348
Sectorul cărnii de pasăre din România a cunoscut o evoluție oscilantă în anul 2021. Cu toate acestea, beneficiind de un management adecvat, marile companii din România, care activează în acest sector, au înregistrat rezultate mai mult decât pozitive.
Acesta este și cazul Grupului de firme Agricola Bacău. Iată ce a declarat special pentru revista Meat.Milk domnul Grigore Horoi-Președinte al grupului:
”Grupul de firme AGRICOLA a înregistrat în 2021, pe ansamblu, o creștere a cifrei de afaceri de 11,4% comparativ cu anul precedent. Asta cu eforturi considerabile, în condiții nefavorabile generate de pandemie (anul trecut piața cărnii de pasăre în România a crescut cu 0,6% în volum, respectiv 5,1% în valoare).
În general, toate companiile și-au realizat obiectivele de creștere. Producția de ouă este singura care va închide cu un rezultat negativ, pentru că, la început de an, a avut, pe lângă costurile mari, o evoluție a prețurilor de vânzare dictată de prețurile din piață sub nivelul costurilor de producție.
În industria de ouă, în primele două-trei luni ale anului faci un mic profit pe care îl pierzi în lunile de vară, când gospodăriile populației concurează produsele fiscalizate, și recuperezi în partea a doua a anului, dacă este posibil...
În plus, în primăvara anului 2021 Avicola Lumina avea pregătite loturi de pui vii și tineret rasa ușoară pentru vânzare – care nu au mai putut fi vândute, pe fondul restricțiilor impuse prin Ordin ANSVSA privind circulația puilor vii în contextul evoluțiilor influenței aviare în Europa.
În continuare, creșterea cifrei de afaceri este diferențiată la nivel de grup. Spre exemplu, la Agricola Internațional (divizia de pui) a fost bifată în 2021 o creștere de 11% a afacerilor, similară nivelului din 2019 - creșterea venind în special din deschiderea unor oportunități la export – dar în condițiile în care în anul 2020 activitatea a fost programată cu anumite «ferestre» mai mari necesare implementării proiectului de modernizare a abatorului.
O creștere-record a fost înregistrată în 2021 la Europrod, divizia de ready-meal. Aici echipa de management a luat câteva decizii foarte inspirate, în primul rând și-a aliniat portofoliul de produse la așteptările consumatorilor, a dezvoltat niște parteneriate interesante cu companii din HoReCa și a dezvoltat foarte mult exportul. Acolo avem o creștere per total business de aproximativ 56%.
O evoluție pozitivă a vânzărilor se remarcă și în cazul diviziei de ouă, unde, în primele nouă luni, au fost comercializate cu circa 10 milioane de bucăți peste cifrele din 2020.
Am subliniat cu fiecare ocazie că principalele preocupari ale echipei Agricola, în acest context complicat de business, au fost legate de asigurarea sănătății angajaților noștri, de continuitatea activității și de păstrarea angajamentului Brandului AGRICOLA pentru calitatea premium oferită.
Toate acestea înseamnă alocare de resurse semnificativ crescute față de anii anteriori pandemiei, în condițiile inexistenței vreunui sprijin pentru industria avicolă, caracterizată de costuri mari și marje reduse deja erodate.
Anul 2021 va rămâne marcat de prețurile maxime istorice la cereale și utilități, principalele elemente de cheltuială în structura contului de profit și pierdere la carnea de pui. La cereale creșterea a fost de peste 50%, iar la utilități între 300-400%.
Evident, prețurile de vânzare au înregistrat o creștere inerțială, dar plafonată de puterea de cumpărare tot mai erodată. Toate acestea pun o presiune extraordinară pe costuri, pun în pericol marja de profit, dacă ai intrat într-o anumită zonă roșie poate pune în pericol posibilitatea de finanțare.
Noi activăm într-o industrie care presupune investiții mari, inclusiv în managementul operațiunilor curente. Doar cu suport extern poate fi dus un business pe care noi îl dezvoltăm. Dacă marjele de profit se erodează la un nivel care stârnește îngrijorarea finanțatorilor problemele sunt multe.
O constantă în businessul Agricola rămâne valoarea ridicată a investițiilor realizate în fiecare an. Avem obiceiul de a investi în jur de 8 milioane de euro pentru înlocuirea de echipamente, pentru extinderea parcului logistic.
Pentru 2022 ne-am propus circa 11 milioane euro investiții, însă o atenție deosebită vom acorda menținerii echilibrului financiar. Vom rămâne consecvenți pe creștere și diferențiere. Creșterea noastră nu poate fi susținută decât prin câștigarea de cotă de piață.
Provocarea majoră este menținerea presiunii mare pe costuri, dublată de inflație și fragilitatea puterii de cumpărare. Toate acestea, conjugate, pot crea un mediu foarte nefavorabil pentru industria de profil.
Sperăm ca lucrurile să poată fi ținute sub control la nivel european și noi să facem parte din plutonul celor fruntași. Dacă ne situăm aproape de topul industriei șansele companiei de a depăși orice situație dificilă cresc”, a conchis domnul Grigore Horoi-Președinte al grupului de firme Agricola Bacău.