670
Cifra de afaceri combinată a companiilor din Rabobank Top 20 Global Dairy a crescut cu 7,4% în dolari americani anul trecut, după un câștig de 9,3% din anul precedent, potrivit ultimei analize publicată de Rabobank.
Creștere de 21 %
Rabobank spune în revizuirea anuală a Top 20 global al produselor lactate (vezi imaginea de deschidere) că, în euro, cifra de afaceri combinată a crescut cu 21%. Acest lucru s-a datorat combinației dintre un dolar american mai puternic, inflație și condițiile de piață strânse în cea mai mare parte a anului 2022, multe companii raportând venituri record în monedele lor locale.
În general, doar 5 companii au ocupat aceeași poziție ca anul trecut, indicând o remaniere de-a lungul întregii liste. Activitatea de fuziuni și achiziții a fost aproape la egalitate cu anul precedent, cu un total de aproape 25 de tranzacții. O încetinire a activității a fost observată în a doua jumătate a anului, care a continuat în prima jumătate a anului 2023.
În prima jumătate a anului 2023, au fost anunțate 8 oferte față de aproximativ 12 tranzacții în primele 6 luni ale anului 2022. Evoluțiile valutare au contribuit la remaniere și au fost deosebit de nefavorabile pentru companiile de produse lactate care raportau în euro, dolari neozeelandezi, renminbi și yeni.
Lactalis – creștere puternică
Potrivit Rabobank, o creștere impresionantă de 4,6 miliarde de euro – în creștere cu 20,5% față de 2021 – a împins Lactalis la 27,2 miliarde de euro.
Creșterea puternică a companiei franceze este susținută de câteva achiziții recente mari, creștere organică și prețuri umflate la produsele lactate în 2022.
În termeni de dolari americani, cifra de afaceri a crescut cu 1,9 miliarde de dolari, în creștere cu 7,3%, până la 28,6 miliarde de dolari, menținând compania confortabil în locul de top.
Dairy Farmers of America, Nestlé și Danone
Dairy Farmers of America (DFA) și-a asigurat locul secund pe baza celui mai mare câștig al cifrei de afaceri cu o anumită marjă, atât în euro, cât și în dolari, depășind atât Nestlé (al treilea) cât și Danone (al patrulea) după ce a pierdut poziția a treia în fața Danone anul trecut.
În 2022, cifra de afaceri a DFA a crescut cu 5,2 miliarde USD (+26,9%), până la 24,5 miliarde USD, echivalentul a 7 miliarde EUR (+42,6%) a crescut la 23,3 miliarde EUR. Acest lucru s-a datorat în primul rând prețurilor ridicate la produsele lactate și creșterii organice.
Cifra de afaceri estimată a Nestlé aferentă produselor lactate a crescut în franci elvețieni locali după câțiva ani de scădere a veniturilor și cesionări. Nestlé deține în continuare o cotă mare de capital (fără control) în compania de înghețată Froneri, care a urcat pe locul 19 în acest an. Cifra de afaceri estimată a Danone din produse lactate a crescut cu 2,4 miliarde EUR (+13,6%), până la 20,1 miliarde EUR, sau 21,2 miliarde USD (+1,1%).
Yili și Mengniu
Jucătorii chinezi Yili și Mengniu au înregistrat o creștere estimată a veniturilor de 5,2%, respectiv 10,1%, în renminbi.
Dar din cauza evoluțiilor valutare, aceste câștiguri au fost reduse la 0,8%, respectiv 5,4%, în termeni de dolari americani.
Yili a păstrat poziţia a cincea, în timp ce Mengniu a scăzut un loc la 8, chiar în urma lui Arla şi FrieslandCampina.
Arla, FrieslandCampina, Fonterra și Saputo
După cum sa prefigurat anul trecut, cooperativa din Danemarca Arla (a 6-a) a trecut înaintea cooperativei olandeze FrieslandCampina (a 7-a). Totuși, ambele companii au reușit să urce în clasament față de anul trecut, în principal în detrimentul cooperativei Fonterra din Noua Zeelandă (a 9-a), care a scăzut cu 3 poziții.
La fel ca omologul său european FrieslandCampina, Fonterra continuă să dispună de active non-core, în timp ce se adaptează la presiunea asupra creșterii volumului de lapte. Saputo (al 10-lea) și-a consolidat locul în sub-topul clasamentului, pe fondul creșterii veniturilor de două cifre.
Evoluția prețurilor
Prețurile de licitație pentru comerțul global cu produse lactate (GDT) au scăzut pe 15 august. Prețurile generale au scăzut cu 7,4%, în timp ce prețurile cheie ale laptelui praf integral (WMP) au scăzut cu 10,9%.
Atât prețurile WMP, cât și cele generale au scăzut cu un sfert în ultimul an. Privind pe o perioadă mai lungă, prețurile WMP sunt acum la cel mai mic nivel din ultimii 7 ani.
Rezultatul licitației a fost mai slab decât așteptările, potrivit lui Nathan Penny, economist senior în agricultură la Westpac NZ, remarcând: „Cererea globală este slabă, în special pe piața noastră cheie din China”.
Gigantul neo-zeelandez Fonterra a anunțat că intenționează să reducă costurile cu aproximativ 598 de milioane de dolari în următorii 7 ani, după scăderea prețurilor globale la lactate. Directorul executiv, Miles Hurrell, spune că concentrarea asupra eficienței va avea implicații asupra numărului de personal.
Produsele lactate au fost cel mai mare produs de export din Noua Zeelandă anul trecut, lapte praf, unt și brânză reprezentând 28% din totalul exporturilor, în valoare de 12,3 miliarde de dolari. Prețurile la lactate au scăzut brusc recent. Fonterra și-a redus de două ori prognoza pentru prețul laptelui în ultimele săptămâni.
China își va eficientiza costurile
RaboResearch se așteaptă ca sectorul lactatelor din China să se concentreze din ce în ce mai mult pe îmbunătățirea productivității și a eficienței costurilor.
Furnizarea de lapte în China s-ar putea extinde de la 41,5 milioane de tone metrice în 2023 la 47,4 milioane de tone metrice echivalent lapte lichid (LME) în 2032, cu o rată medie de creștere anuală compusă (CAGR) de 1,5% în volum.
Pe termen mediu spre lung, creșterea cererii pe cap de locuitor este de așteptat să rămână sănătoasă. Rabobank estimează că cererea Chinei va crește în medie cu 2,4% anual între 2023 și 2032, consumul de lactate ajungând la 62,2 milioane de tone metrice LME până în 2032.
Ca urmare, China va continua să aibă un rol semnificativ în industria mondială a produselor lactate, cu o extindere suplimentară a deficitul de import preconizat. În 2032, se estimează că importurile vor ajunge la 15 milioane de tone metrice LME.