251

Laborator privat de analize fizico-chimice si biologice

autor

MeetMilk.ro

distribuie

In zonele urbane si, ulterior, in cele rurale, unde, pentru analizele uzuale erau parcurse distante incomode, au fost infiintate si autorizate, inca din 1992, laboratoare private care s-au indreptat spre analizele fizico-chimice si biologice, efectuate inclusiv produselor alimentare sau utilajelor si suprafetelor de lucru din industria alimentara. Testele de sanitatie asupra ambalajelor au completat, inca din primele etape, aria serviciilor oferite de laboratoarele private. Schimbarile legislative si reglementarile tot mai precise privind circulatia produselor pe piata si protectia sanatatii consumatorilor, au dus la cresterea numarului clientilor ce apeleaza la aceste laboratoare. In paralel, a crescut presiunea cererii de noi determinari, impuse de noi produse alimentare. Efectuate in baza unor, la fel de noi, reglementari ale organismelor nationale si comunitare de specialitate.

La start cu Statul In iulie 2010, primul laborator privat a primit autorizatia sanitar-veterinara si pentru siguranta alimentelor, in baza noului Ordin al presedintelui ANSVSA (nr.48/2010). Pana la acea data, laboratoarele private au functionat sub obladuirea autorizata a Ministerului Agriculturii, Institutului de Igiena si Sanatate Publica sau a apusului Oficiu pentru Protectia Consumatorului. De la bun inceput, orice laborator privat, care se adreseaza unitatilor producatoare, depozitelor, unitatilor importatoare sau unitatilor de comercializare a bunurilor alimentare, si-a inscris serviciile in aria, creionata prin atributii, testari, si experienta, de LAREX – Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor. Institutie publica cu personalitate juridica, din 1990, finantata acum integral din fonduri extrabugetare, CNIEP – LAREX functioneaza in subordinea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Recomandandu-se organism neutru, notificat prin Hotarare de Guvern, LAREX organizeaza cursuri pentru perfectionarea profesionala a personalului din laboratoarele fizico-chimice. Este totodata membru fondator al Asociatiei de Acreditare din Romania (RENAR), al carei aviz confera oricarui laborator privat greutate in cartea de vizita. Autoevaluare, evaluare, autorizare Dupa calcule economice stricte, afacerea deschiderii unui laborator poate demara lasand in fisierul teoriilor posibilitatea sustinerii primilor pasi, cu fonduri venite din zari albastre. Inaintea inceperii, in spatiul propriului laborator, a prestarii serviciilor de testare si analize tehnice, in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, se impune o autoevaluare realista. ªi asta pentru ca evaluarea ce va precede emiterea autorizatiei va fi facuta cat se poate de riguros. Din comisiile de evaluare fac parte reprezentanti ai Directiei de coordonare tehnica a institutelor de referinta, LSVSA, farmacovigilenta si nutritie animala si – in functie de aria de activitate acoperita de potentialul laborator – reprezentanti ai directiilor de specialitate din cadrul ANSVSA si personal de specialitate din cadrul institutelor veterinare/laboratoarelor de referinta. Dupa aceasta estimare, comisia intocmeste fisa de evaluare si referatul de evaluare, documente in baza carora directorul directiei de coordonare tehnica a institutelor de referinta, LSVSA, farmacovigilenta si nutritie animala sau, dupa caz, directorul executiv al DSVSA judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, emite autorizatia de functionare. Laboratoarele autorizate sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor au obligatia, ulterior autorizarii, sa notifice, in regim de urgenta, autoritatii competente care a emis autorizatia de functionare, rezultatele analizelor de laborator neconforme cu legislatia in vigoare, pentru probe din produsele destinate consumatorului final, care pot reprezenta risc pentru sanatatea publica sau sanatatea animalelor. Personalul din cadrul autoritatii competente este obligat, in baza principiului confidentialitatii, sa asigure si sa adopte masuri de protectie a datelor cu privire la unitatile implicate, pe parcursul intregii perioade pana la confirmarea rezultatelor de laborator. Functionare – conditii generale obligatoriiLaboratoarelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor li se impune sa indeplineasca conditiile generale de functionare si sa participe anual la teste de intercomparare, organizate de laboratoarele de referinta de profil sau de laboratoarele sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor din cadrul institutelor veterinare. Pentru institutele de cercetare, care nu emit buletine de analiza, se acorda punctajul maxim stabilit in fisa de evaluare pentru teste de intercomparare si instruiri, specificandu-se in autorizatia sanitar-veterinara ca nu au dreptul sa emita buletine de analiza. Conditiile generale de functionare, indeplinite anterior autorizarii de catre laboratoarele sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor se refera la: conditii de amplasare, conditii privind constructia si conditii privind utilitatile. La stabilirea conditiilor specifice de functionare, pentru autorizarea laboratoarelor se verifica daca: - dispun de reactivi, seturi pentru activitatea de laborator, medii de cultura, materiale specifice, consumabile de laborator; - consumurile de reactivi, mediile de cultura, materialele specifice s.a. sunt adecvate metodologiei analitice aplicate si sunt totodata corelate cu volumul de probe analizate; - dotarea cu echipamente si instrumentar asigura, in conditii optime, capacitatea analitica si desfasurarea fluxului analitic. Conditiile specifice de functionare enumerate in actele normative, conditii obligatorii si necesare unui laborator, vizeaza spatiile de lucru/anexe, personalul incadrat si documente/inregistrari. Pentru laborator, sunt necesare spatii de lucru in care sa se poata evita intersectiile de flux analitic al probelor si activitatilor derulate, in functie de specific. In acelasi timp, spatiile administrative destinate laboratoarelor in care se desfasoara activitati cu risc biologic sa fie clar delimitate de locurile unde se desfasoara activitati specifice de laborator. Personalul necesar acestei activitati este compus din sef de laborator si/sau specialist cu studii superioare in domeniu, personal tehnic cu studii medii si personal auxiliar. Instruirea personalului laboratoarelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor se efectueaza in baza programului national de instruire, conform legislatiei in vigoare. Documentele ce trebuie detinute de laboratoarele private sunt: registrul de primire a probelor, caietul / fisele de lucru, fisele de evidenta / preparare / utilizare a reactivilor, etaloanelor, mediilor de cultura etc., fisele privind utilizarea si mentenanta aparaturii, fisele privind monitorizarea temperaturii si umiditatii (unde este cazul), procese-verbale de recoltare a probelor pentru analiza si buletine de analiza (emise conform modelelor impuse de institutele de referinta), fise privind gestionarea deseurilor periculoase, arhiva. Evidenta documentelor, in laboratoarele sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, se pastreaza minimum trei ani.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2