191
Novacul afumat din Ţara Bârsei, produs de Asociaţia Doripesco Braşov, a primit cel mai înalt standard de calitate europeană, certificarea IGP (Indicaţie Geografică Protejată). La ora actuală, România deține încă două produse cu certificarea IGP ( Magiunul de Topoloveni și Salamul de Sibiu) și un produs cu certificarea DOP - Denumire de Origine Protejată (Telemeau de Ibănești). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R0640&from=EN Novacul Afumat din Țara Bârsei este un un produs alimentar obținut din fileurile speciei novac (Hypophthalmichthys nobilis). Specia de pește novac este crescută în aria geografică Țara Bârsei, mai exact în iazurile, lacurile și heleșteiele din lunca Oltului. Această specie se deosebește de novacul crescut în alte zone ale țării prin faptul că ajunge la greutatea pentru procesare într-o perioadă mai lungă de timp (3 ani, în comparație cu 2 ani pentru novacul crescut în zonele de câmpie). Datorită condițiilor de mediu, a temperaturilor scăzute pentru o perioadă de timp mai lungă pe parcursul anului, cantitatea de grăsime este redusă la jumătate față de novacul crescut la șes. Procesarea se face tot în arealul geografic delimitat, după rețeta locală de afumare. Peștele novac este prelucrat sub formă de fileuri, afumate la cald cu rumeguș de esenţă tare (fag) pentru o aromă unică, metodă tradițională de afumare din aria geografică Țara Bârsei. Fileurile sunt de culoare de la galben-auriu cu reflexe metalice, spre cafeniu, având textură fibroasă, fără depuneri de grăsime, cu gust ușor afumat și puțin sărat. Novacul Afumat din Țara Bârsei se comercializează atât prin magazinele proprii, cât și în hipermarketuri, la târguri și expoziții pe piața internă. Produsul Novac Afumat din Țara Bârsei este singurul produs din sectorul piscicol care se bucură de certificarea IGP (Indicație Geografică Protejată) . „Doripesco este o afacere de familie dezvoltată cu pasiune și devotament, cu dragoste pentru profesiune și respect pentru natură. Ne-am străduit și am reușit cu succes să îmbinăm producția de pește cu turismul de profil pescuitul, sportiv, birdwatchingul” (Dorin Crizbăşan- Director General Doripesco) „Având la bază conceptul de piscicultură multifuncţională, echipa Doripesco a ales să facă diferenţa pe piaţa românească, adresându-se unei anumite nişe: consumatorul de produse premium, bine informat vis-a-vis de ingredientele produselor şi care preferă peştele autohton, mereu proaspăt. Încurajăm o alimentaţie responsabilă, iar peştele a fost şi rămâne o sursă de sănătate”. (Ruxandra Coc – Director Dezvoltare)