Potrivit datelor GfK, untul este cel mai însemnat segment de piață din punct de vedere al valorii, acesta acoperind 53% din totalul pieței de margarină, unt și melanj, chiar dacă gospodăriile plătesc un preț mediu cu 40% mai mare pentru unt, în comparație cu margarina. Margarina are o pondere de 44% din total, în timp ce melanjul reprezintă doar 3% din categorie. Anul trecut, margarina a reușit să își dezvolte baza de cumpărători. Pe de altă parte, atât pentru unt, cât și pentru melanj s-a observat o creștere a frecvenței de cumpărare în 2014, comparativ cu anul anterior. La nivel de număr de cumpărători, margarina are cea mai mare bază, urmată la mică distanță de unt. Piața margarinei și a melanjului este mai concentrată, în ambele cazuri primii trei producători acoperă peste 70% din valoarea pieței. În piața untului activează mai mulți producători naționali, aceasta fiind mai fragmentată decât cea a margarinei. Mărcile private au avut o dezvoltare puternică în categoria untului și a melanjului. Mărcile retailerilor au o pondere aproape dublă în valoare pe piață untului, comparativ cu piață margarinei. Comerțul modern este canalul preferat de achiziție al gospodăriilor. Acesta acoperă în medie aproximativ 70% dintre cumpărăturile de margarină, unt sau melange.
Conform analizei, în vânzările din comerț se resimte accentul tot mai mare pus pe gătitul în casă, prin utilizarea untului la prepararea sosurilor, la deserturi sau pentru prăjit, iar a margarinei la pregătirea foietajelor sau a prăjiturilor. Acesta este și motivul pentru care atât margarina, cât și untul cu conținut ridicat de grăsime au avut cele mai bune performanțe pe segmentele lor de piață. Totodată, interesul în creștere al românilor pentru un stil de viață sănătos i-a determinat pe consumatorii de unt și margarină tartinabilă să opteze pentru produse cu un conținut mai redus de grăsimi, tendință reflectată și în lansările recente ale producătorilor. Aici se încadrează și inovațiile aduse de producătorii de margarină prin care aceștia vor să schimbe imaginea categoriei văzută de unii consumatori ca fiind dominată de produse „artificiale” sau „nesănătoase”.