186
Mai mult sprijin pentru cei miciDintr-un inceput, si suplimentar analizei doamnei Zavoianu, sa amintim ca noua PAC va urmari sprijinirea activa a micilor afaceri, accentul fiind pus pe dezvoltarea rurala, pe formele asociative regionale (prin regiune intelegandu-se micile comunitati), atat in privinta productiei de lapte cat, mai ales, a procesarii acestuia, fiind stiut ca beneficiile consistente nu pot fi obtinute decat in urma comercializarii produselor inalt-procesate. Prin aceasta noua directie se recunoaste, de fapt, abandonarea sprijinului acordat marilor companii. Tocmai de aceea, in cadrul Comisiei de analiza au fost cooptati si reprezentanti ai Comisiei pentru Concurenta, cu scopul de a identifica mecanismele antimonopol, cunoscandu-se faptul ca, sub masca unor asociatii de foarte mari dimensiuni, se pot constitui pozitii monopoliste transfrontaliere. Dupa cum se poate vedea mai jos, un accent deosebit se va pune pe transparenta si pe grija fata de consumator, atat in ceea ce priveste calitatea produselor cat, mai ales, a accesului la produsele lactate, prin politica de preturi de la capatul lantului de desfacere. Iata, insa, concluziile Raportului: Cresterea gradului de transparenta Ca urmare a situatiei dificile prin care a trecut piata produselor lactate, CE a creat un grup de experti la nivel inalt (GNI), al carui scop a fost acela de a discuta masurile pe termen mediu si lung care trebuie luate in acest sector, tinand cont de faptul ca, la 01 aprilie 2015, cotele de lapte vor disparea. Tinand seama de rezultatul bilantului de sanatate al PAC, GNI a fost invitat sa analizeze posibilitatea unor masuri de reglementare care ar putea contribui la stabilizarea pietei si a veniturilor producatorilor si care ar putea creste gradul de transparenta a pietei. Din luna octombrie 2009 pana in prezent, s-au organizat zece reuniuni. In luna mai a anului trecut, s-a prezentat un Proiect de raport care cuprindea o sinteza a rezultatelor discutiilor si o serie de recomandari. GNI, format din reprezentanti ai statelor membre si prezidat de domnul Jean-Luc Demarty, Directorul General pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, a primit contributii orale si scrise din partea principalelor grupuri de interese europene din sectorul produselor lactate. In plus, GNI a primit contributii valoroase din partea expertilor academici invitati, a reprezentantilor din tarile terte, a Directiei Generale pentru Concurenta, a autoritatilor nationale din domeniul concurentei si a Directiei Generale pentru Agricultura, pe marginea unor subiecte specifice. Nu in ultimul rand, in data de 26 martie 2010, s-a organizat o mare conferinta a grupurilor de interese din sectorul produselor lactate, cu ocazia careia un numar mare de actori din acest sector au avut posibilitatea sa isi exprime punctul de vedere. Grupul de experti a finalizat Raportul asupra deliberarilor sale. Recomandarile Comisiei Europene Recomandarile pe care grupul la nivel inalt le-a prezentat Comisiei vizeaza urmatoarele aspecte: • Relatiile contractuale dintre producatorii si prelucratorii de lapte: sa se incurajeze utilizarea contractelor formale scrise, incheiate in avans, pentru livrarile de lapte crud (precizand pretul, volumul, calendarul si durata livrarilor), prin intermediul unor orientari sau al unei propuneri legislative, carora statul membru sa le poata conferi, eventual, un caracter obligatoriu. • Puterea de negociere colectiva a producatorilor: posibila propunere de dispozitii care sa le permita organizatiilor de producatori formate din fermierii producatori de lapte sa negocieze in mod colectiv clauzele contractelor incheiate cu fabricile de produse lactate, inclusiv preturile. Indiferent de natura lor (permanente sau temporare, insa cu o durata suficient de lunga), dispozitiile trebuie sa fie revizuite. • Posibilul rol al organizatiilor interprofesionale in sectorul produselor lactate: sa se analizeze, daca exista dispozitii in vigoare aplicabile organizatiilor interprofesionale din sectorul fructelor si legumelor, care se pot aplica si in sectorul produselor lactate. • Transparenta in lantul de aprovizionare cu produse lactate: sa se perfectioneze instrumentul european de monitorizare a preturilor alimentelor si sa se analizeze posibilitatea ca EUROSTAT si institutele nationale de statistica sa furnizeze mai multe informatii (de exemplu asupra volumelor de produse lactate). • Masuri de piata si piete la termen: sa se analizeze instrumente compatibile cu cutia verde pentru a reduce volatilitatea veniturilor, inclusiv posibilitatea de a recurge la piete la termen, in special prin programe specifice de formare. • Standarde de comercializare si indicarea originii pe etichete: in cadrul activitatii desfasurate in prezent de Comisie in materie de etichetare, aceasta trebuie sa analizeze fezabilitatea diferitelor optiuni de indicare pe etichete a locului de provenienta agricola a produselor lactate si trebuie sa prevada o eticheta diferita pentru produsele lactate de imitatie. • Inovare si cercetare: o mai buna comunicare a posibilitatilor existente de inovare si cercetare in cadrul actualelor programe-cadru de dezvoltare rurala si de cercetare. Partile interesate trebuie sa stabileasca prioritati clare de cercetare in sectorul produselor lactate, pentru a permite o mai buna coordonare a programelor de cercetare nationale si comunitare. Recomandari speciale Raportul a fost transmis Consiliului si dezbatut ulterior. Statele membre au considerat ca activitatea Grupului la nivel inalt ofera o baza solida pentru o revizuire a sectorului laptelui. Trei dintre recomandarile propuse in raport au fost dezbatute in mod special: • Nevoia de consolidare a relatiilor contractuale dintre producatorii de lapte si prelucratorii de lapte; • Multe state membre au subliniat necesitatea unei organizari mai bune a producatorilor, in vederea negocierii acordurilor de comert; • Rolul organizatiilor interprofesionale din sectorul produselor lactate. Comisia Europeana a convenit sa autorizeze statele membre sa acorde fermierilor ajutoare, sub forma unei plati unice. Actiunea se inscrie in eforturile continue ale Comisiei de a stabiliza veniturile fermierilor producatori de lapte, dar ii vizeaza desigur si pe fermierii din toate celelalte sectoare. Decizia aduce modificari cadrului temporar de criza adoptat de Comisie in ianuarie 2009, care prevede deja diferite posibilitati de ajutor pentru a facilita accesul la finantare al intreprinderilor europene. Prin aceasta decizie a Comisiei, se introduce in cadrul temporar de criza o suma separata, compatibila si limitata, cu titlu de ajutor pentru fermieri. Aceasta suma poate fi acordata o singura data pentru fiecare intreprindere. Eventualele ajutoare de minimis primite deja trebuie deduse din suma respectiva. Schemele de ajutoare instituite in baza acestui nou instrument trebuie sa fie disponibile tuturor producatorilor primari si sa completeze celelalte masuri generale anticriza implementate deja de statele membre. Ideea autorizarii ajutoarelor de stat pentru fermieri a fost mentionata in comunicarea Comisiei privind sectorul laptelui inca din 22 iulie 2009. Comisia Europeana va continua supravegherea evolutiei pietei laptelui si a produselor lactate, pentru a se evita ca liberalizarea sectorului sa conduca la reaparitia unei situatii de productie excedentara. Procesul de formare a preturilor in domeniul alimentar va face obiectul unei monitorizari regulate din partea CE. Concentrarea intreprinderilor de prelucrare si distributie nu trebuie sa ii plaseze pe producatorii de lapte in situatia de a accepta orice pret si nu trebuie sa limiteze posibilitatea consumatorilor finali de a beneficia, in mod echitabil, de scaderi de preturi. Comisia Europeana va aprofunda reflectia asupra strategiilor care trebuie aplicate pentru a face fata atat problemelor specifice din regiunile in care productia de lapte este vulnerabila, in special in zonele montane, cat si consecintele de mediu ale concentrarii geografice a productiei de lapte. Comisia Europeana va continua eforturile in vederea axarii productiei de lapte cu prioritate pe satisfacerea nevoilor pietei interne europene si, complementar, pe productia de branzeturi si de alte produse cu valoarea adaugata mare, exportabile pe piata mondiala fara sustinere bugetara.