179

Printul Charles al Marii Britanii promoveaza lactatele romanesti

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Aproape patru ani de numeroase declaratii sterile si nicio masura concreta sunt realizarile Ministerului Agriculturii pentru promovarea agriculturii ecologice in perioada 2007-2010, in ciuda faptului ca potentialul Romaniei era si este inca unul urias in acest domeniu (fapt recunoscut si in cele peste 10 variante ale Planului National de Dezvoltare Rurala, elaborate dupa intrarea Romaniei in UE).

Sistem legislativ acceptabil La momentul aderarii la Uniunea Europeana, Romania era singura tara din UE care nu subventiona agricultura ecologica. Am reusit ca in 2010 sa facem o reparatie a sistemului legislativ si de strategie in domeniul agriculturii ecologice. La momentul aderarii la Uniunea Europeana, Romania era singura tara din UE fara subventii pentru agricultura ecologica, iar din 2008 am reusit sa determinam MADR sa obtinem in 2010 subventii pentru micii fermieri care trec de la agricultura conventionala la agricultura ecologica, iar in 2011 am avut bucuria sa constatam ca am ajuns pe locul 1 in lume in ceea ce priveste ritmul de crestere al numarului de operatori certificati ecologic. Numarul acestora s-a triplat. De la 3.300, am ajuns la 10.000 de fermieri certificati in sistem ecologic, explica pentru Agerpres, presedintele Asociatiei Operatorilor din Agricultura Ecologica Bio Romania, Marian Cioceanu. Anul acesta numarul fermierilor certificati ecologic ar putea sa urce la 20.000. In plus, organisme ale statului precum ANSVSA stabileau norme maximale (uneori complet inepte) in numele aplicarii reglementarilor europene, norme care trebuiau indeplinite de fermierii romani. Astfel, se cerea de catre autoritati spre exemplu, ca stanele din varful muntelui pentru a fi autorizate sa aiba gresie si faianta, apa curenta calda si rece (de multe ori nici satele de la poalele muntelui nu dispunea de asa ceva), drum de acces accesibil tot timpul anului (desi ciobanii stateau cu oile la munte doar pe perioada verii) s.a.m.d. Memorabila este in acest sens si o discutie purtata la telefon, intre un oier si directorul unei filiale judetene a ANSVSA, care dupa ce a fost informat de catre respectivul director de toate aceste cerinte ale UE i-a facut directorului respectiv urmatoarea propunere: Domnule, hai sa mergem sa vizitam niste ferme din Austria si Germania, ca eu am vazut vreo cateva, dar nu am vazut nimic din imi spuneti dumneavoastra, iar daca e ca mine platiti dumneavoastra excursia si daca e ca dumneavoastra platesc eu toate cheltuielile (cum cred ca va asteptati, oferta oierului a fost declinata de directorul ANSVSA, care in schimb l-a invitat pe acesta la sediul local ANSVSA pentru a discuta mai pe larg). Printul Charles, inca o data de ajutor Infinit mai mult, in comparatie cu Ministerul Agriculturii a reusit sa faca insa un om de stat, dar nu din Romania: Alteta Sa Regala Printul Charles al Marii Britanii. Din 2002 si pana in prezent acesta a reusit sa impuna atentiei internationale Transilvania, cu peisajele, dar si cu produsele sale agricole traditionale. Printul Charles poate nici nu si-a dat seama ca ne-a furnizat cele mai gustoase amintiri ale unei calatorii de neuitat. Am incercat mai multe legaturi din morcovii mari, suculenti, crescuti in gradina Altetei Sale. (…) Tocmai m-am intors dintr-un tur al satelor sasesti din Transilvania – un coltisor fascinant al Europei de Est. Regiunea ofera o sansa rara de a descoperi seninatatea ruralului, unde oamenii, pamantul si casele au ramas neschimbate timp de 800 de ani. (…) Neavand o masina a timpului, parcurgerea acestei regiuni este metoda cea mai simpla de a calatori inapoi in Evul Mediu, sunt cateva crampeie ce apar pe website-ul www.discovertarnavamare.org, din marturia lui Lucy Mayhew despre Transilvania, concretizate intr-un articolul din revista Travelmail - Transfixed by Transylvania. Alteta Sa Printul Charles al Marii Britanii, alaturi de Fundatia Adept, au initiat vizita din anul 2005 in zona Tarnava Mare a organizatiei de promovare a gastronomiei traditionale Slow Food (Italia), vizita care a condus la formarea unui grup de producatori Slow Food in zona. Grupul a beneficiat apoi de sprijin pentru promovarea propriilor produse si este prezent anual, in luna octombrie, la Targul International Slow Food din Turin (Italia). Fundatia Adept a ajutat la infiintarea Slow Food Sighisoara, primul Convivium Slow Food din Romania, care reuneste consumatorii (hoteluri si restaurante) cu fermierii si producatorii locali. O gama intreaga de produse au fost inregistrate sub marca Arca Gusturilor Slow Food. Totodata a fost infiintata Transylvania Food Company Srl. Conform website-ului www.discovertarnavamare.org, Transylvania Food Company Srl (…) este o antrepriza sociala stabilita pentru comercializarea produselor obtinute in activitatile/proiectele incepute de Fundatia ADEPT si va continua sa puna spre vanzare produsele alimentare traditionale din regiunea Tarnava Mare. La Saschiz s-a construit un imobil pentru ca producatorii sa aiba o locatie pentru productie, care a fost autorizata pentru vanzari cu amanuntul. Hambarul alimentar este un hambar traditional pe dinafara, dar pe dinauntru este o facilitate dedicata productiei alimentare. Pe 23 mai 2009, Alteta Sa Regala Printul de Wales a venit la Saschiz pentru a inaugura aceasta unitate de procesare alimentara model. Acest hambar alimentar este o simpla conversie a unui hambar de curte si a fost autorizat de Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA) pentru realizarea produselor pentru vanzari cu amanuntul in Romania si alte tari. Hambarul alimentar va ajuta producatorii mici din regiune sa continuie sa foloseasca retetele lor traditionale, in acelasi timp, respectand noile cerinte alimentare de siguranta. Hambarul alimentar va fi folosit initial pentru a produce o varietate de gemuri si muraturi si pentru imbutelierea mierii si pentru a impacheta plante uscate la soare. Aceasta va permite cumpararea ingredientelor, cum este zaharul, sau a borcanelor in cantitati mari si mai ieftin, si va consolida productia pentru marketing, controlul calitatii si furnizarea etichetelor si ambalajelor. Hambarul va fi folosit pentru a dezvolta o varietate de branzeturi din laptele vacilor si oilor care pasc pe pajistile bogate din regiune.. Totodata cursurile de pregatire ale Fundatiei Adept asigura implementare notiunilor principale legate de igiena de baza pentru producatorii mici, bazandu-se pe cursul recunoscut international al Societatii Regale de Sanatate Publica. Promovarea acestui curs este o conditie esentiala inainte de a deveni membru al asociatiei. Actiuni ale Fundatiei Adept pentru promovarea produselor agricole din zona Tarnava Mare - Organizarea de workshopuri despre igiena laptelui. Uniunea Europeana nu descurajeaza mulsul cu mana Atentia sporita si disciplina adecvata in timpul mulsului pot rezolva problemele de igiena a laptelui. - Cu ajutorul fundatiei Barbara Knowles Fund, grupuri de fermieri din Tarnava Mare si din judetul Harghita au demarat procesul de infiintare a unor centre comunale de colectare a laptelui. Asigurand controlul calitatii, centrele vor acorda libertatea fermierilor de a atrage cele mai bune oferte pentru lapte si de a diversifica paleta cumparatorilor. - Incurajarea producerii branzeturilor, in special a branzei maturate (peste 60 de zile), care prezinta riscuri scazute pentru sanatate si este subiectul unor reguli de igiena mai putin stricte. - organizarea de unitati de micro-procesare comunale: ADEPT dezvolta un model de baza, usor de replicat, pentru procesarea alimentelor cu respectarea regulilor de igiena, destinata micilor producatori. - actiuni de marketing: lansarea targurilor fermierilor in Bucuresti si in alte orase din tara, promovand vanzarea produselor locale in mod direct vizitatorilor si cu ajutorul pensiunilor si hotelurilor din zona. Dezvoltarea website-urilor www.fooddevco.com si www.discovertarnavamare.org, precum si vanzarea produselor traditionale romanesti prin intermediul unor magazine din Londra si Biggar (South Lanarkshire, Scotia).

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2