stabilit anterior, aflându-se la dispoziţia tuturor expeditorilor care practică preţuri standard. Soluţie oferită transportatorilor aflaţi pe lanţului de distribuţie Ţinând cont de mutarea frecventă a produselor şi de creşterea preţurilor combustibililor, se impune trecerea la un management al transporturilor orientat spre eficienţă, concomitent cu reducerea costurilor de transport. Un management eficient trebuie să aibă în vedere diferite moduri de transport. Reţelele de distribuţie sunt cele care trebuie în primul rând optimizate pentru a obţine reduceri ale costurilor de transport. De asemenea, printr-un management performant, poate fi determinată ruta optimă de distribuire a produselor, bazată pe distanţă, locaţii şi traseu. Managementul performant al transporturilor defineşte următoarele aspecte, esenţiale în gestionarea flotei de vehicule:
Crearea unui server de hărţi presupune ca toate informaţiile, implicit baze de date şi hărţi, să fie găzduite local, la utilizator. Această soluţie vine cu un avantaj considerabil, fiind permis accesul rapid din reţeaua de Internet sau Intranet la facilităţile aplicaţiei. Dacă realizatorul nu optează pentru această soluţie, toate informaţiile cu privire la hărţi şi baze de date vor putea fi stocate pe unul din serverele Router GPS, utilizatorul urmând să plătească un abonament lunar pentru accesul la aplicaţia sau soluţia dorită. Router GPS furnizează flexibile, fiabile şi inovatoare soluţii de rutare hărţi, cu o recuperare dovedit rapidă a investiţiei, scopul principal fiind minimalizarea timpului de transport şi a cheltuielilor. Aplicaţia a fost dezvoltată pentru a permite firmelor transportatoare să obţină o planificare corectă, într-un scurt timp, a rutelor de livrare optimizate. Soluţia de rutare hărţi Router GPS pentru transportatori este destinată utilajelor mari, TIR-uri, iar utilizatorii acestei soluţii au posibilitatea introducerii unui număr nelimitat de puncte intermediare, putând calcula cea mai scurtă sau mai rapidă rută. Totodată, au posibilitatea de a alege restricţii suplimentare, precum cele de tonaj, de înălţime sau lăţime a mijloacelor de transport. Drept urmare, utilizatorii trebuie doar să introducă de la tastatură caracteristicile vehiculelor (tonaj, înălţime, lăţime), iar soluţia de rutare hărţi Router GPS urmează să fac update la soluţia adecvată transportatorilor, pentru ca aceştia să nu mai fie nevoiţi să introducă, de fiecare dată, caracteristicile specifice, când se urmăreşte soluţia optimă. O simplă introducere a numărului de înmatriculare va reprezenta soluţia pentru transportatori, fiind cunoscute deja caracteristicile maşinii. Dacă restricţiile de tonaj sunt unice (modificându-se foarte rar) restricţiile de lăţime şi înălţime au un alt regim. Există restricţii anuale, restricţii lunare şi restricţii de moment sau restricţii temporare (ex. înzăpezirea unor tronsoane de drumuri), pe care soluţia de rutare hărţi Router GPS le înregistrează, ţinând cont de ele în programări. Având la dispoziţie atât varianta demo, cât şi varianta full, utilizatorii pot crea rapoarte, în funcţie de şofer şi/sau numărul de înmatriculare al maşinii care efectuează transportul, dar şi în funcţie de data plecării şi data la care soseşte vehiculul. Mai mult, soluţia de rutare hărţi Router GPS oferă utilizatorilor săi posibilitatea salvării rutei create sau printării acesteia. Obiective naţionale şi direcţii de acţiune la orizontul 2014 – 2020 – 2030 În această sferă a transporturilor alimentare, obiectivul general este reprezentat de dezvoltarea echilibrată a sistemului naţional de transport, care să asigure servicii moderne şi durabile, participând astfel la dezvoltarea sustenabilă a economiei şi îmbunătăţirea calităţii vieţii. Atingerea acestui obiectiv va contribui în mod direct la asigurarea dezvoltării durabile a mediului, la creşterea gradului de accesabilitate a României, asigurarea intermodalităţii sistemului de transport, promovarea dezvoltării echilibrate a tuturor modalităţilor de transport, contribuind astfel la îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei serviciilor. Domeniul protecţiei din segmentul transporturilor implicate în industria alimentară are în vedere dezvoltarea unei politici de “risc zero”, menită să revizuiască în mod continuu riscurile existente, îndeosebi printr-o reducere cu 20% a accidentelor produse în sector, în orizontul temporal al strategiei. Eficienţa energetică are în vedere îmbunătăţirea eficienţei sistemului de transport, pentru reducerea semnificativă a dependenţei energetice a economiei româneşti. În acest sens, se intenţionează ca, faţă de anul 2000, consumul energetic specific pentru tonă / km să fie cu cel puţin 10% mai mic în 2015, atingând o reducere progresivă de până la 15%, la nivelul anului 2020, şi de 20%, în 2030. În acest sens, vor fi susţinute acţiunile de introducere a combustibililor alternativi, faţă de cei convenţionali, conform obiectivelor UE. Sectorul cercetare - dezvoltare în domeniul transportului de mărfuri alimentare va fi relansat prin asigurarea resurselor pentru programele specifice şi alinierea conţinutului acestora la liniile prioritare de investigare a programelor comunitare. Stimularea competitivităţii are în vedere introducerea şi analizarea continuă a unor reglementări privind suportarea costurilor infrastructurii, internalizarea costurilor externe, creşterea nivelului de siguranţă şi securitate, în transportul de mărfuri alimentare.