506
Cifra de afaceri a comercianților cu amănuntul de produse alimentare din România a ajuns la 93 de miliarde de lei (18,9 miliarde de euro) în 2021, în creștere cu 11,7% față de 2020 și cu 48% față de 2007, în timp ce profitul net a fost de 3,6 miliarde de lei (730,2 milioane de euro).
Analiza pieței de retail din România realizată de KeysFin și RetailZoom a estimat că vânzările cu amănuntul de produse alimentare au depășit 108 miliarde lei (21,9 miliarde euro) în 2022, pe fondul creșterii consumului și a inflației.
Deși comerțul cu amănuntul local de FMCG a scăzut în ceea ce privește numărul de locații în ultimii ani, cotele de vânzări au crescut prin lanțurile regionale de retail și marile magazine independente, se arată în studiu.
Contribuția lanțurilor locale și a supermarketurilor (Local Key Accounts - LKA) reprezintă aproximativ 10% din totalul vânzărilor naționale de produse alimentare cu amănuntul.
Canalul de retail de proximitate, care concurează din ce în ce mai mult cu rețelele internaționale de retail, cuprinde peste 400 de companii, administrând aproximativ 2.040 de magazine.
Comerțul local, reprezentat de magazine mici, tradiționale, este mult mai larg, cu aproximativ 31.600 de companii care operează aproximativ 42.000 de magazine în toate formatele.
Vânzările magazinelor LKA în 2022 au crescut cu 11,6% în valoare față de 2021, un nivel sub inflația medie, în timp ce volumul vânzărilor a scăzut cu 1,6%.
În primele 20 de categorii de produse din coșurile de cumpărături ale consumatorilor români se numără carnea crudă (proaspătă și congelată), berea, băuturile răcoritoare carbogazoase, cafeaua, apă îmbuteliată, laptele și iaurturile și vinurile.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, prețurile alimentelor în martie 2023 au crescut cu 21,6% față de aceeași lună din 2022.