Astfel, cei mai mari şase jucători din retailul modern local, cu afaceri cumulate de circa 6 mld. euro anul trecut, potrivit estimărilor Ziarului financiar, îşi fac loc în topul celor mai mari 500 de importatori din România, cei mai mulţi urcând în clasament faţă de 2013. Expansiunea agresivă şi focusul pe mărci private produse în alte ţări din regiune mai degrabă decât în România au condus la urcarea nemţilor de la Lidl în top zece importatori şi la ascensiunea Auchan (după preluarea Real) de pe 223 pe 108. La polul opus, niciuna dintre reţelele de magazin nu apare şi în topul celor mai mari exportatori locali, top dominat de companiile din industria auto, din energie şi textile. Cele mai multe dintre acestea apar şi în top importatori pentru că aduc local materii prime pentru a trimite apoi peste graniţă produse finite. Retailerii aduc produse finite care se regăsesc apoi în coşurile de cumpărături şi pe mesele românilor. În ceea ce priveşte exporturile lor pe alte pieţe, acestea sunt foarte mici. „Ascensiunea retailerilor în topul exportatorilor locali se datorează faptului că tot mai mult reţelele pariază pe mărci private produse pe alte pieţe din Europa. În România numărul fabricilor este în scădere, iar costurile de producţie locale sunt mai mari, astfel că retailerii preferă să producă în Polonia, Turcia, Cehia, sau chiar Ungaria şi Bulgaria şi apoi să aducă produsele în magazinele locale“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva & Company. El spune că infrastructura proastă este unul dintre motivele pentru care retailerii se orientează spre baze de producţie din alte ţări mai degrabă decât din România. Costurile mari de transport sunt de altfel unul dintre motivele pentru care şi exporturile de mărci private sunt mici.