214
Mii de preșcolari, elevi din învățământul primar, gimnazial și liceeni din mediul rural participă în această perioadă la Școala de Vară World Vision România, un program care se derulează față în față și online, care constă în sesiuni remediale, dar și de dezvoltare personală pentru 14.000 de copii din mediul rural.
Până acum, la sesiunile față în față au participat peste 4.000 de copii și adolescenți din județele Cluj, Ialomița, Iași, Vaslui și Vâlcea. Activităţile au fost organizate în cadrul proiectelor finanţate prin apelul Școală pentru toți sau în cadrul programului Pâine şi Mâine, program care se adresează elevilor de școala primară, are ca scop prevenirea abandonului şcolar şi este susţinut atât de donatori individuali, cât şi corporate precum LIDL România, Oysho şi Massimo Dutti România, PEPCO România, ALKA.
Alte câteva mii de copii continuă pregătirea zilele acestea atât din fața dispozitivelor electronice conectate online, cât și împreună cu colegii, educatorii, profesorii, psihologii și voluntarii World Vision în spații mai puțin convenționale. Orele au loc în grădinile și curțile școlilor, pe terenurile de sport sau în alte spații care permit respectarea regulilor de distanțare fizică.
Obiectivele principale ale Şcolii de Vară sunt ca acești copii să păstreze contactul cu școala, să recupereze o parte din materia pierdută în perioada stării de urgență și să aibă acces la informații şi sprijin care pot face ca izolarea și distanțarea fizică să fie mai ușor de înțeles și acceptat.
„Vara aceasta este unică”
Copiii și îndrumătorii lor au fost încântați de revedere și au descris experiențele din această vară drept unice.
„M-am distrat, m-am bucurat împreună cu colegii mei de clasă, dar și cu copiii mai mari din alte clase, am râs foarte mult, am făcut activități frumoase împreună și nu voi uita asta. Ne-am împrietenit și acum ne cunoaștem mult mai bine decât la început. Vara asta este unică pentru că am putut face parte și eu din acest proiect și nu voi uita niciodată asta”, spune Denisa, elevă la o şcoală din judeţul Iași.
„A fost o zi minunată. Nu am mai văzut niciodată un spectacol de magie. Magicianul m-a luat asistenta lui azi. Abia aștept să-i povestesc mamei când ajung acasă. Aș vrea să mai văd și alte spectacole. Doamna ne-a promis că ne mai aduce magicieni”, a completat și Maria, elevă în clasa a III-a, la o școală din județul Dolj.
„Data trecută am citit, dar azi am alergat și am învățat-o pe doamna să joace de-a «dura». A fost foarte încântată. Nu știa jocul”, descrie Andrei, clasa a IV-a.
„Revederea cu copiii a fost extrem de emoționantă! Am fost atât de încântată de ideea de a citi afară, în aer liber - respectând toate măsurile de siguranță impuse: distanțare, igienă, dezinfectare. Copiii au fost foarte responsabili și s-au supus normelor. Lectura le-a prins numai bine. Nu mai citiseră în grup de când s-au închis școlile. Faptul ca s-au putut întâlni le-a pus tuturor zâmbete pe fețe, le-a înseninat ziua! Bineînțeles că nu putea lipsi un moment de joacă. Pentru mine a însemnat extrem de mult să îi văd fericiți”, povestește pedagogul social Irina Duțu.
Ce au studiat copiii?
În cea mai mare parte, activitățile au constat în cluburi de lectură, ateliere creative, jocuri sportive şi recreative, excursii în natură, audiții muzicale, toate desfășurate în aer liber.
Copiii și-au făcut planuri de vacanță, au învățat să se protejeze în condițiile pandemiei COVID-19, au făcut mișcare şi au discutat despre alimentația sănătoasă. În plus, au fost implicați în jocuri distractive menite să le dezvolte vocabularul și imaginația sau au discutat liber despre emoții, bullying și alte pericole din viața de zi cu zi sau în mediul online.
„Școala de Vară le-a adus copiilor o bucurie de nedescris! Nu voiau, efectiv, să mai plece de la școală și a trebuit să prelungim programul unor activități. Este clar că au simțit nevoia să-și reia programul obișnuit, să participe la activități educative, să socializeze.
Avem foarte multe solicitări de a suplimenta locurile și o vom face, respectând în continuare toate regulile. Copilăria în pandemie nu este ușoară, dar copiii au o putere de adaptare uriașă și ştiu să se bucure. Noi, adulţii, trebuie să îi ghidăm şi să îi ajutăm să nu renunțe la școală indiferent sub ce formă va reîncepe aceasta din toamnă. Scenariul începerii şcolii în sistem hibrid este cel mai plauzibil şi mai potrivit pentru momentul în care ne aflăm. Trebuie să fim realişti şi să depunem toate eforturile pentru ca toţi elevii să continue să înveţe”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
În toate școlile în care au avut loc activitățile organizate de World Vision au fost luate măsuri de siguranță. La intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor a fost măsurată temperatura (care nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius), au fost asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc.), copiii au fost ajutați să se spele și să se dezinfecteze, participanții au purtat mască, s-a păstrat distanța recomandată, iar suprafețele expuse au fost dezinfectate.
World Vision România face un apel la sprijinirea continuă a școlii românești, în special al învățământului rural. Astfel, Fundaţia a lansat campania de strângere de fonduri dedicate intervenției de urgență în sprijinul școlilor și copiilor din mediul rural, odată cu începerea școlii.
World Vision are în vedere pentru debutul noului an școlar intervenția pentru cel puțin 6.600 de copiii şi 100 de profesori din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate și 27 de şcoli şi 6 grădiniţe pentru renovări și reabilitări în regim de urgență.
Persoanele care vor să-i sprijine pe copiii de la sate care vor să continue să înveţe, însă ar putea fi lăsaţi în urmă pentru că nu au resurse, pot să doneze fie prin SMS la 8864 cu textul SPERANŢĂ (cost 4 euro/ lună), fie direct pe site-ul campaniei - https://bit.ly/2X6T8oZ, unde se poate dona orice sumă.