225
O provocare majoră pentru actorii de pe piața mondială a lactatelor este aceea de a răspunde eficient schimbării caracteristicilor piețelor locale în condițiile unei competiții din ce în ce mai acerbe pentru materia primă (laptele obținut în ferme), pentru un loc pe piața produselor lactate și din ce în ce mai mult pentru ingredientele de bază folosite în industrie. Modelul chino-brazilian De exemplu, pentru a coordona oferta de lapte și lapte praf pentru două din piețele cu cea mai rapidă dezvoltare – China și Brazilia – sunt cerute resurse manageriale considerabile, tehnologii și resurse financiare. Legăturile care se stabilesc la nivel global între piețele produselor lactate naționale nu sunt formate numai din fluxuri comerciale, ci și din scheme manageriale complexe și fluxuri financiare ce se dezvoltă între companiile din sector, din mai multe regiuni. În acest context, în care natura competitivității în piețele produselor lactate se schimbă semnificativ strategiile de abordare a piețelor evoluează, de asemenea. Alianțele strategice, parteneriatele cu firme străine și investițiile străine directe oferă companiilor flexibilitate la nivel regional, pentru a putea face astfel față schimbărilor de pe piețele locale. Un beneficiu major pentru derularea de operațiuni la nivel internațional este acela al reducerii riscurilor legate de venituri, ca urmare a fluctuațiilor cererii la nivel regional și a volatilității prețurilor unor produse. Firmele care operează în mai multe piețe locale beneficiază, de asemenea, de economii de scară în termeni de producție, distribuție și marketing. Totodată, însă, aceste companii trebuie să fie flexibile în sensul de a-și adapta produsele la cerințele și gusturile pieței locale și de a-și construi alianțe strategice locale, totul bazat pe o temeinică cercetare a pieței. Modelul neozeelandez Un exemplu de firmă care a reușit să se adapteze globalizării industriei lactatelor este compania neozeelandeză Fonterra. Noua Zeelandă este un formidabil competitor în piața mondială a lactatelor. Fonterra, compania neozeelandeză cea mai importantă din domeniu și cel mai mare exportator mondial de produse lactate, cu vânzări în 140 de țări, și-a întărit prin forțe proprii poziția mondială prin realizarea unei rețele de parteneriate strategice globale. În SUA, de exemplu, Fonterra a intrat într-un parteneriat (50%/50%) numit DairiConcepts, cu asociația producătorilor de lapte Dairy Farmers of America (cea mai mare asociație a producătorilor independenți de lapte praf din SUA) pentru a furniza produse lactate, inclusiv proteine concentrate din lapte. Dairy Farmers of America se așteptă ca din acest parteneriat să rezulte o creștere a cererii pentru laptele pe care îl produc. În plus, Fonterra are o convenție cu Dairy Farmers of America prin care aceasta să mărească vânzările la export de lapte praf cu 0% grăsime urmând să primească un comision din valoarea vânzărilor. Un acord asemănător a fost semnat în 2004 de Fonterra cu asociația argentiniană similară, numită SanCor pentru exportul de lapte praf și brânză. Fonterra, lider absolut Deși Noua Zeelandă s-a situat de-a lungul timpului printre principalii exportatori de lapte praf ai lumii, Fonterra a reușit să determine prin politicile de marketing promovate la nivel mondial să mărească această cotă de piață și să determine o creștere a veniturilor producătorilor neozeelandezi de lapte. Prin încheierea de parteneriate cu actori de pe alte piețe ale lumii, Fonterra a putut să coordoneze în mod efectiv cantitățile de lapte praf cu 0% grăsime tranzacționate pe piața mondială, contribuind la diminuarea volatilității prețurilor la acest produs și la creșterea veniturilor producătorilor de lapte din Noua Zeelandă. În lipsa acestor parteneriate un astfel de rezultat ar fi fost mult mai dificil de obținut. Expansiunea în noi piețe este principala motivație a Fonterra pentru încheierea de noi parteneriate și alianțe. Fonterra a stabilit în acest sens, spre exemplu, un parteneriat (joint venture) cu Britannia Industries pentru a pătrunde pe piața Indiei. Acest parteneriat combină expertiza Fonterra în domeniul producției și marketingului cu cunoștințele despre piața locală și rețeaua de distribuție a Britannia. În plus, față de strategia încheierii de parteneriate cu firme locale de mai mică anvergură, Fonterra, dar și alte companii multinaționale care și-au propus să cucerească noi piețe internaționale încheie parteneriate strategice cu mari companii multinaționale. În cele mai multe cazuri, firmele mari aflate în parteneriat beneficiază avantaje simbiotice rezultate din specializarea fiecăreia dintre acestea. Asemenea relații de colaborare sunt, în general, specifice pentru anumite țări sau piețe; aceste firme pot intra în relații de parteneriat pe o anume piață și pot fi rivale pe alte piețe. Spre exemplu, Fonterra și Nestle, rivali în alte piețe, au format un parteneriat (50%/50%) – Dairy Partners Americas – pentru a opera împreună pe piețe din America Latină (inițial în Argentina, Brazilia, Paraguay, Uruguay și Venezuela). Prin fiecare parteneriat din fiecare țară din America Latină, cele două companii beneficiază astfel de resursele logistice și de marketing comune, din fiecare din respectivele piețe. Europenii au preferat parteneriatele pe piața americană Deși firma elvețiană Nestle activează de aproape un secol pe piața americană, doar recent compania a pătruns în SUA cu produse lactate, achiziționând totodată o binecunoscută firmă locală de astfel produse – Dreyers. Nestle a încheiat, de asemenea, un parteneriat – Ice Cream Partners cu o subsidiară a General Mills pentru comercializarea popularelor mărci de înghețată Haagen-Dazs și Drum Stick. În prezent, Nestle și Unilever (o companie multinațională anglo-olandeză) dețin 30% din vânzările de înghețată din SUA realizate prin rețelele de supermarketuri. Și acestea nu sunt singurele firme europene din domeniul lactatelor prezente pe piața americană și care au ales o strategie de intrare pe această piață prin încheierea de parteneriate. O mulțime de firme franțuzești au ales o astfel de strategie de piață. Bongrain de exemplu, are o puternică prezență pe piața americană a produselor alimentare aseptice ca urmare a încheierii unui parteneriat strategic cu Land O` Lakes Dairy Group furnizând sosuri pe bază de brânză, băuturi și pudding-uri. x x x După cum vedem, piața forțează dezvoltarea diverselor strategii de dezvoltare. Caracteristica principala a acestora este flexibilitatea managerială deosebită, coroborată cu cele mai diverse dar și cele mai profitabile asocieri. De fiecare fermier în parte, și de fiecare procesator român depinde găsirea fiecărei soluții viabile într-un mediu economic ostil.