Asociația World Action on Salt&Health (WASH) organizează în această perioadă Săptămâna mondială de conștientizare a consumului de sare. Evenimentul este dedicat sensibilizării privind consumul global de sare cu atenție specială pe consumul zilnic de sare al copiilor.Consumul de sare și conștientizarea Consumul zilnic de sare la nivel mondial este estimat a fi de 12 g/zi, în timp ce Organizația Mondială a Sănătății (WHO) recomandă un consum de 5 g/zi. Astfel, consumul ridicat de sare expune consumatorii la diferite riscuri legate de sănătate. Consumarea în exces a sării contribuie la creșterea presiunii sângelui, una dintre cauzele principale de deces la nivel global. Scopul urmărit de către Organizația Mondială a Sănătății este reducerea cu 30% a consumului de sare până în 2025. Conștientizarea consumatorilor privind consumul ridicat de sare și consecințele sale este, de asemenea, în creștere în raport cu interesul guvernamental și al mass-media cu privire la acest subiect. Consumatorii cer produse mai sănătoase în scopul menținerii unui stil de viață sănătos. Conform ultimului raport Nielsen, conținutul scăzut de sare este în prezent pentru consumatori al doilea cel mai important atribut privind sănătatea, ce contribuie la decizia de cumpărare. Sursa: Sondajul Nielsen Global Health & Wellness, 2015 În trecut, conținutul redus de grăsime sau calorii erau atributele privind sănătatea care atrăgeau atenția consumatorului. Cu toate acestea, în ultimii doi ani gradul de conștientizare a consumatorilor privind cantitatea de sare din alimente a crescut, la fel și preocupările acestora în această privință. Vânzările de produse cu conținut redus de sare a crescut cu 7%, din 2012 în 2014, în comparație cu produsele cu conținut redus sau fără grăsime care au crescut doar cu 4%. La nivel global, influența conținutului de sare din alimente în decizia de cumpărare reprezintă 33% (2014). Sarea în brânzeturi 75% din sarea pe care o consumăm provine din alimente ambalate. Restul de 25% provine din alimentele care conțin în mod natural sare și sarea pe care o adăugăm în timpul preparării sau din sarea de masă. Din cele 75 de procente, pâinea este cel mai mare contribuitor, iar pe locul al treilea se află brânzeturile (9%). În ianuarie 2015, Organizația Mondială a Sănătății a publicat noile instrucțiuni privind profilurile nutriționale pentru produsele comercializate către copii. Potrivit acesteia, nivelul de sare din brânză este limitat la 1,3 g sare /100 g dacă marketingul se face în atenția copiilor. SaltLite™ - soluția Chr. Hansen pentru reducerea cantității de sare din brânză Conceptul SaltLite™ oferit de Chr. Hansen este o soluție naturală de reducere a sării din brânză. SaltLite™ are la bază culturi starter DVS® , culturi auxiliare și cheagul pentru brânză CHY-MAX® M. Culturile au fost selectate special pentru a accentua profilul de gust al brânzei cu procent redus de sare, pe când CHY-MAX® M contribuie la îmbunătățirea texturii și la reducerea gustului amar. SaltLite™ poate reduce conținutul de sodiu până la 50% și să mențină gustul și calitățile unice ale brânzei. Îmbunătățim alimentele și sănătatea SaltLite™ este rezultatul proiectului de doctorat al doamnei Kirsten Kastberg Moeller realizat prin colaborarea Chr. Hansen cu Universitatea din Copenhaga, Danemarca. În lucrările ei de cercetare doctorală, Kastberg Moeller a explorat potențialul de adaptare a tehnologiei existente de fabricare a brânzei, modificând parametrii și extinzând funcționalitatea bacteriilor acido-lactice și a coagulantului, pentru îmbunătățirea gustului și texturii brânzei cheddar cu un conținut de sodiu mai mic cu 50%. "Este cu adevărat mulțumitor să știu că am contribuit la dezvoltarea unei inovații atât de importante, care susține atât de bine viziunea companiei, de îmbunătățire a alimentelor și sănătății," a adăugat Kastberg Moeller. În prezent, ea lucrează ca cercetător în Departamentul de DezvoltareCultures&Enzymes R&D, Chr. Hansen. Teza sa de doctorat a primit premiul “Dutch dairyaward“ (“Premiul olandez pentru produse lactate”) fiind aleasă ca cea mai bună publicaţie ştiinţifică internaţională privind cercetarea lactatelor, iar juriul și-a exprimat aprecierea în privința profunzimii științifice, dar și pentru aplicabilitatea și relevanța practică pentru societate. Lucrarea sa a fost publicată în şase jurnale ştiinţifice. Premii prestigioase pentru SaltLite™ În noiembrie 2013 produsul dezvoltat pe baza cercetării de doctorat a doamnei Kirsten Kastberg Moeller, SaltLiteTM, a primit Premiul de Excelenţă Inovaţia Anului în Domeniul Lactatelor, la Târgul FoodIngredients Europe. În septembrie 2014, SaltLite™ a fost nominalizat ca Produsul Anului de către Federația Industriilor Daneze (DI). Urmariți video-ul - SaltLite™ și brânza cu conținut redus de sodiu