Repere

532

Raport: Producătorii și comercianții din Europa Centrală trebuie să-și reevalueze ofertele

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Retailerii și producătorii din Europa Centrală și de Est trebuie să-și reevalueze ofertele pentru a răspunde în mod eficient cerințelor clienților și a bugetelor în scădere, potrivit unei noi cercetări realizate de McKinsey & Company.

Studiul, care a chestionat aproximativ 4.500 de consumatori CE și a intervievat liderii regionali de retail și CPG, subliniază factorii cheie care conduc schimbările pieței în acest an.

Pe baza constatărilor studiului, McKinsey a identificat patru factori cheie care ar putea ajuta comercianții cu amănuntul și producătorii să atragă și să implice noi cumpărători din regiune. Acestea includ:

1. Produse accesibile

Creșterea inflației i-a forțat pe consumatori să aloce mai mult din venitul lor disponibil alimentelor, aproape 60% dintre consumatorii din Europa Centrală (CE) raportând cheltuieli mai mari pentru produse alimentare comparativ cu anul precedent.

La 7 p.p. mai mult decât omologii lor din Europa de Vest (WE), consumatorii CE sunt mai înclinați să tranzacționeze în jos pentru a menține cheltuielile sub control după aproape 3 p.p. rata inflației mai mare în CE în comparație cu WE, arată studiul.

Mai mult de jumătate dintre consumatorii CE (54%) intenționează să mărească cumpărăturile la comercianții cu amănuntul care permit bugetul pentru a economisi bani în acest an și în viitor.

Sondajul a mai constatat că 53% dintre cumpărători intenționează să economisească bani optând pentru mărci private, 51% prin alegerea unor opțiuni la prețuri mai mici și 48% prin reducerea volumului total de produse alimentare.

În plus, 58% dintre cumpărătorii din Europa Centrală se aprovizionează cu produse atunci când găsesc prețuri atractive.

Tendința consumatorilor de a economisi bani conduce la schimbarea formatelor în magazine, discounterii menținând impulsul în Europa Centrală în detrimentul altor formate.

Comercianții din regiune au înregistrat o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 4% până la 12% în ceea ce privește valoarea retailului în țările incluse în sondaj, în timp ce magazinele tradiționale fără lanțuri și hipermarketurile au înregistrat scăderi.

În plus, premiumizarea nu mai este o preocupare principală, cu 15% dintre consumatorii de CE, deoarece intenționează să reducă achizițiile de alimente premium de înaltă calitate, Cehia (21%), Ucraina (24%) și Croația (25%) conducând drumul. .

Sondajul a mai arătat că 43% dintre consumatorii de CE intenționează să reducă cheltuielile pentru alcool, în timp ce 50% plănuiesc să reducă cheltuielile pentru gustări și produse de cofetărie.

2. Mai mult pentru mai puțin

Aproximativ 20% dintre cumpărătorii din CE au spus că se vor concentra pe alimentația și nutriția sănătoasă începând cu 2023, adică 11 p.p. mai puțin decât colegii lor din WE.

Cumpărătorii sunt mai predispuși să reducă cheltuielile pentru alegeri durabile și sănătoase care depășesc bugetul lor, deoarece 54% dintre consumatori au menționat prețul drept principala preocupare.

Printre cele mai dorite atribute ale unui magazin, locația convenabilă se află în fruntea listei cu cercetările care arată că consumatorii se așteaptă ca magazinele să fie situate în apropiere, să ofere reduceri și promoții adecvate și să ofere o experiență de cumpărături plăcută și simplificată.

În Polonia, Cehia, Croația și Ucraina, doar aproximativ 30% dintre respondenți au declarat că sunt dispuși să conducă mai departe sau să facă tot posibilul pentru a economisi la alimente.

Produsele alimentare online au continuat să câștige cota de piață în Europa Centrală, dar susținerea acestei creșteri rămâne incertă, deoarece consumatorii și-au exprimat intenția netă negativă de a-și crește cheltuielile online, 8% plănuind să limiteze cheltuielile pe canal.

Accentuați pe preț, consumatorii din Europa Centrală optimizează adesea achizițiile pe canale.

3. Semnificația crescândă a cumpărătorilor din generația Z

Cuprinzând 17% din populație, cumpărătorii din generația Z apreciază diferite atribute de cumpărături. Ca rezultat, comercianții cu amănuntul trebuie să ofere propuneri de valoare personalizate pentru a-i atrage.

Se simt confortabil cu omnicanalul și se așteaptă ca mărcile să ofere experiențe perfecte în lumi virtuale și offline.

Consumatorii din generația Z își ajustează obiceiurile alimentare reducând vizitele la magazine, cu o preferință din ce în ce mai mare pentru vizitele săptămânale din cauza schimbărilor stilului de viață, cum ar fi mesele în oraș, comerțul rapid, gospodăriile mai mici și cumpărăturile online crescute, potrivit raportului.

Pe lângă faptul că este mai atent la preț și mai precaut, acest grup de consumatori nu se mulțumește doar cu alternative de produse mai ieftine.

Ei sunt mai puțin sceptici față de articolele cu etichetă privată din cauza lipsei de expunere la produsele generice pe care aceste mărci le-au înlocuit, se arată în raport.

Aproximativ 18% dintre consumatorii din generația Z intervievați au spus că aleg mărcile de magazine datorită calității lor, 6 p.p. mai mult decât generațiile mai vechi. În plus, 38% cred că produsele cu etichetă privată oferă o valoare superioară pentru bani față de produsele de marcă, 8 p.p. mai mult decât consumatorii mai în vârstă.

4. Strângerea marjei

Creșterea de top pentru comercianții cu amănuntul și producătorii de CPG se confruntă cu o amenințare dublă din cauza scăderii indicelui de consum și a intenției lor de a limita cheltuielile cu produsele alimentare.

Între 2019 și 2022, marja EBITDA a scăzut pentru 53% dintre companiile de retail și CPG din aproximativ 140 din regiunea CE, au arătat datele.

Aproximativ 14% dintre companii nu au înregistrat nicio modificare a EBITDA (performanță neutră cu modificare între -0,5 și 0,5 marja EBITDA), în timp ce 33% au raportat creștere.

Măsura în care aceste companii au impact direct prin scăderea profitabilității depinde în mare măsură de capacitatea acestora de a transfera total sau parțial costurile către client, potrivit raportului.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2