Ferma

259

Prin PNDR, AFIR sprijină actorii din lanţul de aprovizionare

autor

MeetMilk.ro

distribuie

AFIR primește până în 31 iulie 2016, ora 16.00, cereri pentru finanțarea proiectelor de investiții pentru cooperarea orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare în sectorul agricol, dar și cel pomicol prin intermediul submăsurii sM 16.4  și sM 16.4a din cadrul Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020.   Alocarea bugetară disponibilă pentru aceste două submăsuri în această sesiune anuală aferentă lui 2016 este de 10,5 milioane de euro, împărțită astfel: pentru sectorul agricol fondurile disponibile în această sesiune sunt de 7 milioane de euro, iar pentru sectorul pomicol sunt de 3,5 milioane de euro. Valoarea sprijinului este de maxim 100.000 euro per beneficiar iar intensitatea sprijinului este de 100% nerambursabil. Pragul minim de depunere este de 10 puncte. Modalitatea de depunere a proiectelor este cea on-line pe pagina oficială a Agenției, www.afir.info.   Obiectivul acestor submăsuri este acela de a promova cooperarea între actorii locali, în scopul comercializării produselor agroalimentare prin intermediul lanțurilor scurte de aprovizionare. Ambele submăsuri susțin atât cooperarea dintre fermieri, procesatori, comercianţi alimentari cu amănuntul, restaurante, hoteluri şi alte forme de cazare în mediul rural, cât şi realizarea de parteneriate cu organizații neguvernamentale şi autorităţi publice.   Toți cei interesați să depună proiecte prin intermediul celor două submăsuri ce vizează cooperarea pot consulta pe pagina oficială de internet a Agenției (www.afir.info) Ghidul Solicitantului, disponibil în pagina aferentă sM 16.4 și sM 16.4a.   Aceste măsuri sunt în linie cu „Pachetul de măsuri pentru dezvoltarea clasei de mijloc la sate”, lansat de premierul Dacian CIOLOȘ în luna februarie 2016, care încurajează cooperarea și asocierea în domeniul agricol, pe toate nivelurile. Pachetul de măsuri poate fi consultat pe site-ul Guvernului www.gov.ro la secțiunea Obiective, subsecțiunea Strategii-Politici-Programe.   INFORMAȚII SUPLIMENTARE   Sprijinul financiar prin sM 16.4  și sM 16.4a  se acordă pentru acoperirea costurilor de cooperare și realizare de investiţii (tangibile şi/ sau intangibile) în scopul promovării unor proiecte comune care implică cel puţin două entităţi care cooperează pentru crearea sau dezvoltarea unui lanţ scurt de aprovizionare sau a unor piețe locale (cu produse agro-alimentare). Sunt eligibile activităţile de promovare referitoare la crearea sau dezvoltarea unui lanţ scurt (sau a mai multor lanţuri scurte) de aprovizionare şi la piața locală deservită de acest lanț/ aceste lanțuri.   Pentru exemplificare, cheltuielile eligibile în cadrul sM 16.4 și sM 16.4a, pot fi urmatoarele: orice membru din cadrul parteneriatului își poate promova produsele prin intermediul unui site, unei broșuri, a unui pliant sau banner dacă este sprijinită promovarea lanțului scurt și a pieței locale, precum și construirea unor puncte de prezentare și de comercializare a produselor realizate de membrii parteneriatului sau decontarea costurilor privind participarea la târguri și expoziții.   Precizăm că materialele promoționale trebuie să crească gradul de informare al potențialilor clienți cu privire la existența lanțului scurt respectiv pieței locale și la beneficiile pe care le pot avea dacă achiziționează produse pe această cale. Mai concret, în cazul unui parteneriat care intenționează dezvoltarea, comercializarea unor produse montane se poate promova lanțul scurt sau piața locală (în funcție de proiect) și categoria de produse (produse montane), și nu doar un singur produs montan, cum ar fi siropul de cătină. Subliniem faptul că nu sunt eligibile cheltuielile cu promovarea unui număr restrâns de produse comercializate prin intermediul lor.   Beneficiari eligibili  sunt parteneriatele constituite în baza unui Acord de Cooperare  format din cel puţin un partener din categoriile (fermieri, microîntreprinderi și întreprinderi mici, organizații neguvernamentale, consilii locale, unități școlare, inclusiv universitățile de profil, unitățile sanitare, de agrement și de alimentație publică) și cel puțin un fermier sau un grup de producători/o cooperativă care își desfășoară activitatea în sectorul agricol sau pomicol, în funcție de submăsură.   Parteneriatul poate avea ca membri și persoane fizice, cu condiția ca liderul de proiect să fie cel puțin PFA, II, IF (înfiinţate în baza OUG nr. 44/ 2008, cu modificările și completările ulterioare). Parteneriatul trebuie să respecte următoarele condiții: să fie format din persoane juridice române şi alte entităţi constituite conform legislaţiei naţionale în vigoare, să acţioneze în nume propriu și să asigure surse financiare stabile și suficiente pe tot parcursul implementării proiectului. Numărul de membri trebuie sa fie minim cel din acordul de cooperare inițial.   În cadrul submăsurilor „Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare” aferente sectoarelor agricol şi pomicol sunt eligibile cheltuielile prevăzute în Planul de marketing/ Studiu, necesare pentru atingerea obiectivelor propuse, din următoarele categorii:   -Studii sau planuri Acestea cuprind elaborarea studiilor și planurilor de marketing asociate proiectului, inclusiv analize de piață, conceptul de marketing.   -Costurile de funcţionare a cooperării. Acestea pot fi efectuate după semnarea contractului, nu vor depăși 20% din valoarea totală eligibilă a proiectului şi pot cuprinde: cheltuieli de transport și de subzistență ale coordonatorului și partenerilor (diurnă), legate de activitățile parteneriatului, conform legislatiei naționale, onorarii ale personalului, cheltuieli legate de închirierea spațiilor de desfășurare a întâlnirilor parteneriatului, închiriere sediu, achiziție echipamente IT și alte dotări necesare desfășurării cooperării.   -Costuri directe ale proiectelor specifice corelate cu planul proiectului, inclusiv costuri de promovare şi pot cuprinde: cheltuieli de promovare inclusiv pagina web, broșuri, pliante, bannere, promovare platită prin social media și alte rețele de publicitate, radio și televiziune; cheltuieli de marketing legate de etichetarea și ambalarea produsului (concept grafic realizarea de ambalaje, etichete pentru produsul ce va fi comercializat prin intermediul lanțului scurt/ pieței locale), creare/achiziționare de marcă înregistrată (cheltuielile legate de achiziționarea mărcii înregistrate nu pot  depăși 5% din valoarea cheltuielilor eligibile), cheltuieli pentru protejarea mărcii înregistrate (nu mai mult de 5% din valoarea cheltuielilor eligibile); investiții în construcții aferente activitatii de producție (modernizare, constructie), echipamente, utilaje necesare implementării proiectului așa cum rezultă din planul proiectului, inclusiv mijloace de transport adecvate activității descrise în proiect; aplicații software adecvate activității descrise în proiect;   -Cheltuieli privind costurile generale ale proiectului. Pentru a fi eligibile aceste cheltuieli trebuie să se încadreze în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd  construcții - montaj și în limita a 5% pentru proiectele care prevăd investiții în achiziții simple.   Totodată, cooperarea dintre fermieri și alți actori în scopul dezvoltării lanțurilor scurte de aprovizionare și piețelor locale sprijinite în cadrul submăsurilor 16.4 și 16.4a poate conduce la creșterea competitivității, a valorii adăugate a produselor și la consolidarea rolului pe care îl au fermierii în lanţul de aprovizionare, contribuind în acest fel creșterea nivelului de trai din mediul rural și a dezvoltării potentialului zonelor rurale.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2