156

Romania, la greenweek-berlin 2012

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Depasind problemele organizatorice, prezenta Romaniei la Greenweek-Berlin 2012, ca partener de organizare, a fost pana la urma onorabila, dupa cum arata a fi majoritatea parerilor. Meritul onorabilitatii apartine producatorilor traditionali care au reusit sa atraga atat atentia vizitatorilor, cat si laudele acestora. Iar daca nu a fost mai bine, asta a tinut de metehne cat se poate de neaose, piedicile incepand inca de la demararea proiectului, adica, din luna martie a anului trecut. Taraganari, licitatii contestate, lipsa de promovare = semianonimat Proiectul de participare a Romaniei la Expozitia Mondiala pentru Industrie Alimentara, Agricultura si Horticultura-Saptamana Verde, la care au expus peste 1.600 de firme din 53 de tari, a demarat sub coordonare guvernamentala inca din luna martie a anului 2011. Cu un asemenea avans de timp, se credea ca vom rupe gura targului, ceea ce nu a fost cazul, motivul principal fiind acela ca fondurile de participare au fost aprobate tocmai in octombrie, iar selectia firmelor participante si licitatia pentru nelipsitul ansamblu folcloric s-au desfasurat de-abia in luna decembrie Desigur, s-a dorit si organizarea unui restaurant cu o suprafata de 1.000 de metri patrati, restaurant care trebuia sa imbie vizitatorii sa se bucure de mancarurile romanesti, dar acest lucru nu a fost posibil dintr-un motiv la fel de traditional: una dintre firmele care au pierdut licitatia a contestat in instanta selectia si totul s-a dus de rapa. Mai apoi, timpul ramas pana la inaugurarea expozitiei nu a mai permis organizarea unei noi licitatii. Asadar, curat romanesc Ceva mai bine a iesit seara inaugurala. Desfasurat sub auspiciile brandului turistic de tara, Explore the Carpathian Garden, evenimentul, la care au participat peste 5.000 de invitati, a reusit sa capteze atentia presei germane si internationale, care au avut relatari pozitive. Dar, mai mult decat atat nu s-a putut, imaginea Romaniei si brandul de tara avand prea putin de castigat, beneficiind de prea putini bani de la buget pentru promovare. Cu doar un stand, fie el si national si cu Mihaela Radulescu pe post de prezentatoare, nu faci prea multe. Prin comparatie, expozantii romani care au participat si la precedenta Saptamana Verde, au declarat ca, anul trecut, cand Polonia a fost partener oficial, intregul Berlin era impanzit cu bannere si afise care auntau acest lucru. Asadar, inca o data s-a dovedit ca nu stim sau nu vrem sa facem publicitate Din fericire, daca vorbim de partea oficiala, contactele avute de ministrul Agriculturii, Valeriu Tabara, par a fi avut bune rezultate. Astfel, in urma intrevederilor cu omologi din Uniunea Europeana, au fost deschise noi directii de schimburi economice bilaterale din zona industriei alimentare, a agriculturii si a biotehnologiilor. La fel de drept este si faptul ca Romania a fost sprijinita discret, dar eficient, de Comisarul European pentru Agricultura, Dacian Ciolos. Tot producatorii ne-au scos la lumina In schimb, producatorii traditionali romani prezenti la Greenweek-Berlin 2012 s-au declarat multumiti, in primul rand, datorita vanzarilor. Din fericire, cu totii au inteles ca doar vanzarea nu e de ajuns, fiind necesara si promovarea. Din pacate, la Berlin au fost prea putini expozanti din zona industriei laptelui si a lactatelor. ªi, daca tot am amintit de producatorii traditionali de lactate, dar si de Dacian Ciolos, sa spunem ca acesta a declarat pentru Agerpres ca viitoarea Politica Agricola Comuna va avea instrumente financiare clare, nu numai pentru promovarea, ci si pentru organizarea si inregistrarea produselor traditionale. Acesta a adaugat ca la MADR au fost depuse documentatiile pentru obtinerea certificarii DOC pentru sase produse lactate. Acestea sunt: branza telemea de Marginimea Sibiului, branza telemea de Sibiu, lapte gros de Marginimea Sibiului, sloi de oaie de Marginimea Sibiului, branza telemea de Covurlui si branza de burduf din Bran. Cel mai mare succes, din randul producatorilor de lactate, dar si cele mai mari vanzari, le-au avut cei de la Zimbria. Vorbind despre participarea la Greenweek, Marius Verdesi, directorul firmei, ne-a declarat ca vizitatorii berlinezi au fost incantati de branza de Covurlui, de telemeaua proaspata, de casul si cascavalul Zimbira, dar si de specialitatile de branza din lapte de capra. Cat despre vanzari, domnul Verdesi s-a declarat si mai incantat: Am fost cautati pana in ultima zi, multi berlinezi revenind pentru a cumpara produsele noastre. Asta, pentru ca am fost inventivi, aducand in vitrine o gama diversa de produse, germanii avand de unde sa aleaga. Despre nota generala a participarii Romaniei la Saptamana Verde, reprezentantul Zimbria ne-a declarat ca s-a simtit lipsa unui restaurant cu specific romanesc. Acolo poti face contacte, acolo poti cunoaste, inclusiv cultural, o tara, gandind la faptul ca arta culinara este parte componenta a culturii nationale. In plus, s-ar putea sa va mirati, dar s-a simtit lipsa berii romanesti. Chiar daca eram in tara berii, eu cred ca berlinezii, foarte curiosi din fire, ar fi apreciat berea romaneasca. Se putea face mai mult? Desigur, a intarit interlocutorul nostru, dar ar fi mult mai util sa se organizeze astfel de manifestari in tarile in care traiesc foarte multi romani, cum ar fi Italia, acolo unde locuiesc aproape un milion de conationali. Pareri si pareri ªi cei de la SC Toto SRL, din Lapusel, s-au bucurat de succes. Justin Tira, reprezentantul firmei, a declarat pentru Agerpres ca prezenta la Greenweek a fost deosebita, pentru noi. In doua zile, am vandut toate branzeturile specifice zonei noastre, telemeaua, branza de burduf si urda aduse la Berlin. Culmea e ca multi dintre cumparatorii produselor noastre au fost reprezentanti ai firmelor din Cehia, Rusia si Ucraina. Cristina Radu, persoana fizica autorizata, a declarat ca anul acesta a fost mult mai usor decat anul trecut. Lumea parca era setata sa cumpere, iar unii chiar ne recunosteau produsele. Daca anul trecut am vandut in prima zi de 350 de euro, acum am vandut de 1.000 de euro. In final, am depasit vanzarile de la editia precedenta a targului, de circa 6.000 de euro. In schimb, aceasta s-a declarat dezamagita din cauza lipsei de popularitate, mai ales ca anul acesta Romania a fost tara partenera. Asociatia Bio-Romania a participat, pentru prima data, la targul de la Berlin cu produse ecologice si produse traditionale gatite numai cu ingrediente ecologice. Suntem pentru prima data in standul Romaniei cu produse traditionale gatite cu ingrediente ecologice, care s-au vandut foarte bine. In doua zile am castigat aproape 500 de euro. Este important de mentionat ca multi producatori romani sunt certificati bio. De asemenea, unii dintre ei au suprafete importante de teren certificate bio sau in conversie, a declarat pentru Agerpres, Marian Cioceanu, presedintele Bio-Romania. Dacian Ciolos pune punctul pe i Dacian Ciolos s-a declarat multumit de modul in care s-au prezentat producatorii romani, inclusiv cei din zona lactatelor. Dar acesta a facut cateva precizari despre care credem ca trebuie asimilate si puse in practica de cei care chiar vor sa aiba succes. Iata declaratia Comisarului European: Producatorii romani au produse de foarte buna calitate. Dar produsele trebuie puse in valoare, pentru ca nu este suficient sa faci intr-o fabrica sau alta un produs si sa spui ca este traditional, trebuie sa te pui de acord pe o anumita zona. Toate produsele care poarta o anumita denumire trebuie sa aiba aceeasi reteta, chiar daca unul sau altul le produce in fabrica lui. Ulterior, trebuie sa poti promova produsele pe piata, sa faci marketing, sa afle lumea de ele, sa iti faci publicitate Cred ca este nevoie sa se faca un pas inainte, a adaugat Ciolos, sa se treaca de la a vorbi despre produse traditionale, la valorificarea acestora. Acum suntem in piata comuna, exista cerere pe piata, exista produse, trebuie doar puse cap la cap si folosite instrumentele avute la dispozitie pentru a le promova la nivel european. Aici, lumea le apreciaza, dar trebuie sa afle de ele si sa le gaseasca apoi in magazine. Nu cred ca este o problema de legislatie. Noi ne cam impiedicam in documente si hartii. Este vorba mai mult de organizarea producatorilor, de o asistenta tehnica acordata permanent, de competenta din partea autoritatilor nationale si judetene si de un pic de simt practic, care exista, dar care trebuie structurat

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2