196

Nu existA febrA aftoasA In romAnia. punct.

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Valurile facute in ianuarie, ocazionat de (ne)cazul bulgaresc descoperit la 242 km de granita cu Romania nu au reusit sa dezechilibreze zootehnia noastra, bine proptita dupa alarmele psiho-veterinare ale gripei aviare sau encefalitei spongiforme.

Iata insa ca prefectul sucevean incearca sa stranga latul celor 16 targuri neautorizate, dintre cele 20 existente si - involuntar, banuim - ofera corespondentilor radio locali posibilitatea simularii isteriei zoonotice. Astfel, in a doua parte a lunii mai, convocarea autoritatilor din cele 20 de comune sucevene gazduitoare de targuri pentru aplicarea unitara a Planului de masuri impotriva febrei aftoase, a fost catalogata de corespondentul Romania Actualitati, Mihaela Buculei, pe pagina web a radioului public: O posibila alerta de febra aftoasa in Suceava. Trimiterea unei sageti mediatice impodobite cu autoritatile pe jar reliefeaza amatorismul pueril al autorului, dar nu mai avem de a face cu o coincidenta cand intalniri similare au loc, la interval de cateva zile, in alte prefecturi judetene din Maramures si Iasi. Doar pentru a prezenta vatafilor de targuri neautorizate bau-baul febrei aftoase? Instructia prefecturilor facuta la cald In primele zile ale acestui an, a fost depistat un caz de febra aftoasa la un mistret, pe teritoriul Bulgariei (la 2km de granita cu Turcia). Romania este libera de febra aftoasa, din 1974, iar Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a dispus efectuarea unor analize de risc, luarea masurilor de urgenta si aplicarea unor masuri severe pentru preintampinarea bolii, tinand cont de difuzabilitatea mare a zoonozei, impactul economic puternic, in cazul de evolutiei, sezonul de vanatoare etc. Decizia Comisiei Europene privind masurile intermediare de protectie privind febra aftoasa din Bulgaria a fost, pentru inceput, prezentata si impusa medicilor veterinari de libera practica, instruiti pentru recunoasterea clinica a bolii si respectarea masurilor. Nu au scapat prefectii, informati de directorii executivi ai ANSVSA si mobilizati in actiunile de informare, notificare a vanatorii din judete si sprijinire a actiunilor de pastrare a indemnitatii fata de febra aftoasa. Actiunile executivului local s-au derulat conform planului, iar prefectii (impreuna cu medicii veterinari) au tinut departe pericolul unei boli plecate din Romania, de aproape patru decenii. Circulatia si comercializarea laptelui, animalelor vii, a carnii, materialului seminal, pieilor s-a derulat mult mai strict, respectand masurile intermediare de protectie instituite de Comisia Europeana. Pe unde vine, cand drumurile sunt pazite? Fara sa ridicam statuie cuiva, trebuie sa recunoastem ca actiunii de preventie instituita de ANSVSA, medicilor veterinari (participanti la partidele de vanatoare) si prefecturilor, s-au alaturat asociatiile locale de vanatori, pentru supravegherea animalelor salbatice intarind conditiile de biosecuritate in exploatatii cu animale receptive. Desi nu afecteaza direct sanatatea oamenilor, febra aftoasa poate produce adevarate catastrofe economice nationale, industria de prelucrare a laptelui si carnii ar fi sugrumata, in cazul unei epidemii, iar numarul animalelor sacrificate ar fi greu de gestionat. Este motivul pentru care autoritatile administrative si sanitar-veterinare au efectuat simulari locale si instructaje, pe plan local. A avut efectul scontat asupra participantilor prezentarea din premiera actiunilor; a fost devoalata drama economica a a Marii Britanii, din anul 2001. Pierderile a 3 miliarde de lire sterline, dupa uciderea celor 6 milioane de animale infectate cu febra aftoasa, i-a convins pe toti ca aceasta zoonoza e paralela cu telenovela veterinara a gripei aviare. In prezent, nu se pune problema pericolului sau existentei unui caz de febra aftoasa in Romania. Cei preocupati de tulburarea unor ape limpezi ale sanatatii nationale sunt, asemenea furnizorilor de virusi pentru computere, fericiti beneficiari ai neevaluarii psihiatrice. Masurile impuse urgent de catre ANSVSA, inca din primele zile ale aparitiei cazului in tara vecina (la aproape 300km de Giurgiu), au fost dispuse si aplicate imediat, iar teritoriul Romaniei este tinut sub control sanitar-veterinar. In 5 ianuarie 2011 au fost notificati toti sefii servicilor veterinare (CVO) ai stateluor Uniunii Europene, de catre Directorul General pentru Sanatate si Consumatori din cadrul Comisiei Europene (DG SANCO), pentru a fi informati despre cazul depistat in Bulgaria. Nu au fost convocata doar autoritatea sanitara veterinara din Romania. Dar avem convingerea ca sunt evenimente necunoscute celor ce continua zvonistica posibilelei epidemii de febra aftoasa. Mentionam ca potrivit Agerpres, in data de 5 ianuarie 2011, Directoratul General pentru Sanatate si Consumatori din cadrul Comisiei Europene (DG SANCO) a notificat, de urgenta, toti sefii serviciilor veterinare (CVO) ai Statelor Membre, referitor la confirmarea unui caz de febra aftoasa la mistreti, in Bulgaria - municipalitatea Malko Tarnovo, satul Kosti. Acest sat pe raza caruia au fost vanate animalele infectate, se afla la 242 km in linie dreapta fata de Giurgiu. Zona de vanatoare respectiva este strabatuta de drumul European E70 care are ca destinatii spre Romania, Vama Veche (E87) 309 Km, si Giurgiu (E70) 351 Km. OBIECTIVE, DIRECTII DE ACTIUNE ªI FORME DE SPRIJIN IN DOMENIUL ZOOTEHNIEI Marti, in conferinta de presa, ministrul Agriculturii Valeriu Tabara a prezentat raportul Obiective, directii de actiune si forme de sprijin in domeniul zootehniei. In raport se precizeaza: Acoperirea cererii de pe piata interna prin cresterea productiei la toate speciile de animale, diminuarea importului si cresterea disponibilitatii la export. Pentru aceasta, s-au stabilit urmatoarele directii de actiune: 1. Eficientizarea sectorului zootehnic prin infiintarea de exploatatii durabile si competitive precum si retehnologizarea celor existente urmarind alinierea standardelor de calitate a produselor romanesti la nivelul celor din Uniunea Europeana prin masuri PNDR. 2. Ameliorarea efectivelor de animale in vederea imbunatatirii potentialului genetic al raselor de animale. Constituirea asociatiilor de carte de rasa care sa conduca programele de ameliorare. 3. Atragerea investitiilor in domeniul cresterii animalelor si folosirea fondurilor structurale. 4. Valorificarea superioara a produselor de origine animala pentru a corespunde normelor europene privind calitatea si igiena prin repartizarea uniforma a unitatilor de procesare pentru a sprijini producerea si comercializarea produselor de origine animala pe piata locala, in functie de capacitatea de aprovizionare cu materie prima din zona prin infiintarea de unitati de colectare si procesare de capacitate mica (microfabrici de procesare lapte si abatoare de capacitate mica cu posibilitate de finantare prin masura 123 din PNDR). 5. Valorificarea superioara a resurselor furajere existente Pentru anul 2011, formele de sprijin pentru sustinerea activitatii zootehnice si implicit a crescatorilor de animale sunt: Ajutor de stat pentru ameliorarea raselor de animale, in limita sumei de 12.500.000 lei in anul 2011, acordat pentru intocmirea si mentinerea Registrelor Genealogice si efectuarea Controlului Oficial al Productiilor. Ajutor de stat pentru bunastarea porcinelor si pasarilor, astfel: PASARI (buget alocat pentru anul 2011 – 360200 mii lei) Valoarea maxima a sprijinului este de 722 lei/UVM pui de carne, 1063 lei/UVM pentru gaini ouatoare, 1362 lei/UVM pentru gaini de reproductie rase grele, 2062 lei/UVM pui de curca, 1030 lei/UVM pentru boboci de gasca, 866 lei/UVM pentru boboci de rata, daca se acceseaza toate masurile (sase masuri). PORCI (buget alocat pentru anul 2011 – 360126 mii lei). Valoarea maxima a sprijinului este de 535 lei/UVM pentru porci grasi, 1376 lei/UVM pentru scrofite si 415 lei/UVM pentru scroafe daca se acceseaza toate masurile (sapte masuri) . Plati nationale complementare directe pentru bovine, ovine si caprine. Sumele se vor stabili pana in luna octombrie, dupa emiterea Deciziei CE. Finantarea Programului National Apicol, in limita sumei de 29.402.288,66 lei pentru anul 2011 Ajutor de stat pentru colectarea cadavrelor de animale de pana la 100 la suta din costul activitatii de colectare a cadavrelor de animale, respectiv de maximum 213 lei/tona de cadavre de animale colectate, in limita bugetului aprobat (buget alocat pentru anul 2011 – 5815 mii lei). Sprijin comunitar pentru vaci de lapte din zone defavorizate - 22.447.205 euro/an, in perioada 2011-2013. Pana la 250 euro/cap de vaca in exploatatiile cu dimensiuni 2-15 vaci din zone defavorizate. Sprijin comunitar pentru depozitarea privata a carnii de porc - 1.300.000 euro/2011. Forme de sprijin in curs de elaborare: Ajutor de stat pentru conservarea patrimoniului genetic animal pe cale de disparitie - PNDR masura 214 Agromediu. Microfabrici de procesare lapte si abatoare de capacitate mica cu posibilitate de finantare prin masura 123 din PNDR. Grupulul german Nagel a cumparat 25 % din Whiteland Logistics Dupa cum informeaza Revista Piata, Nagel Group, companie germana specializata in servicii de logistica pentru produse alimentare la temperatura controlata a semnat un acord de achizitionare a 25% din actiunile companiei Whiteland Logistics. Potrivit comunicatului emis de companie, Romania este una dintre pietele de interes pentru Nagel Group si reteaua sa, intrucat economia romaneasca, aflata in continua dezvoltare, necesita din ce in ce mai mult solutii personalizate in segmentul serviciilor logistice la temperatura controlata. Cooperarea dintre Whiteland Logistics si Nagel Group va aduce servicii de depozitare a alimentelor sigure si la cel mai inalt grad de tehnologizare, precum si servicii de transport si distributie adresate producatorilor si comerciantilor romani si internationali, cu conexiuni catre clientii si retailerii din intreaga Europa.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2